دسته‌ها
پزشکی و سلامت ویژه پزشکی و سلامت

بهترین راهکار برای مقابله با استرس

افراد و به ویژه زنان جامعه امروزی با توجه به بار سنگین مسئولیت هایی که در داخل و خارج از خانه به دوش دارند، با مشکلی به نام استرس هم روبرو هستند.

به گزارش ویرلن از تلگراف، مطالعات همچون تحقیق دانشگاه اکسفورد در سال ۲۰۱۳ ، نشان می دهند که فشار ناشی از استرس که زنان به عنوان یکی از پیامدهای زندگی امروزی متحمل آن هستند، می تواند چرایی بیشتر بودن میزان مشکلات آنها را در زمینه سلامت روان در قیاس با مردان توضیح دهد.
نظرسنجی های ملی حوزه سلامت روان نشان می دهد که اختلالات روانی در آمریکا ۲۰ الی ۴۰ درصد در زنان شایع تر است. از سوی دیگر، تحقیقات بهداشت و امنیت (HSE) این کشور در سال های ۲۰۱۲ الی ۲۰۱۵ نشان داد که احتمالا زنان ۶۰ درصد بیشتر از مردان تحت استرس های مرتبط با کار هستند.

مقابله با استرس
تحقیق جدید در آمریکا ایده مدیریت استرس در ذهن را رد و در مقابل کنترل علائم آن را دنبال می کند؛ زنان برای مدیریت استرس باید رویکردی مثبت تر در پیش بگیرند و در حقیقت، انعطاف پذیری و تندرستی خود را افزایش دهند.
براساس نتایج مطالعه یاد شده روی ۳۰ هزار زن بالغ در مدت هشت سال، افرادی که استرس زیادی داشتند و این فشار روانی را برای سلامت خود مضر می دانستند، احتمال درگذشت آنها در همان بازه زمانی ۴۳ درصد بیشتر است. اما افرادی که با وجود تحمل فشار استرس زیاد، به آسیب های حاصل از استرس برای سلامتی خود باور نداشتند، حتی در قیاس با افرادی که اساسا استرس بسیار کمتری داشتند، با احتمال کمتری برای مرگ مواجه بودند.
انعطاف پذیری چیست؟
انعطاف پذیری را می توان به عنوان یک واکنش به اضطراب تعریف کرد و نیز به مثابه شیوه هایی دانست که افراد برای غلبه بر وضعیت و یا رویدادی که استرس زا تلقی می کنند، به کار می گیرند.
اما انعطاف پذیری خصیصه ای مادرزادی نیست، بلکه یک انتخاب پویا و طرز فکری است که هر کس می تواند آن را کسب کند.
انعطاف پذیری لایه ای فولادین و نفوذ ناپذیر نیست که از سلامت روانی شما حمایت کند، بلکه یک ویژگی انعطاف پذیر، خودآگاه و قابل اعتماد است که موجب تقویت عملکرد و تمرکز می شود.
انعطاف پذیری، انتخاب فرد است که ۱۰ روش برای رسیدن به آن در مواقع استرس زا وجود دارد:

۱- تفکر خاکستری را تمرین کنید
تلاش کنید مسائل را به جای سیاه یا سفید، طیفی از رنگ خاکستری ببینید. اعمال این طیف رنگ در لحظات پر استرس می تواند شما را از مطلق گرایی و رویکرد کودکانه ‘صفر یا صد’ برهاند و به سمت تفکر خاکستری راه حل محور سوق دهد، تفکری که مبنای آن، پیگیری گزینه های بیشتر و پرهیز از حس بی چاره بودن است.

۲- استرس را یک فرصت بدانید
همان طور که این مطالعه نشان می دهد، اعتقاد به بد بودن استرس برای سلامتی، تاثیر منفی بر مقابله با آن می گذارد. افراد انعطاف پذیر در مواقع استرس زا و هنگامی که دچار احساسات و نشانه های مرتبط با استرس همچون تپش قلب و عرق کف دست می شوند، درمی یابند که این وضعیت به خاطر توجه آنها به پیامد موضوع است و در نتیجه، آماده می شوند تا عملکرد بهتری براساس شور و شجاعت و نه ترس داشته باشند.

۳- تنها آنچه را می توانید، کنترل کنید
هدر دادن انرژی برای برنامه ریزی، پیش بینی و کنترل موضوعاتی که نمی توانید روی آنها اثر گذار باشید، به کاهش توان و خستگی شما منجر می شود؛ اما پذیرش این موضوع که تنها از عهده کنترل خود برمی آییم، اثر رهایی بخش دارد.

۴- نگاهتان به پیش رو و نه گذشته باشد
‘چرا این اتفاق برای من افتاده است؟’ این قبیل پرسش های منفی را طرح نکنید زیرا ذهن ناخودآگاه شما با کندوکاو در گذشته، پاسخ های منفی برای این پرسش ها می یابد. افراد انعطاف پذیر به جای چنین رویکردی، به آنچه مایلند در آینده برای آنها رخ دهد می اندیشند، آن را تجسم می کنند و در پی یافتن راه دسترسی به آن برمی آیند.

۵- ارتباط برقرار کنید و به دیگران کمک کنید
استرس ما را وسوسه می کند که منزوی شویم؛ درد خود را به تنهایی احساس کنیم. اما افراد انعطاف پذیر ارتباط برقرار می کنند، پیشنهاد کمک می دهند، کمک می پذیرند و از مطالبه کمک هم نمی هراسند.

۶-به دنبال کامل بودن نباشید
بپذیرید که شما کامل نیستید و هرگز کامل نخواهید بود. انعطاف پذیری به معنی وثوق و آسیب پذیر بودن است که میزان بیشتری از همدلی و حمایت را از سوی بسیاری از اطرافیان متوجه شما می کند.

۸- خود را قضاوت نکنید و مقصر ندانید
زندگی دائما موانعی را بر سر راه شما قرار می دهد، تمامی شکست ها را موقتی و نه دایمی بدانید و هیچگاه فکر نکنید که برای هیچ کاری مناسب نیستید.

۸- شکست را بپذیرید
توماس ادیسون در تلاش برای اختراع لامپ گفت: شکست نخورده بودم بلکه تنها ۱۰۰۰ روش را کشف کردم که موثر نبودند. افراد انعطاف پذیر کنجکاو هستند و شکست را به عنوان فرصتی برای یادگیری و بهبود و نه مغلوب و مقهور شدن می پذیرند.

۹- عاطفی بودن را تمرین کنید
بپذیریم که احساسات و عواطف، انسانی هستند و فلسفه وجودی آنها، امکان پذیر کردن ارتباط ما با دیگران و بیان اتفاقاتی است که رخ می دهد. انکار احساسات انرژی با ارزشی را هدر می دهد که لاجرم موجب می شود حس کنیم کنترل ناپذیر هستیم.

۱۰- دنبال گزینه های مختلف باشید
افراد انعطاف پذیر اعتقاد دارند که حق انتخاب دارند به این معنی که در پی گزینه هایی در هر شرایطی هستند و خود را محور کنترل کننده می دانند. به یاد آورید تنها شما می توانید طرز فکر خود را تغییر دهید. موفق باشید.

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle