دسته‌ها
پزشکی و سلامت پزشکی و سلامت ویژه پزشکی و سلامت

آیا بوی واژن نگران‌کننده است؟؟

بوی واژن

به گزارش ویرلن از وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا: مهبل یا واژن یک اکوسیستم کاملا متعادل از مایع و باکتری‌ها می‌باشد که باکتری‌ها، PH واژن را در حدود ۴٫۵ نگه‌می‌دارند ، زیرا PH واژن یک فرد سالم،باید حدود ۴٫۵ باشد. این ترکیب مایع و باکتری‌ها که ترشحات واژن را تشکیل می‌دهند،آن بوی خاص واژن را ایجاد می‌کنند. بوی واژن اگر در حد یک بوی طبیعی و نرمال باشد،عادی است اما اگر احساس می‌کنید،واژنتان بوی اضافی و غیرطبیعی دارد،این بوی اضافی می‌تواند نشاندهنده یک مشکل در شما باشد.

قفسه‌های سوپرمارکت‌ها و داروخانه‌ها پر از اسپری‌ها و ژل‌های شستشو برای واژن خانم‌ها است.نکته این است که عطر و بوی واژن شما طبیعی است و نیازی ندارد که بوی گل و یا اسپری بدهد.

 

چه میزان بویی از واژن طبیعی است؟

بعد از انجام تحقیقاتی،محققان دریافتند که بوی یک واژن طبیعی می‌تواند از یک قدم آن طرف‌تر نیز حس شود،فقط زمانی که فرد احساس خارش،سوزش و درد در ناحیه واژن کرد،باید به پزشک مراجعه کند.

 

دلایل شایع بوی بد واژن

 

باکتری واژینوز (BV)

معمولا واژن با باکتری‌های سالم استعمار شده است،اما اگر اختلالی در اکوسیستم واژن ایجاد شود،باکتری‌های ناسالمی مانند باکتری واژینوز(BV)  در واژن رشد می‌کنند.معمولا باکتری واژینوز، توسط رشد بیش از حد باکتری گاردنرلا واژینالیس ایجاد می‌شود. علائم این بیماری شامل ترشحات رقیق خاکستری و خروج مایعات بدبو  شبیه بوی ماهی قوی، می‌باشد.این بوها زمانی که واژن زن در تماس با  آب منی قرار می‌گیرد،تندتر می‌شود،به‌طوری که بعد از ارتباط جنسی، زنان متوجه این بوی بد و قوی می‌شوند.BV آزاردهنده می‌باشد و می تواند خطر ابتلا به عفونت های دیگر را افزایش دهد، اما به راحتی با آنتی بیوتیک درمان می‌شود.

 

تغذیه و رژیم غذایی

یک ضرب‌المثل قدیمی می‌گوید:آنچه که شما می‌خورید مستقیما به واژن راه دارد. سیر، پیاز، مارچوبه و کاری از مواد غذایی معطری هستند که بوی بدن را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند.

 

داروها ومکمل‌ها

داروها مانند آنتی بیوتیک‌ها می‌تواند تعادل باکتریایی واژن را تحت تاثیر قرار داده و منجر به تغییر در بوی واژن و ترشحات شود.مصرف آنتی هیستامین‌ها می‌تواند باعث خشکی و کاهش ترشحات واژن شود. علاوه بر این، درمان‌های گیاهی و اسپری‌ها و روغن های مخصوص بوی واژن نیز به تغییر بوی واژن منجر می‌شوند

 

عرق

مانند زیر بغل،پوست اطراف ناحیه تناسلی نیز،مستعد تعریق زیاد است،زمانی که عرق با ترشحات واژن ترکیب می‌شود،یک بوی شدیدتری از واژن حس می‌کنید.البته این بو طبیعی است اما گاهی اوقات ناخوشایند می‌باشد، که برای این منظور باید لباس زیر خود را تعویض کنید.

 

تغییرات هورمونی

میزان ترشحات واژن در طول چرخه قاعدگی،متفاوت است. درمان های هورمونی، قرص های ضدبارداری و کرم‌های واژینال می‌تواند روی pH واژن و بوی آن تاثیر بگذارد. یائسگی نیز به دلیل تغییرات هورمونی عمده و کاهش سطح استروژن،به افزایش بروز عفونت مخمر و BV و در نتیجه افزایش بوی بد واژن منجر می شود.

 

تامپون

یک بوی واژن،از تمام بوهایی که در طول عمر خود از واژنتان حس کرده‌اید نامطبوع‌تر است و بسیار ناخوشایند می‌باشد، این بو شما را مجبور می‌کند که به متخصص زنان مراجعه کنید،این بو مربوط به زمانی است که شما فراموش کرده‌اید تامپون را خارج کنید.گرچه این بو بسیار ناخوشایند می‌باشد،اما پس از خارج کردن تامپون از واژن،این مشکل رفع می‌شود.

به ندرت،خارج نکردن تامپون به عفونت جدی منجر شود، بنابراین اگر علائمی مانند: ترشحات قهوه ای و بوی ناخوشایند داشتید،حتما به پزشک مراجعه کنید.

 

درمان بوی بد واژن

شست و شوی واژینال هرگز برای رفع بوی واژن و یا مشکلات دیگر،پیشنهاد نمی‌شود،بلکه این‌ کار باعث گسترش عفونت و تغییر محتوای باکتریایی می‌شود.

نیاز نیست چیزی برای تمیز کردن واژن، به داخل واژنتان وارد کنید.از روغن‌های شست و شو،صابون‌های مخصوص ، لیسترین برای تمیز کردن واژن استفاده نکنید،خود واژن به عنوان یک عضو تمیز کننده طبیعی،خودش را تمیز کرده و اکوسیستم خود را حفظ می‌کند.

اگر شما نگران بوی واژنتان هستید، اما هیچ علائم دیگری (مانند سوزش،درد،خارش) ندارید،آب بیشتر بخورید و استفاده از غذاهای معطر را کاهش دهید.همچنین استفاده از مواد غذایی پروبیوتیک ، به بازیابی تعادل باکتریایی طبیعی واژن،کمک می‌کند.

همیشه بهداشت واژن را رعایت کنید و با صابون ملایمی،تمام قسمت‌های آلت تناسلی را بشویید و تمیز کنید.

 

 

منبع: وب سایت پزشکی و سایت دکتر سوشا

 

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle