دسته‌ها
اخبار داغ پزشکی و سلامت ویژه پزشکی و سلامت

علائم بیماری صرع

بیماری صرع

به گزارش ویرلن، بیماری صرع  با تشنج ، گرفتگی عضلات و از هوش رفتن فرد همراه است .تعداد دفعات دست دادن این حالات ، به افراد متفاوت می باشد . اگرچه برخی از افراد عقب مانده ذهنی دچار تشنج می شوند اما بیماری صرع ناشی از عقب ماندگی ذهنی نمی باشد به گونه ای که بسیاری از افراد مبتلا به صرع دارای هوش طبیعی و یا حتی بالاتر می باشند. شایان ذکر است صرع بیماری مسری نمی باشد .

انواع صرع :

تشنج پیچیده جزئی : عدم داشتن کنترل بر خلق و خو .
تشنج سمت چپ : اضطراب به علت مشکلات در بیان .
تشنج سمت راست : مشکلات اجتماعی.
تشنج جلوی مغز : بی توجهی به عواقب رفتارها .

علل بروز صرع :

مغز انسان متشکل از تعداد زیادی سلول  به نام نورون می باشد . نرون ها وظیفه انتقال پیام های عصبی به سایر نورون ها را دارند. هنگام وقوع تشنج نورون ها تعداد زیادی از پیام های عصبی را به طور یکجا انتقال می دهند . این انتقال ناگهانی و بیشتر از حالت طبیعی مغز، سبب بروز تشنج و صرع می شود .

صرع

محل انتقال و تولید پیام ها سبب بروز تشنج ها به شکل های مختلف است  مثلا چنانچه  انتقال در ناحیه حرکتی مغز باشد سبب بروز تشنج به شکل تکان های اندامی می باشد .از عوامل صرع می توان به عوامل زیر اشاره کرد :

سکته مغزی ، جراحی سر .
غشای سلولی اطراف نورون ها .
عوامل ژنتیکی
سرطان مغز
اعتیاد به الکل
بیماری آلزایمر
بیماری های عفونی مانند : مننژیت، ایدز، هیدروسفالی و …
قرار گرفتن در معرض سرب ، منوکسید کربن و سایر سموم .

صرع

علائم تشنج :

بیشترین علائم مشاهده شده به شکل جیغ های ناگهانی ، سفت شدن دست و پا و بعد از چند ثانیه شروع به دست و پا زدن و سپس بیهوشی و عدم پاسخگویی می باشد .

بعد از حالت تشنج و به هوش آمدن فرد دچار سردرد ، خواب آلودگی و بی حالی می گردد .

در حالات دیگر تشنج ، فرد دچار دل درد ، اضطراب های بی دلیل و بی حوصلگی می گردد.

از دیگر حالات می توان به افت تحصیلی بخصوص در درس املا اشاره کرد ، در این حالت اطرافیان گزارشاتی مانند خیره شدن فرد به یک نقطه و عدم حضور و یا جا انداختن چندین کلمه در بین املا را می دهند . این حالت می تواند بسیار کوتاه اتفاق بیافتد . به این نوع تشنج خوش خیم گفته شده و قابل بهبود و درمان می باشد .

از سایر عوامل می توان به در اختیار نبودن یک دست ، گزگز شدن یک طرف بدن ، اختلالات رفتاری و … را نام برد .

شایع ترین نوع تشنج ، تشنج روانی و حرکتی می باشد که به تشنج لب گیج گاهی معروف است . در این حالت فرد رفتارهایی مانند بازی با دگمه ی لباس یا انگشتان و.. . را از خود نشان می دهد .

نکته : چنانچه تشنج های به صورت حملات تکراری باشند به صرع تبدیل می شوند . در ایران حدودا ۶ میلیون نفر دچار تشنج هستند که ۱۰ درصد آنها مبتلا به صرع می باشند. صرع قابل درمان بوده و برای آن جای نگرانی نیست .

منبع: سایت آزمایشگاه ولیعصر

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle