دسته‌ها
توریسم گردشگری گردشگری

گوانجو، دروازه جنوبی چین

به گزارش ویرلن؛ بندر گوانجو که کانتون (CANTON) یا کوانگ چو و یا گوانگجو نیز نامیده می شود، مرکز استان گوانگ دانگ است. این بندر در جنوب چین، در مجاورت رودخانه مروارید و در شمال غربی هنک کنگ و شمال شرقی ماکائو قراردارد.

رودخانه مروارید (Pearl)، سومین رود بزرگ چین، باعبور از میان گوانجو به دریای جنوبی می ریزد و راه ارتباطی این شهر با دریا است. قرار گرفتن گوانجو در این موقعیت جغرافیایی مناسب باعث شده تا در کنار سایر القاب، مانند شهر گل، به آن لقب دروازه جنوبی چین نیز داده شود. گوانجو بعد از شانگهای و پکن، سومین شهر بزرگ چین و بزرگترین شهر در چین جنوبی است. این شهر و حومه آن با مساحت ۳۸۴۳ کیلومتر مربع در سال ۲۰۱۲ بعنوان یکی از ۱۳ کلان شهر چین شناخته شد. این شهر از نظر مساحت و جمعیت سومین شهر بزرگ چین است. پنجاه و دو نژاد مختلف در گوانژو زندگی می کنند که اکثر آنها از نژاد هان هستند. گوانجو یکی از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری چین می باشد و هر ساله گردشگران زیادی هم به منظور تفریح و هم به منظور تجارت به رزرو تور گوانجو اقدام می کنند. یکی از جدید ترین جاذبه های گردشگری دنیا، دایره گوانجو می باشد که با ارتفاع ۱۳۸ متر در مجاورت رودخانه مرواریدخودنمایی می کند.

زبان مردم گوانجو

        در استان گوانگ دانگ و بخشی از استان همسایه اش یعنی استان گوانگ سی و و شهرهای ماکائو و هنک کنگ ، مردم به زبان کانتونی (language Cantonese) صحبت می کنند. این زبان مخصوصا در فروشگاههای محلی، رستورانها و فروشگاههای بزرگ، به گستردگی مورداستفاده قرار می گیرد. برای نگارش زبان کانتونی از نشانه های چینی استفاده می شود. زبان کانتونی در مقایسه با زبان چینی استاندارد، شامل چند نشانه اضافه است و علاوه بر این، چند نشانه در این زبان وجود دارد که معنی متفاوتی با نشانه های مشابه در زبان چینی دارد. زبان کانتونی از هویت فرهنگی مردم جنوب چین است و استان گوانگ دانگ بعنوان یکی از معدود مکانهایی است که در رابطه با گویش محلی خود عملکردی بسیار قوی داشته است و ایستگاههای رادیویی و تلویزیونی مخصوصی برای پخش برنامه ها به زبان کانتونی دارد. در حالی که نیمی به زبان ماندارین صحبت می کنند. در مکانهایی که محل رفت و آمد گردشگران است، مردم عادی تا حدی قادر به درک زبان انگلیسی هستند.

فرهنگ مردم گوانجو

         گوانجو شهری بزرگ و پرجنب و جوش، واقع در دلتای رودخانه مروارید است و از جمله مناطقی است که حتی از لحاظ استانداردهای چین، پیشرفت بسیار سریعی داشته است. این شهر در زمینه تجارت بین الملل، آشپزی و فرهنگ کانتونی تاریخچه ای پربار دارد. گوانجو شهری است که خلاصه ای از چین را به تصویر می کشد. در این شهر احساس زندگی مدرن و پیشرفته مرتب خود را به جلو می راند، در حالی که شواهدی از گذشته و قدمت شهر در همه جا وجود دارد، گوانجو را می توان شهر تناقضات نامید. خیابانهای تجاری با مراکز خرید بزرگ و معروف در کنار خیابانهای قدیمی و ساختمانهای تاریخی قرار گرفته اند، آسمان خراشها و ساختمانهای مدرن در قسمتی از شهر و ساختمانهای کهنه و معمولی و در حال فرو ریختن، در بخش دیگر شهر وجود دارد. حتی ممکن است در مقابل رستوران غربی مک دونالد،  دستفروشانی را ببنید که در حال فروختن غذاهای سنتی هستند. در هنگام نوشیدن کاپوچینودریک قهوه خانه معروف، از پنجره که به  بیرون نگاه کنید ممکن است خودرویی معمولی را ببینید که بار بسیار بزرگی را حمل می کند، یا یک خودروی شیک مرسدس سدان را ببینید که با شکوه تمام از همان خیابان در حال گذر است. وقتی به شهر گوانجو که به مهمان نوازی و صنعت گردشگری معروف است قدم می گذارید، از تعداد کم مردمی که به زبان انگلیسی صحبت می کنند، حتما متعجب خواهید شد. البته این مساله در تمام شهرهای کشور پهناور چین موضوعی رایج است. عدم اشتراک زبانی هرگز باعث نمی شود که مردم صبور و آرام چین، عنان اختیار را در برخورد با شما از دست بدهند یا به تندی با شما رفتار کنند، حتی گاهی مشاهده شده است که تنها وسیله یک ماشین حساب می توان به چانه زنی پرداخت.

         گوانجو با وجود اینکه مقصدی مناسب برای گردشگران است، اما از نقاط ضعفی نیز رنج می برد. هوای این شهر بسیار آلوده است و ترافیک آن حتی از شهرهای بزرگی مثل نیویورک، پاریس و هنک کنگ نیز سنگین تر است.

 گوانجو شهری شلوغ و پر رونق است. مردم در طول روز سخت کار می کنند و انتظار دارند که از اوقات بیکاری خود لذت ببرند. شاید به همین دلیل است که این شهر در شب شلوغ و پررفت و آمد هستند. اما این تنها سرگرمی شبانه مردم گوانجو نیست. سفری دریایی بر رودخانه مروارید در هنگام شب، می تواند یکی از زیباترین خاطرات هر فرد چینی یا گردشگر را رقم زند.

هر چند که گوانژو به سرعت به یک کلان شهر پیشرفته تبدیل شده است، اما فرهنگ کانتونی همچنان بعنوان بخشی جداناپذیر از رسوم و سنت مردم این شهر باقی مانده است. به نظر می رسد این فرهنگ از رفتار مردم گرفته تا هنر، معماری و آشپزی جایگاه خود را بعنوان یک سنت کهن حفظ کرده است. بعنوان مثال می توان به اپرای کانتونی اشاره کردکه زیر شاخه ای از اپرای چینی محسوب می شوند. مانند تمام اپراهای چینی، این اپرا نیز شکل و فرم سنتی هنر چینی دارد. و با موسیقی، آواز، هنرهای رزمی، آکروبات بازی و نمایش همراه است. اپرای کانتونی هنوز هم یکی از سرگرمی مورد علاقه مردم جنوب چین است که مانند نوشیدن چای صبحگاهی و ورزش دسته جمعی صبحگاهی، اجتناب ناپذیر به نظر می رسد.

اقتصاد شهر گوانجو

        یکی از دلایل رشد اقتصادی شهر گوانجو، نزدیکی آن به هنک کنگ است. بر اثر افزایش دستمزد کارگران در هنک کنگ، بسیاری از تولیدکنندگان، کارگاهها و کارخانه های خود را از هنک گنگ به این شهر منتقل کردند و کشاورزان زیادی از نقاط مختلف چین با ترک محل زندگی خود برای کار در این کارخانه ها به گوانجو مهاجرت کردند. اکنون گوانجو بعنوان یکی از استانهای ثروتمند چین و سومین شهر مهم این کشور مطرح است.

        از سال ۱۹۵۷ دو بار در سال، در ماههای آوریل و اکتبر ، نمایشگاه صادرات و واردات چین (fair export & import china) که به نام نمایشگاه کانتون نیز معروف است، در این شهر برپا می گردد که در آوریل ۲۰۱۴ صد و پانردهمین دوره آن برگزار گردید. این نمایشگاه، موقعیت اقتصادی ویژه ای برای چین است و شرکتهای داخلی و خارجی بسیاری در آن شرکت می کنند.

حمل و نقل در گوانج

در این شهر انواع وسایل حمل و نقل عمومی و امکانات مختلف وجود دارد. در شهر و اطراف آن، جاده ها و اتوبان متعددی برای مسیرهای مختلف احداث شده است.

در گوانجو صدها مسیر اتوبوس وجود دارد. در سال ۲۰۱۰ شبکه وسیع سامانه اتوبوس های تندرو در آن راه اندازی شد. این شبکه با مسافت ۵/۲۲ کیلومتر، شبکه ای وسیع است و در روز حدود هشتصد هزار مسافر را جابجا می کند.

گوانجو از نظر لستفاده از گاز مایع بعنوان سوخت اتومبیل ، در جهان  دارای رتبه اول است و در سال ۲۰۰۷ روزنامه پاینا دیلی اعلام کرد که تا سال ۲۰۱۰ تمام اتوبوسها و تاکسی های این شهر گاز سوز خواهند شد. از آغاز ۲۰۰۷ استفاده از موتور سیکلت در مرکز شهر ممنوع شد که تاثیر فراوانی در بهبود وضع ترافیک شهر داشت.

با افتتاح اولین خط مترودر سال ۱۹۹۷ گوانجو پس از پکن، تیان جین و شانگهای، چهارمین شهر چین بود که به متروی زیرزمینی مجهز شد. در حال حاضر این مترو دارای هشت مسیر و ۲۳۶ کیلومتر ریل است.

پایانه راه آهن گوانجو  در سال ۱۹۷۴ در منطقه یوکسیو ساخته شد و یکی از شلوغ ترین پایانه های راه آهن در جنوب چین است. این ایستگاه مسیرهایی به شهرهای مختلف چین از جمله شن زن و پکن و همین طور لهاسا در تبت دارد.

ایستگاه گوانجو یکی از بزرگترین مراکز حمل و نقل ریلی در چین است. قطار تندرو گوتنگژو – شنزن – هنگ کنک از این ایستگاهها می گذرد. پایانه های راه آهن شرقی و شمالی دو پایانه دیگر این شهر هستند. قطار تندروی وو گوانگ در سال ۲۰۰۹ میان شهر ووهان از استان هوبی و گوانجو راه اندازی شد. این مسیر قسمتی از مسیر تندرویی است که شهر پکن را به هنک کنگ پیوند می دهد. قطار سریع السیر پکن به گوانجو در اواخر سال ۲۰۱۲ راه اندازی شد، این قطار مسیر ۲۴۰۰ کیلومتری را با چهار ایستگاه در هشت ساعت طی می کند.

فرودگاههای گوانجو

فرودگاه بین المللی بایون در سال ۲۰۰۴ در گوانجو افتتاح شد و در سال ۲۰۱۱ با جابجایی ۴۵۰۴۰۳۴۰ نفر دومین فرودگاه پر رفت و آمد چین پس از فرودگاه بین المللی پکن و نوزدهمین فرودگاه پر رفت و آمد جهان بود. این فرودگاه از لحاظ حمل بار با جابجایی ۱۱۷۹۹۶۷ تن به عنوان سومین فرودگاه در چین و بیست و یکمین در جهان شناخته شد. فرودگاه بایون در منطقه هوادو درشمال شهر قراردارد و جایگزینی برای فرودگاه ۷۲ ساله قبلی شهر است که به علت وسیع شدن شهر، تقریباً در داخل شهر قرار گرفته بود و دیگر گنجایش تعداد مسافران را نداشت.

گوانجو از فعال ترین بندرهای جهان است و امکانات حمل و نقل آن در خدمت تولید و اقتصاد قراردارد. در سال ۲۰۱۰ بندر گوانجو با جابجایی بیش از ۱۲ میلیون و پانصد هزار کانتینر در رتبه هفتم بندرهای جهان و پنجم بندرهای چین قرار گرفت. در همین سال این بندر با جابجایی ۴۲۵ میلیون تن رتبه چهارم جهان را در اختیار داشت.

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle