دسته‌ها
اخبار تکنولوژی اخبار خودرو برترینها حمل و نقل

پژو ۲۰۶ بهتره یا ام‌وی‌ام ۳۱۵ ؟

از آغاز طراحی پژو ۲۰۶ در سال ۱۹۹۸ و ورودش به بازار جهانی و همچنین به بازار ایران در سال ۲۰۰۱ بیش از یک دهه می گذرد اما متاسفانه به جرات می توان گفت هیچ تغییر چشم گیری به خود ندیده است، البته نمی توان گفت طراحی آن دل را می زند، بلکه بیشتر به خودرویی نوستالژیک تبدیل شده که خاطرات بسیاری از مردم ایران در سنین مختلف را رقم زده است. پس از گذشت چندین سال از عرضه این خودرو، شرکت چینی چری در سال ۲۰۰۸-۲۰۰۹ (تقریباً در سال ۸۷) خودروی هاچ بک خود را با نام A13 که ما در ایران آن را با نام ام وی ام ۳۱۵ می شناسیم روانه بازار کرد.
به گزارش ویرلن ؛ س از ۴ سال شرکت مدیران خودرو تصمیم گرفت پای این چشم بادامی را به خیابان هایی ایران باز کند و بدین گونه ما در سال ۹۱ شاهد اطلاعیه ورود خودرویی جدید به ایران بودیم. پس از گذشت یک سال این خودرو به بازار ایران راه یافت و داستان هایی هم برایش به دنبال داشت. البته ناگفته نماند در طول این دوران پژو ۲۰۶ هم خالی از حاشیه نبود که در ادامه بیشتر به معایب و محاسن هر دو خواهیم پرداخت.

طراحی

همانطورکه در مقدمه ذکر شد، طراحی پژو ۲۰۶ به سال ۱۹۹۸ میلادی یا سال ۷۷ شمسی بر می گردد و در واقع حق پدری بر گردن رقیب خود ام وی ام ۳۱۵ دارد. البته خودروی ام وی ام ۳۱۵ مورد تست ما نمونه فیس لیفت شده آن بود که در سال ۹۴ به بازار ایران عرضه شد. پژو ۲۰۶ از زمانی که توسط ایران خودرو مونتاژ و تولید می شود به زیر تیغ جراحی نرفته و کماکان ظاهر سابق خود را یدک می کشد. پس شکی نیست که از نظر طراحی ام وی ام حرف های بیشتری برای گفتن دارد.
همگی ما با طراحی پژو ۲۰۶ آشنایی داریم: چراغ های اشکی شکل که حالت خشمگینی به خود گرفته اند و به قرینه هم در عقب و جلوی این خودرو قرار گرفته اند و تنها رنگشان کمی متفاوت است و نمایانگر اصالت طراحی ناب فرانسوی در آن سال هاست. خطوط منحنی و ملایم چهره ای دوست داشتنی به آن بخشیده و در عین حال کوسه ای خشمگین را تداعی می کند که گویی با نیش خندی آماده ی حمله است.
از معایب ظاهری آن می توان به طراحی قدیمی دستگیره های درب خودرو و نحوه بسته شدن آن اشاره کرد چرا که قرار گیری درزهای بین کابین خودرو با درها در بیرون ماشین دوراه سرقت را در اختیار سارقین حرفه ای و نیمه حرفه ای قرار می دهد، از این رو عیب بسیار بزرگی به شمار می رود و مالک باید ملاحظات ایمنی بیشتری را در نظر بگیرد. به علاوه بدنه خودرو استحکام کافی ندارد و در های آن به راحتی از قسمت بالا توسط فردی کم زور نیز قابل خم شدن است و دسترسی به اهرم قدیمی این خودرو مهیا می شود.

اما از طراحی ام وی ام ۳۱۵ جدید هنوز مدت زیادی نمی گذرد و تغییرچهره آن از حالت مظلومانه به ظاهری خشن تر بسیار خوب از کار درآمده و گویا دیگر خبری از آن طراحی های چینی مـآبانه نیست و این بار با لباس شیک به میدان قدم گذاشته است.
خطوط تیز جلوی خودرو و همچنین چراغ های جدید آن، این چهره خشن را ایجاد کرده اند که به عقب خودرو نیز سرایت کرده است و چراغ های عقب هم دستخوش تغییراتی شده و LED ها به خوبی و زیرکی در آن ها جایگذاری شده اند. از نظر طراحی ام وی ام ۳۱۵ بسیار بهتر و به روز شده، چراکه سعی شده معایب طراحی پژو ۲۰۶ در این خودرو حل شود، مانند دستگیره های جدید کششی که دیگر خبری از سوراخ در آن ها نیست و همچنین جای گرفتن کامل درب خودرو در داخل قاب بدنه. از اهرم های باز و بسته کردن قفل خودرو هم دیگر نشانی نیست، بلکه برقی شده و به این صورت باید در روش جدید دوبار دستگیره در را کشید تا اگر در خودرو قفل است، باز شود و در ضمن ایمنی کودکان هم در این روش رعایت شده است.

مشخصات فنی

پژو ۲۰۶ تیپ ۵ از موتور ۱۶۰۰ سی سی ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه بهره می برد که توان تولید ۱۱۰ اسب بخار را در ۵۸۰۰ دور در دقیقه دارد و گشتاور آن ۱۴۲ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه است.
در مقابل ام وی ام ۳۱۵ دارای پیشرانه ۱۵۰۰ سی سی است که ۱۰۷ اسب بخار را در ۶۰۰۰ دور در دقیقه و گشتاور ۱۴۰ نیوتن متر را در ۴۵۰۰ دور در دقیقه به ما می دهد و با این اعداد و ارقام حتی بر روی کاغذ نیز پژو ۲۰۶ برتر بودن خودرا به رخ ام وی ام می کشد. از سوی دیگر شتاب صفر تا صد ۱۰ ثانیه ای پژو ۲۰۶ و حدود ۱۲ ثانیه ای ام وی ام برنده درگ این دو خودرو و همپنین توان پیشرانه آن ها را مشخص می کند و امتیاز دیگری برای خودروی فرانسوی به حساب می آید و شاید بتوان گفت کماکان مهندسی ناب فرانسوی ۱۵ سال پیش به مهندسی کنونی چینی های تازه وارد می چربد.

فضای داخلی

شاید اگر بعد از مدت زمان زیادی پشت پژو ۲۰۶ بنشینید، برخی خاطرات شما زنده شود و طراحی دوست داشتنی و البته قدیمی آن هم خشنود کننده و هم ناراحت کننده است، زیرا در مقابل طراحی های داخلی به روز رقبای این خودرو مایوس کننده است که همچنان بعد از ۱۵ سال با همان طراحی و فقط تغییراتی جزئی در پشت آمپر ها تولید و عرضه می شود، ولی از این مسئله که بگذریم تنظیم صندلی راننده در جهت های عقب و جلو و بالا و پایین و تنظیم پشتی صندلی به صورت دستی راحتی را برای راننده فراهم می کند. اما کماکان برای تنظیم آینه ها و بالا پایین دادن شیشه ها باید از فضا و کنسول میانی وسط با دکمه های مربوطه کار کنید. ال سی دی کوچک اطلاعات جانبی و اطلاعات ضبط در بالای داشبورد میانی قرار دارد و در داشبورد هم شاهد تهویه مطبوع خودکار هستیم. در کنار فرمان نیز دستگیره کنترل کننده ضبط و همچنین امکان فعال سازی و غیر فعال کردن ایربگ ها وجود دارد. فضای عقب برای کودکان کافی است اما برای بزرگسالان در مسیر های طولانی مشکل ساز می شود.

چری در سال ۲۰۱۳ در طراحی ۳۱۵ انقلابی به پا کرد، به نوعی می توان گفت داخل این خودرو را کوبیده و از نو ساخته است و هارمونی خوبی با بخش های خارجی خودرو دارد، اما شاید ایرادی که بتوان به آن گرفت، نبودن سطحی صاف روی داشبورد برای قرار دادن برخی اشیا ضروری است که به جای آن تنها شاهد خطوط تیزی هستیم که تنها زیبایی دارند و کاربردی نیستند. به علاوه از صفحه نمایش نیز خبری نیست و فاقد سیستم تهویه مطبوع خودکاراست، اما با کمی هزینه کردن می توانید با مراجعه به نمایندگی به صورت آپشن دستی صفحه نمایش و دوربین عقب را روی خودروی خود نصب کنید.

در نمونه های وارد شده این خودرو دکمه های کنترل کننده ضبط بر روی فرمان وجود ندارند. از لحاظ تنظیم صندلی شما همچون پژو ۲۰۶ قابلیت تنظیم ارتفاع صندلی راننده را ندارید، ولی دیگر از سردرگمی برای دکمه های تنظیم آینه ها و بالا پایین بردن شیشه های پژو ۲۰۶ خبری نیست و تمام آن ها همراه دکمه قفل درب ها در کنار درب راننده قرار دارد. پشت آمپر های به روز و از تمام آنالوگ در آمده و قسمت های ساعت و اخطار ها و آمپر بنزین دیجیتالی در صفحه نمایش کوچکی که بین عقربه های نشانگر سرعت و قدرت خودرو قرار گرفته، به نمایش در می آیند. در این صفحه نمایش خبری از آمپر آب نیست و فقط در صورت بالا بودن دما اخطار داده می شود.

برخلاف پژو فضای عقب بسیار جا دار و راحت است، به راحتی ۲ بزرگسال و یک نوجوان یا کودک یا حتی ۳ بزرگسال هم جا می شوند، زیرا به لطف فاصله بین دو محور و طول خودرو فضای سر و پای کافی برای سرنیشنان عقب در نظر گرفته شده است.

تجربه رانندگی

اگر در پشت فرمان پژو ۲۰۶ قرار بگیرید و شروع به حرکت کنید، فرمان خوش دست و خاطره انگیز آن نظر شما را به خود جلب می کند، فرمانی هیدرولیک که از نرمی قابل قبولی برخوردار است. دسته دنده آن ارگونومی خوبی پیدا کرده ولی گیربکسش نسبت به ام وی ام ۳۱۵ سفت تر عمل می کند اما در عین حال شما برای سرعت های بالا نیازی به دنده کشی سریع ندارید. موتور این خودرو شتاب قابل قبولی را در شرایط متداول برای شما به ارمغان می آورد و با مصرف سوخت ترکیبی ۶٫۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر با ام وی ام ۳۱۵ جدید برابری می کند و نمی توان ارجحیتی برای هیچ کدام در این مورد قائل شد.
در اکثر و یا بهتر است بگوییم همه پژو ۲۰۶ های تولید شده این مشکل وجود دارد که تعلیق عقب یا جلو خیلی خشک تر از بخش دیگر است و در کمال تعجب می توان گفت یکی در میان جای این مکان ها فرق می کند و در واقع این به شانس شما در لحظه ی تحویل خودرو بستگی دارد. سیستم تعلیق پژو نسبت به ام وی ام خشک تر است و به هندلینگ آن هم نباید زیاد دل بست زیرا اگر پشت ام وی ام ۳۱۵ بنشینید این تفاوت را احساس خواهید کرد. نکته منفی این سگمنت، دید جلوی راننده در جلوی درپوش موتور است و در نتیجه زمان پارک و ترمز باید دقت داشته باشید تا حادثه ساز نشود. ترمز گیری ماشین همانطور که همه ی مالکین پژو ۲۰۶ ناراضی هستند، کمی کندتر است ولی پدال ها حساس هستند.

از طرفی زمانی که سوار ام وی ام ۳۱۵ می شوید، طراحی اش بیشتر مجذوبتان می کند و لااقل جدیدتر است، فرمان هیدرولیک برقی این خودرو عملکرد خوبی دارد و وقتی دنده به راحتی و بدون فشار جا می خورد و ماشین خیلی نرم تر از پژو حرکت می کند، شما یقیناً می گویید ۳۱۵ برنده این رقابت است، ولی هنگامی که می خواهید شتاب گیری کنید و در سرعت های بالا مجبور می شوید خیلی سریع دنده را عوض کنید تا فشار به خودرو وارد نشود و با شتاب پژو ۲۰۶ برابری نمی کند، مایوس می شوید. اگرچه دیگر قابلیت و آپشن های پژو ۲۰۶ را در اختیار ندارید، اما سیستم تعلیق خودرو قابل قبول و نرم است و بهتر از ۲۰۶ عمل می کند و دیگر مسئله تفاوت نرم و خشک بودن عقب و جلو به آن شدت وجود ندارد و کاملا می توان به عنوان یک ماشین خانوادگی روی آن حساب کرد. شتاب ام وی ام در نوع خود قابل قبول است ولی به پای پژو نمی رسد و البته خودرو از نظر قدرتی در سر بالایی ها همانند گذشته کم نمی آورد.
هندلینگ خوب آن از ابتدای ورود این خودرو مشخص بود (البته در رده قیمتی خودش)، ولیکن ایرادی که می توان گرفت و باید حسابی حواستان را جمع کنید پدال ترمز است که از حساسیت کافی برخوردار نیست ولی قدرت ترمزها با ترمزهای پژو برابر است.
مشکل دید این سگمنت در جلوی خودرو در ام وی ام ۳۱۵ نیز وجود دارد. در میدان دید اطراف، باز هم هیچ یک ارجحیتی به دیگری ندارد و هردو قابل قبول هستند.

نتیجه گیری

پژو ۲۰۶ تیپ ۵ و ام وی ام ۳۱۵ جدید هردو خودرویی در سگمنت هاچ بک هستند که نمونه صندوق دار آن ها نیز موجود است، پس می توان گفت اگر خودروی خانوادگی تری بخواهید باید به سراغ نمونه های صندوق دار آن ها بروید ولی اگر کماکان دنبال خودرویی جوان پسند و اسپورت گونه هاچ بک هستید، این دو گزینه از بهترین های بازار در کنار رقیب جدید آنها برلیانسH320 هستند که البته در این تست حضور نداشت. قیمت ام وی ام چیزی در حدود ۴۰ میلیون تومان می باشد که نمونه های اقساطی آن توسط مدیران خودرو، و ۲۰۶ تیپ ۵ هم با قیمت ۳۷ میلیون تومان و تحویل ۲۰ روزه توسط ایران خودرو عرضه می شود.
بازه قیمتی هردو یکسان است و اگر بخواهید تحویل فوری ۲۰۶ را خریداری کنید شاید هم قیمت با ام وی ام قرار بگیرد، اما بالاخره برنده اصلی این تست چه خودرویی خواهد بود؟
از لحاظ فنی و قدرتی و امکانات پژو ۲۰۶ در سطح بالاتری از ام وی ام ۳۱۵ قرار می گیرد و بیشتر طرفداران اهل شتاب و سرعت را قانع نگه می دارد. در درگ انجام شده در روز تست، هرچند شرایط کاملاً ایده آل نبود ولی پیروز میدان شد و ۳۱۵ در این مورد مغلوب گشت. اما اگر بخواهیم از نظر راحتی فضای سرنشینان و فضای صندوق ها بررسی کنیم ام وی ام خودرویی کاملاً راحت و خانوادگی و مناسب است و اصلاً جای بحثی باقی نمی گذارد.
از لحاظ قدرتی نیز آنچنان تفاوتی با ۲۰۶ ندارد و فقط در شتاب و سرعت یک سر و گردن کوتاه تر است. ام وی ام ۳۱۵ را حتی در نسخه هاچ بک می توان خودروی خانوادگی داخل شهری خوبی به حساب آورد، اما اگر برای شما بازار دسته دوم مهم است، کمی جای فکر باقی می گذارد: اکثر خودروهای ام وی ام که برای فروش گذاشته می شوند نسبت به ۲۰۶ خواب بیشتری در این بازار دارند. از لحاظ لوازم یدکی قیمت ها و شرایط به یک نسبت است ولیکن ۲۰۶ از آنجایی که مونتاژ داخل است شاید فقط در دسترسی و مدت زمان برتری داشته باشد. البته باید در نظر گرفت که این دو خودرو مطمئناً مشکلاتی را داشته و دارند و نباید توقع خودروی ژاپنی یا صرفاً کره ای را از آنها داشت. از جمله مشکلات پژو ۲۰۶ می توان به خاموش شدن و دیگر روشن نشدن آن اشاره کرد که دلیل های مختلفی دارد و شاید نتوانید دو مالک که به این مشکل برخورده اند را پیدا کنید که دلیل یکسانی برای این مشکل داشته اند.
موضوع دیگر در مورد ۲۰۶ چراغ خطر عقب آن است که بعد از یک سال در بسیاری از آن ها، می سوزد و باید تعویض شود و همچنین مشکلات مونتاژی که بستگی به شانس شما دارد و باید ببینید چه چیزی از این تخم مرغ دربسته نصیبتان خواهد شد. در نسخه های قدیمی ام وی ام نیز مشکل حادی وجود داشت: صفحه کلاچ آن بی برو برگرد همه از دم باید عوض می شد(!) و مشکلات مونتاژی هم در موردهای وارد شده به چشم می خورد. در آخر می توان گفت در کلاس هاچ بک خانوادگی و در عین حال کمی اسپورت، ام وی ام ۳۱۵ بهترین گزینه است ولی اگر حاضر هستید لوکس بودن و طراحی مدرن را به شتاب و سرعت کمی بیشتر ببخشید و رانندگی را با لذت بیشتری تجربه کنید پژو ۲۰۶ تیپ ۵ حرفی برای گفتن باقی نمی گذارد.

 

عکس و نوشته: جاوید اکبری

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle