دسته‌ها
پزشکی و سلامت پزشکی و سلامت ویژه پزشکی و سلامت

۱۰ دلیل برای سرد بودن همیشگی انگشتان دست

آیا سرد بودن همیشگی انگشتان، طبیعی است؟؟

به گزارش ویرلن از وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا : وقتی شما یک روز سرد را بیرون از خانه سپری کنید این احتمال وجود دارد که انگشتان شما سرد شود. این مسئله طبیعی است چون بدن ابتدا بیشتر خون و حرارت را به اعضای حیاتی ( قلب، مغز و ریه ) می‌فرستد. با این حال اگر انگشتان شما همیشه مثل یخچال سرد است حتی در دماهای کمی گرم‌تر، ممکن است یک نشانه باشد.

 

دلایل سرد بودن همیشگی انگشتان

 

د لیل اول: پدیده رینود

این اختلال یکی از علل شایع سردی انگشتان است. پدیده رینود یک بیماری است که در آن تنگی عروق خون در انگشتان دست ( و گاهی اوقات پا، گوش و بینی ) وجود دارد که در پاسخ به سرما و یا استرس عاطفی ایجاد می‌شود. طی این اختلال انگشتان سفید می‌شوند و پس از آن به رنگ آبی در می‌آیند که به علت قطع و یا کم شدن جریان خون به این ناحیه است؛ پس از آن یک باره عروق باز شده و جریان خون به انگشتان برمی‌گردد و انگشتان قرمز می‌شوند. اغلب در طول یک حمله، انگشتان سرد، بی حس و دردناک می‌شوند. در بیشتر افراد علت پدیده رینود شناخته شده است. پدیده رینود عمدتاً به جای مضر بودن، آزاردهنده است. تغییر سبک زندگی مانند پوشیدن لباس گرم و دستکش در هوای سرد و اجتناب از استرس معمولاً برای مدیریت این اختلال کافی است.

 

 دلیل دوم : بیماری‌های خود ایمن

گاهی اوقات یک بیماری زمینه‌ای می‌تواند باعث پدیده رینود شود. لوپوس، یک اختلال است که در آن سیستم ایمنی به بافت‌های خودی حمله می‌کند، اسکلرودرمی، یک بیماری است که منجر به سخت شدن و زخم شدن پوست و بافت همبند می‌شود، آرتریت روماتوئید و دیگر اختلالات خود ایمنی می‌تواند به پدیده رینود منجر شود.

 

 

دلیل سوم : کم کاری تیروئید

کم کاری تیروئید یک علت غیر معمول برای سردی انگشتان است. علی عجم یک روماتولوژیست در دانشگاه Wexner در ایالت اوهایو می‌گوید: تیروئید یک ترموستات ضروری برای بدن است. وقتی تیروئید کم کار می‌شود سرعت بسیاری از عملکردهای بدن کاهش می‌یابد و شما علائمی مانند خستگی، یبوست، افزایش وزن و احساس سرما را مشاهده می‌کنید. هیپوتیروئید در زنان و مردان بالای ۵۰ سال شایع است.

 

دلیل چهارم : مشکلات گردش خون

گردش خون ضعیف، وقتی رخ می‌دهد که مواد مغذی و غنی از اکسیژن به دلیل پمپاژ ضعیف قلب ( مثل شرایط نارسایی قلبی ) موانع فیزیکی در گردش خون ( مانند انسداد کلسترول در شریان‌های بزرگ و یا مویرگ‌های کوچک‌تر ) و یا دلایل دیگر کاهش یابد. وقتی قلب نمی‌تواند خون کافی به سراسر بدن بفرستد شما در دست‌ها و پاهایتان احساس سردی، بی‌حسی و سوزن سوزن شدن می‌کنید.

 

 

دلیل پنجم : کم خونی

کم خونی وقتی رخ می‌دهد که بدن شما سلول‌های خونی کافی نداشته باشد و یا مقدار هموگلوبین در خون شما کم باشد. کم خونی موجب کاهش اکسیژن بدن می‌شود که می‌تواند علت سردی دستان شما باشد. برخی دلایل کم خونی، شامل: کافی نبودن آهن در رژیم غذایی شما، از دست دادن خون (ناشی از دوره‌های سنگین قاعدگی، خونریزی دستگاه گوارش)، برخی سرطان‌ها و اختلالات گوارشی ( مانند سلیاک یا بیماری کرون ) است. علاوه بر دستان سرد، کم خونی موجب خستگی، سردرد، سرگیجه، تنگی نفس و رنگ پریدگی می‌شود. در اغلب موارد کم خونی فقر آهن و علائم آن را می‌توان با مکمل آهن درمان کرد.

 

دلیل ششم : کمبود ویتامین B12

ویتامین B12 که در گوشت، مرغ، تخم مرغ، شیر و مواد غذایی لبنی دیگر وجود دارد، در تشکیل سلول‌های قرمز خون نقش دارد. کمبود این ویتامین می‌تواند منجر به کاهش تولید سلول‌های قرمز خون بشود. کمبود ویتامین B12 در میان کسانی که گیاه خوار هستند رایج است و بسیاری از افراد بالای ۵۰ سال ممکن است توانایی جذب این ویتامین را از غذا نداشته باشند. یک آزمایش خون ساده می‌تواند، کمبود این ویتامین را به راحتی در افرادی که دائما از داشتن انگشتانی سرد، شکایت می‌کنند تشخیص دهد. مکمل‌ها به رفع این کمبود کمک می‌کنند و علائم حل این مشکل در طول چند هفته یا یک ماه ظاهر می‌شود.

 

دلیل هفتم : فشار خون پایین

افت فشار خون یا فشار خون پایین با توجه به طیف وسیعی از دلایل رخ می‌دهد که شامل کم آبی بدن، از دست دادن خون، داروهای خاص و اختلالات غدد درون ریز است. وقتی فشار خون شما پایین است رگ‌های خونی جریان خون را از اندام‌های انتهایی دور می‌کند و به سمت اندام‌های حیاتی هدایت می‌کند که در این حالت شما می‌توانید سرما را در انگشتان خود احساس کنید. اگر شما علائم افت فشار خون از جمله سرگیجه، تاری دید، خستگی، تهوع، ضعف و سردرگمی را دارید با پزشکتان مشورت کنید.

 

 دلیل هشتم : استرس و اضطراب

شما می‌دانید که استرس می‌تواند روی قسمت‌هایی از بدنتان تأثیر بگذارد که انگشتان شما از این مسئله مستثنای نیستند. هنگامی‌که استرس مزمن یا اضطراب را تجربه می‌کنید بدن شما به حالت “مبارزه ” در می‌آید در این حالت آدرنالین افزایش می‌یابد و در نتیجه عروق خونی اندام‌های انتهایی منقبض می‌شود و این مسئله منجر به سرد شدن انگشتان دست‌ها و پاها می‌شود البته کنترل استرس می‌تواند علائم را کاهش دهد.

 

دلیل نهم : داروها

داروهایی که شما مصرف می‌کنید ممکن است موجب سردی انگشتانتان بشود. بسیاری از داروها می‌توانند عروق خونی به‌ویژه سرخرگ‌ها را منقبض کنند و یکی از عوارض جانبی این قبیل داروها “پدیده رینود” است. برخی از این داروها شامل بتا بلوکرها ( تنظیم کننده فشار خون )، برخی داروهای سرطان، داروهای میگرن و دکونژستان‌ها هستند.

 

 دلیل دهم : سیگار کشیدن

نیکوتین سیگار موجب تنگی عروق خون و هم چنین باعث ایجاد پلاک در شریان‌ها می‌شود و در نهایت منجر به کاهش جریان خون در اندام‌های انتهایی بدن می‌شود.

منیع: وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle