دسته‌ها
اخبار داغ پزشکی و سلامت ویژه پزشکی و سلامت

علائم کبد چرب

از کبد چرب چه می دانید؟

کبد در حالت عادی مقداری چربی دارد ولی اگر این چربی بیش از میزان عادی باشد یعنی بیش از ۵ تا ۱۰ درصد وزن کل کبد ، باعث پر شدن فضای میان بافتی می شود و به این تجمع چربی، کبد چرب ( استئاتوز) (Fatty Liver) گفته می شود.
کبد چرب معمولا درمان پذیر است ولی اگر درمان نشود گاهی می تواند عوارض جبران ناپذیری داشته باشد.

کبد چرب دو نوع دارد:
۱) کبد چرب الکلی

این حالت در اثر مصرف زیاد الکل زیاد ایجاد می شود که فرد به علت مصرف زیاد الکل قادر به تجزیه مواد چربی نیست و فرد با ادامه مصرف الکل ممکن است به سیروز کبدی دچار شود.
۲) کبد چرب غیر الکلی:

این حالت ربطی به مصرف الکل ندارد و زمانی ایجاد می شود که میزان چربی کبد بر اثر عواملی مثل تغذیه نامناسب بالا رود.

کبد چرب
علائم کبد چرب:

کبد چرب در اوایل بیماری علائم خاصی ندارد و زمانی که پیشرفت کند می تواند علائمی از قبیل درد در سمت راست و بالای شکم ، خستگی ، ضعف ، تهوع ، کاهش اشتها و گیجی ، بزرگی کبد ، سفید شدن زبان ، خراش و کهیر پوستی ،تعرق زیاد و بوی زننده در بدن و بوی بد دهان همراه با زرد شدن چشم و ایجاد لک و جوش بروز کند.
اگر کبد چرب درمان نشود و پیشرفت کند منجر به سیروز کبدی می شود و می تواند علائمی شدیدتر مثل کاهش ماهیچه ، زردی چشم و پوست ، خونریزی داخلی و نارسایی کبدی ایجاد شود.
دلایل ایجاد کبد چرب:

یکی از علل ایجاد کبد چرب در افراد الکلی مصرف بیش از حد الکل است ولی در افراد غیر الکلی عوامل دیگری در ایجاد آن نقش دارند: از قبیل کلسترول و فشار خون بالا ، چاقی ، دیابت نوع ۲ ، بارداری ، ویروس هپاتیت A، مصرف برخی داروها مثل آسپرین و داروهای استروئیدی و …
تشخیص:

تشخیص کبد چرب با انجام آزمایش خون ، تصویر برداری و سی تی اسکن و MRI و برداشت نمونه بافتی قابل انجام است.

درمان کبد چرب:

بهترین درمان برای کبد چرب تغییر سبک زندگی و از بین بردن کلسترول است. درمان های ساده شامل ترک مصرف الکل ، کنترل قند خون ، کاهش وزن ، رژیم غذایی مناسب ، مصرف ویتامین E ، ورزش و در نهایت مصرف داروهای کبد چرب است.

منبع: سایت آزمایشگاه پارسه

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle