دسته‌ها
توریسم گردشگری گردشگری

چرا طعم غذای هواپیما متفاوت است ؟

غذاهایی که در هواپیماها سرو می‌شوند طعم‌های خاص و متفاوتی دارند. تمام کسانی که تاکنون این غذاها را چشیده‌اند، متوجه این تفاوت شده‌اند. برای این امر چند دلیل علمی مطرح شده است که می‌توان به بسته بندی صنعتی این غذاها، رطوبت بسیار کم کابین هواپیما و عوامل روان‌شناختی اشاره کرد.
به گزارش ویرلن ؛ وقتی در ارتفاع ۴۰۰۰۰ پایی از سطح زمین هستید، آب میوه‌ای که می‌خورید طعم متفاوتی می‌دهد. نه تنها آب میوه، بلکه تمامی مواد غذایی وقتی آن‌ها را در هواپیما می‌خورید، مزه‌اش کمی متفاوت است و برای آن دلیل علمی وجود دارد. قبل از این که وارد جزییات شویم، اجازه دهید موضوع را کاملا روشن کنم. غذاهای بسته بندی شده‌ی صنعتی که در برنامه‌ی غذایی هواپیماها وجود دارد، خالی از ایراد نیست. همه‌ی آن‌ها منجمد، خشک و بسته‌بندی شده هستند که کمی باعث عوض شدن طعم غذا می‌شود. سرآشپزهای هواپیما برای سیر کردن مسافران و راضی بودن آن‌ها از غذا تدابیر زیادی اندیشیده و پیشرفت‌های چشم‌گیری نیز داشته‌اند.
رطوبت داخل کابین هواپیما در واقع از رطوبت برخی بیابان‌ها کمتر است. در بعضی موارد رطوبت آن می‌تواند به کمتر از ۱۲ درصد برسد. در چنین محیطی، حس چشایی و بویایی شما تغییر کرده و طعم‌ها را به درستی تشخیص نمی‌دهد. در واقع لحظه‌ای که شما وارد هواپیما می‌شوید، رایحه‌‌ها در حس بویایی شما شروع به تغییر می‌کنند اما با اوج گرفتن هواپیما یک‌باره کاهش می‌یابد. غذاهای شیرین و شور بیشتر از سایر طعم‌ها دست‌خوش تغییر می‌شوند. طبق مطالعاتی که موسسه‌ی فرانهوفر منتشر کرده، جو کابین هواپیما توانایی شما را در تشخیص این طعم‌ها تا ۳۰ درصد کاهش می‌دهد، مثل این که پرزهای چشایی شما بی‌حس شوند. یک خبر خوب: تمامی طعم‌های خوشمزه‌ی دیگر ( تند، تلخ، شور) تا اواسط پرواز طعم خود را حفظ می‌کنند. پس زمانی که به دنبال جبران طعم‌های از دست رفته هستید، چه کار باید بکنید؟ باید به غذا نمک بیشتری اضافه کنید و این دقیقا کاری است که شرکت‌های هواپیمایی انجام می‌دهند.

طعم مایعات در هواپیما با جاهای دیگر فرق می‌کند حتی اگر همان شربت یا آب میوه را در دو شرایط جوی مختلف بچشید. مایعات در محیط‌های مختلف منبسط و منقبض می‌شوند.
فشار کم و رطوبت شاید تنها دلیل این امر نباشند: بی بی سی گزارشی منتشر کرده که طبق آن مردم در مکان‌های شلوغ و پرسر و صدا طعم شوری و شیرینی غذا را نسبت به مکان‌های خلوت، کمتر حس می‌کنند. گفته می‌شود ترکیب طعم‌های خوشمزه که حاوی ۵ طعم جادویی است و معنی دیگری به واژه‌ی ” خوشمزه ” اضافه می‌کند، در مکان های شلوغ تشدید می‌شود. در حقیقت اکثر سرآشپزهای هواپیماها از این ترکیب برای درست کردن غذاهای خوشمزه به نفع خود استفاده می‌کنند که در غیر این صورت غذایی که ارایه می‌دهند باب میل مسافران نخواهد بود. نکته‌ی دیگری که هنگام سفارش غذا باید به ذهن بسپارید این است: طعم برخی چاشنی‌ها مانند هل، ادویه کاری و علف لیمو در ارتفاعات بالا بیشتر احساس می‌شود.

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle