دسته‌ها
اخبار داغ پزشکی و سلامت ویژه پزشکی و سلامت

رژیم بارداری در سه ماهه اول

تغذیه در سه ماهه اول بارداری

به گزارش ویرلن، معمولا در سه ماهه اول بارداری تشکیل اعضای مختلف جنین و تغییرات در مادر سریع اتفاق می‌افتد. تغذیه مناسب  مهم ترین نقش در این تحولات را  ایفا می کند.
یک خانم باردار در سه ماهه اول بارداری دچار حالاتی مثل تهوع، استفراغ و کم اشتهایی می شود. این علائم از عوارض اولیه دوران بارداری هستند که می توانند شدید یا خفیف باشند و به همین میزان برروی تغذیه مادران باردار تاثیر گذار باشند. البته در سه ماه اول بارداری اعضای مختلف بدن جنین تشکیل می شود و این مادر است که با تغذیه ی اصولی و صحیح تحت نظر متخصص تغذیه خود می تواند در روند رشد جنین تاثیر گذار باشد . سه ماهه دوم و سه ماهه آخر بارداری زمانی است که اعضای بدن جنین به صورت کامل تکامل پیدا کرده بنابراین سه ماهه اول را می توان حیاتی ترین دوران برای یک جنین در نظر گرفت، در صورتی که باردار هستید باید به این نکته توجه داشته باشید که علاوه بر مراقبت های پزشکی باید تحت مراقبت های تغذیه ای نیز قرار بگیرید.

 

تغذیه در سه ماهه اول بارداری صفحه اصلی / تغذیه در سه ماهه اول بارداری

اهمیت تغذیه در ماه های اول  بارداری

همانطور که می دانید جفت یک رابط حیاتی بین مادر و جنین است. مواد غذایی از طریق جفت وارد بدن جنین می شود به همین جهت تاکید متخصصین تغذیه بر این است که مادران باردار تحت مراقبت قرار بگیرند و مواد غذایی مفید و مناسب برای رشد و سلامت جنین را مصرف نمایند.
مصرف کلیه گروه های غذایی برای رشد جسمی و سلامت کلی جنین لازم است و مادر باید در آنچه می خورد دقت کافی داشته باشد و از خوردن مواد غذایی ناسالم خودداری کند.

در دوران باردای چه بخوریم؟

بهترین توصیه استفاده از همه گروهای غذایی به تعادل است. یک مادر باردار بایستی از پنج گروه مواد غذایی شامل غلات، لبنیات ، گوشت و حبوبات ، سبزیها و میوه ها به اندازه کافی مصرف نماید. هر کدام از این گروههای غذایی نقش مهمی در رشد و تکامل جنین دارند.
مصرف گروه های مختلف غذایی باید با رعایت تناسب و نیاز بدن باشد، توجه داشته باشید که نوع تغذیه باید با توجه به نیاز مادر انتخاب شود.برای مثال مصرف لبنیات ( شیر، ماست ، پنیر و دوغ) برای استحکام استخوان ها و تامین کلسیم لازم برای جنین و مادر به صورت مرتب در هر روز توصیه می شود.

مواظب باشید زیاد از حد چاق نشوید

بهتر است با تغذیه ی مناسب از وزن گرفتن بیش از اندازه جلوگیری نمایید، اصولا توصیه می شود مادران باردار در سه ماه اول وزن اضافه نکنند و افزایش وزن بیشتر در سه ماهه دوم و بخصوص سه ماهه سوم باشد. اغلب اشتها بعد از سه ماهه اول زیاد می شود و میل مادران به خوردن غذاهای متنوع بیشتر خواهد شد، البته توصیه پزشکان این است که وزن مادران هرماه مورد بررسی قرار بگیرد و در صورت افزایش و عدم وزن گرفتن کافی توصیه ها و مداخلات لازم صورت گیرد. درواقع متخصص تغذیه با ارزیابی لازم مشخص می کند که مادر چه نوع غذایی و به چه مقدار مصرف نماید . چاقی مادران در صورتیکه کنترل نشود باعث مشکلاتی برای مادر و جنین خواهد شد .این چاقی ممکن است روند زایمان را دچار خلل نماید. بنابراین توصیه می شود روش های مصرف و میزان مواد غذایی را آموزش ببینید که در این صورت  سلامت جسمی خود و جنین را تامین می نماید.

 

مصرف دارو در سه ماهه اول بارداری

با توجه به اهمیت رشدی جنین و حساسیت های جنین باید توجه داشت مصرف خود سرانه هیچ گونه دارویی در این دوره توصیه نمی شود، تنها داروی مجاز برای مادران مصرف روزانه اسیدفولیک است که با تجویز پزشک باید مورد استفاده قرار بگیرد. همه خانم هایی که قصد بارداری دارند از سه ماه قبل از بارداری باید روزانه یک عدد قرص اسید فولیک مصرف کنند و در دوان بارداری هم ادامه بدهند. مصرف اسید فولیک باعث پیشگیری از ابتلا جنین به بیماری نقص لوله عصبی می شود.

در سه ماه اول بارداری برای راحتی در هضم غذاها از غذا های سبک، کم حجم و زود هضم استفاده کنید ، دفعات تغذیه را بیشتر کنید ولی مقدار آن کم باشد .برای پیشگیری از ابتلا به بیماری توکسوپلاسموزیس از خوردن گوشتهای که مغز گوشت خوب پخته نشده است مثل همبرگر خودداری کنید. همچنین برای پیشگیری از ورود میکروب سالمونلا به بدن  تخم مرغ  بایستی به خوبی آب پز و سفت شود و یا در صورت پخت نیمرو هر دو طرف  تخم مرغ خوب سرخ شود. استراحت  کافی داشته باشید و سعی کنید از استرس ها دور باشید و خانواده محیط آرامی را فراهم کنند.
برای مراقبت صحیح ازمادر و جنین تحت نظر یک پزشک متخصص تغذیه قرار بگیرید .

منبع: سایت دکتر صمدپور

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle