دسته‌ها
پزشکی و سلامت ویژه پزشکی و سلامت

اهمیت مصرف چربی های غیراشباع

برای مقابله با اپیدمی جهانی بیماری های قلبی مصرف چربی های غیراشباع را افزایش دهید.
محققان با اشاره به ضرورت مقابله با اپیدمی جهانی بیماری های قلبی و با استناد به نتیجه تازه ترین تحقیق، تاکید دارند که با جایگزین کردن چربی های بد غذایی با چربی های خوب و افزایش مصرف چربی های موسوم به ‘چند غیراشباع’، خطر ابتلا به بیماری قلبی کاهش می یابد.
به گزارش ویرلن از خبرگزاری یونایتدپرس، محققان دانشگاه تافتس در پی یک مطالعه اعلام کردند: مصرف کمتر چربی های اشباع برای سلامت مفید است اما افزایش میزان مصرف چربی های ‘چند غیراشباع’ به کاهش سطح کلسترول بد کمک می کند و چربی های لازم را برای بدن تامین می کند.
طبق اعلام انجمن قلب آمریکا، افزایش چربی های خوب در رژیم غذایی افراد می تواند از مرگ و میر حدود یک میلیون نفر بر اثر بیماری قلبی پیشگیری کند.
چربی های چندغیراشباع یکی از دو نوع چربی های غیراشباع هستند و در دانه های سویا، ذرت، روغن های آفتابگردان، تافو، مغزها، دانه ها و ماهی های چرب مانند سالمون وجود دارند.
دکتر داریوش مظفریان رئیس دانشکده علوم غذایی و سیاست دانشگاه تافتس در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد: در سراسر جهان سیاستگذاران محور توجه خود را بر کاهش مصرف چربی های اشباع متمرکز کرده اند، اما اگر اولویت بر افزایش مصرف چربی های غیر اشباع به عنوان جایگزین چربی های اشباع و کربوهیدرات های تصفیه شده و کاهش چربی های ترانس قرار گیرد، تاثیر بسیار بیشتری در کاهش میزان مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی مشاهده خواهیم کرد.
در این تحقیق که در مجله American Heart Association منتشر شده است، مطالعات به عمل آمده در مورد رژیم های غذایی خاص هر منطقه، داده های موجود در مورد خوراکی ها و گزارش های صنعتی در مورد چربی ها و روغن های موجود در مواد غذایی بسته بندی ۱۸۶ کشور، مورد بررسی قرار گرفت.
محققان از این اطلاعات به همراه داده های مطالعه Global Burden of Diseases در سال ۲۰۱۰ در خصوص بیماری کرونر قلب، برای کشف اثرات سطوح مختلف هر دو نوع چربی بر سلامت استفاده کردند و متوجه شدند که ۷۱۱ هزار و ۸۰۰ مورد مرگ ناشی از بیماری قلبی، به خاطر اندک بودن میزان مصرف چربی های اشباع نشده امگا شش به عنوان جایگزین چربی های اشباع و کربوهیدرات های تصفیه شده اتفاق افتادند که این میزان ۱۰٫۳ درصد از کل مرگ جهانی ناشی از بیماری قلبی را شامل می شود.
در مقایسه با آن، ۲۵۰ هزار و ۹۰۰ مورد مرگ ناشی از بیماری قلبی به علت مصرف زیاد چربی های اشباع بود که حدود ۳٫۶ درصد از مرگ و میرهای ناشی از بیماری قلبی در جهان را تشکیل می دهد.
براساس این گزارش، ۵۳۷ هزار و ۲۰۰ مورد مرگ و میر در جهان و یا ۷٫۷ درصد از کل مرگ و میرهای جهان به دلیل مصرف زیاد چربی های ترانس است.
به گفته دکتر مظفریان، این یافته ها می تواند فواید زیادی برای عموم مردم و سیاستگذاران سراسر جهان داشته باشد و به کشورها کمک کند که مبارزه با اپیدمی جهانی بیماری قلبی را در اولویت های خود برای قرار دهند.

**چربی غیراشباع
چربی غیراشباع به چربی یا اسید چربی گفته می شود که در زنجیره ی اسید چرب آن دستکم یک پیوند مضاعف وجود داشته باشد. در زنجیره ی اسید چرب دو نوع چربی غیراشباع وجود دارد، تک غیر اشباع که دارای یک پیوند مضاعف است و چند غیر اشباع که شامل بیش از یک پیوند مضاعف می باشد. این تفاوت در ساختار شیمیایی باعث ایجاد تفاوت های اندکی در فواید آنها روی سلامتی است. تک غیراشباع باعث کاهش کلسترول شده و چند غیراشباع که خود به دو دسته اسید چرب امگا ۳ و اسید چرب امگا ۶ تقسیم می شود که کاهش فشارخون و بیماری های قلبی عروقی را موجب می شود.

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle