دسته‌ها
اقتصادی

تعرفه واقعی واردات خودرو

تعرفه واردات خودرو در ایران اول از همه تحت تاثیر قیمت غیر منصفانه خودرو های تولید شده ایران خودرو و سایپا است که با تولید خودرو های بی کیفیت با قیمت بالا ، بر قیمت خودرو های خارجی هم تاثیر منفی گزاشته است . همه میدانند که اگر خودرو های خارجی بدون هزینه اضافه وارد کشور شود دیگر هیچ کس به خودرو ایرانی بی‌کفیت نگاه نمیکند !

گمرک جمهوری اسلامی ایران ارقام ۴۰ و ۵۵ درصد را به عنوان تعرفه واردات خودرو اعلام می‌کند، اما در عمل برای واردات خودرو باید چند درصد تعرفه پرداخت؟

طبق پیگیری‌ها از گمرک، خودروهای وارداتی به چهار دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول که با شماره تعرفه ۸۷۰۳۲۲۹۰ و با توضیحات تعرفه « ک ک ک سایر وسایل نقلیه موتوری با حجم سیلندر بیشتر از ۱۰۰۰ سی سی اما از ۱۵۰۰ سی سی بیشتر نباشد به‌جز آمبولانس‌ها و خودروهای هیبریدی» در آمار گمرک به ثبت می‌رسند، با تعرفه ۴۰ درصد وارد ایران می‌شوند.

دسته دوم با شماره تعرفه ۸۷۰۳۲۳۱۹ و با توضیحات تعرفه « ک ک ک ک سایر وسایل نقلیه موتوری با حجم سیلندر ۱۵۰۰ سی سی تا ۲۰۰۰ سی سی به‌جز آمبولانس و هیبریدی» در آمار گمرک به ثبت می‌رسند و مانند دسته اول، با تعرفه ۴۰ درصد وارد کشور می‌شوند.

دسته سوم خودروهایی هستند که با شماره تعرفه ۸۷۰۳۲۳۲۹ و با توضیحات تعرفه «سایر وسایل نقلیه ، دارای موتور پیستونی درونسوز تناوبی جرقه‌ای – احتراقی با حجم سیلندر ۲۰۰۰ سی سی اما از ۲۵۰۰ سی سی بیشتر نباشد، غیر از آمبولانس و نوع هیبریدی» در آمار گمرک ثبت می‌شوند و واردات‌شان با ۵۵ درصد تعرفه انجام می‌شود.

دسته چهارم خودروهایی هستند که طبق اعلام گمرک ایران فعلا واردات‌شان ممنوع است، اما به صورت موردی توسط اشخاص خاص مانند ورزشکاران دارای مجوز،‌ وارد ایران می‌شوند. این خودروها با شماره تعرفه ۸۷۰۳۲۳۳۹ و توضیحات تعرفه «سایر وسایل نقلیه، دارای موتور پیستونی درونسوز تناوبی جرقه‌ای – احتراقی با حجم سیلندر بیشتر از ۲۵۰۰ سی سی اما از ۳۰۰۰ سی سی بیشتر نباشد غیر از آمبولانس و هیبریدی» در آمار گمرک ثبت می‌شوند. تعرفه واردات این خودروها ۷۵ درصد اعلام شده است.

البته طبق اعلام گمرک، بر اساس دستورالعمل‌های دولت، علاوه بر این میزان تعرفه، ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده نیز از واردکنندگان هر چهار دسته خودرو دریافت می‌شود که همه این مبالغ در نهایت به خزانه دولت واریز می‌شوند.

اما تعرفه واردات خودرو واقعا و در عمل چند درصد است؟ فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو، در پاسخ به این پرسش گفت: علاوه بر تعرفه ۴۰ درصدی، ۵۵ درصدی و ۷۵ درصدی انواع خودروها، ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده در گمرک گرفته می‌شود، پنج درصد برای توسعه جهت در اختیار وزارت بهداشت قرار دادن، و ۱۰ درصد شماره‌گذاری داریم، گواهی اسقاط هم لازم است. مالیات و عوارض شماره‌گذاری نیز باید پرداخت شود.

او درباره نحوه محاسبه مالیات و عوارض شماره‌گذاری اظهار کرد: مالیات و عوارض شماره‌گذاری را سالانه بر مبنای قیمت تمام‌شده گمرکی حساب می‌کنند و فکر می‌کنم حدود ۲٫۵ یا ۱٫۵ درصد است، ولی آن سالانه و سیکلی است. مثلا در اتومبیل کمری تولید سال ۲۰۱۵ یک عدد و در اتومبیل کمری تولید سال ۲۰۱۶ هم یک عدد است. یک عدد ثابت است و محاسبه‌اش این طور است که جمع حقوق و عوارض به اضافه ارزش کالا را حساب می‌کنند و روی آن عددی را محاسبه و سالانه اعلام می‌کنند.

زاوه درباره هزینه‌های گواهی اسقاط گفت: گواهی اسقاط به مصرف سوخت بستگی دارد. الآن هر گواهی حدودا ۲٫۵ میلیون تومان است، ولی در دوره‌ای تا چهار میلیون تومان هم بالا رفته بود. برای وارد کردن هر ماشین بین یک تا شش و به طور متوسط چهار گواهی اسقاط لازم است. گارانتی (ضمانت‌نامه) خودرو هم هست که سه درصد ارزش سیکل را باید به نماینده بدهند تا گارانتی را ارائه بدهد.

این کارشناس صنعت خودرو همچنین بیان کرد: در مجموع برای واردات خودرو معمولا به یک خودرو بیش از ۱۰۰ درصد ارزشش و گاهی بیشتر عوارض می‌خورد. جمع هزینه‌های دیگر این رقم را متغیر می‌کند؛ به طور کلی تعرفه واردات خودرو عددی است بین ۸۰ تا ۱۳۰ درصد. بسته به ارزش خودرو و کشور صادرکننده نیز این ارقام تغییر می‌کنند.

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle