دسته‌ها
توریسم گردشگری گردشگری

دهلی؛ قدیمی ترین ناحیه مسکونی جهان

به گزارش ویرلن؛ شهر دهلی: دهلی نو پایتخت هند می باشد و دومین کلانشهر بزرگ هند است. با قدمتی افزون بر ۵۰۰۰ هزار سال به همراه دمشق و بنارس از قدیمی ترین شهرهای جهان محسوب می شود این شهر تا کنون ۱۱بار ویران گشته و از نو ساخته شده است. دهلی قدیمی ترین ناحیه مسکونی جهان به شمار می رود که تاکنون همواره مسکونی بوده است. شهر دهلی در ناحیه مرکزی نیمه شمالی هند و در کنار رودخانه یامونا (جمنا) واقع شده و دارای ۲۳۹ متر ارتفاع از سطح دریا است.
اولین تماس اسلام با کشور هند به سال ۷۱۱ میلادی بر می گردد. در قرن دهم میلادی سلطان محمود غزنوی منطقه پنجاب و دهلی را تصرف کرد و اولین حکومت مسلمانان را بنیان گذاشت و اسلام رسماً برهند حاکم شد.
تا قرن ۱۳ تاخت و تازهای زیادی از طرف کشورهای آسیای مرکزی به هند صورت گرفت.
. در سال۱۵۲۶میلادی، بابر از نوادگان تیمور برمند تسلط یافت و سلسله گورکانیان را بنیان گذاشتند و از سال۱۵۲۶میلادی تا ۱۷۵۷ میلادی در بخش بزرگی از شبه قاره هند فرمانروایی کرد.
. در سال ۱۷۳۹ میلادی نادرشاه افشار به هندوستان حمله کرد.
. در سال۱۷۵۷پس از سالها نبرد سرانجام کمپانی هند شرقی توانست این امپراطوری را منقرض کند.
دیدنیهای شهر دهلی
۱. راج گات (raj ghat): بنای یادبود مهاتما گاندی که سکوی چهار گوش ساده ای از سنگ مرمرسیاه محل نگهداری خاکستر وی می باشد که درسال ۱۹۴۸ در سن ۷۹ سالگی به قتل رسید و هرساله در روز(سی ام ژانویه) روز شهید به یاد پدر ملی هند، یک گرد همایی در این محل تشکیل می شود.raj-ghat-

۲. مسجد جامع دهلی: یا جامع مسجد که در گذشته به نام مسجد جهان نما شهرت داشته از بزرگترین مساجد هندوستان و از باشکوهترین مساجد در جهان اسلام است. این بنا به دستور شاه جهان سازنده تاج محل در سال ۱۶۵۶میلادی ساخته شده است. محوطه خارجی این مسجد می تواند بیش از ۲۵ هزار نمازگزار را در خود جای دهد و از جمله اشیا باستانی که در این مسجد نگهداری می شود قرآنی است که روی پوست آهو نوشته شده است. برای ساخت این مسجد ۵۰۰۰ هزار نفر کارگر به مدت بیش از ۶ سال کار کرده اند
سقف این مسجد دارای ۳ گنبد است که روی آنها با مرمرهای سیاه وسفید تزئین شده است. دو مناره این مسجد دارای ۴۰متر ارتفاع هستند که ۱۳۰ پله دارند.

Jama-Masjid-Delhi--500x300

۳.منار قطب؛ بلندترین بنای آجری دنیا

  • مناره‌ای در دهلی پایتخت هندوستان و بلندترین بنای آجری دنیاست. این مناره بزرگ از مرمر و سنگهای سرخ ساخته شده و به دستور سلطان معزالدین غوری از سلسله غوریان و توسط غلام ترک و سپهسالار اوقطب‌الدین ایبک، که بعدها به پادشاهی رسید، در ۱۱۹۹ میلادی بنیان‌گذارده شده و سپس توسط داماد او شمس‌الدین التتمش در ۱۲۳۰ م کامل شد و سپس به‌وسیله فیروزشاه تغلق در سال ۱۳۱۶ م به پایان رسید.

  • . ارتفاع این منار عظیم ۷۳ متر است که بلندترین بنای آجری دنیا و بلندترین برج در هند است. قطر آن در پایه ۱۴ متر و در بالا ۳ متر است. منار تا آخرین طبقه از داخل خود دسترسی دارد.

  • . تزئینات و نقوش هر پنج طبقه متفاوت هستند. پایین‌ترین طبقه لبه‌های گوه مانندی دارد که یک درمیان نیم‌ستون‌های مدوری در میان آنها قرار گرفته‌است. گرداگرد طبقه دوم را برآمدگی‌های مدوری پوشیده‌است و طبقه سوم ستاره‌ای شکل است. طبقه چهارم و پنجم به صورت ساده‌ای گرد و استوانه‌ای هستند.

  • . طبقه اول آن دارای ۱۵۶ پله، طبقه دوم ۷۸ پله، طبقه سوم ۶۲ پله و طبقه چهارم و پنجم هریک دارای پنجاه پله می‌باشند.

  • . آنچه این مسجد را جذابتر می کند وجود یک ستون مرموز از فلزی ناشناخته است این ستون فلزی در صحن اصلی مسجد نصب شده و مربوط به قرن پنجم میلادی است.

  • . در فاصله هر دو طبقه، ایوان مدوری است که کمربندی منار را دربر گرفته‌است. این ایوان‌ها در نگهداری وزن طبقات فوقانی نقش مؤثری دارند که در بناهای دیگر آن دوران چنین چیزی مشاهده نمی‌شود.Qutub-Minar--500x330

۴. دروازه هند؛ یادبود هزاران سرباز هندی

  • در اصل این بنا به عنوان یاد بود تمامی جنگ های هند ساخته شده است و نشان برجسته ای است برای یادآوری ۹۰ هزار سرباز هندی ارتش بریتانیا که در جنگ جان خود را از دست داده اند. این سربازان در مبارزه برای امپراتوری بریتانیا در هند، یا بیشتر در جنگ جهانی اول و همچنین در جنگ سوم انگلیس و افغانستان جان باخته اند.

  • نام این سربازان بر دیواره‌های این بنا حک شده است.

  • در ابتدا، مجسمه جرج پنجم، پادشاه بریتانیا در زیر سایه بان کنونی در آستانه دروازه هند ایستاده بود که پس از استقلال هند، این مجسمه با یاد بودی از سرباز گمنام ارتش هند از جنس مرمر سیاه و به صورت یک مشعل فروزان تعویض شد که به نام (شعله جاویدان سرباز) نام گذاری شده است.

  • محوطه شش گوشه ای به صورت یک میدان، دروازه هند دهلی را در بر گرفته که حدود ۳۰۶,۰۰۰ متر مربع مساحت و در حدود ۶۵ متر قطر دارد. این میدان وسیع محل مناسبی برای تفرج خانواده ها و گردشگران مختلف است.

  • دروازه هند یا ایندیاگیت بنای یاد بود ملی هند است که در قلب دهلی نو پایتخت کشور هندوستان واقع است. این بنای با شکوه با ارتفاع ۴۲ متر توسط سر ادوین لیتینز معمار بریتانیایی طراحی شده و در محوطه ای باز نزدیک به مجموعه زیبای کاخ ریاست جمهوری هند در سال ۱۹۳۱ ساخته شده است.

  • این بنا از سنگ ماسه قرمز و گرانیت ساخته شده است.

  • ارتفاع بنا ۴۲ مترdsc_0469-version-2--500x300

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle