دسته‌ها
توریسم گردشگری گردشگری

پاموک کاله از جاذبه‌های گردشگری ترکیه

پاموک کاله یا پاموق قلعه یکی از محبوبترین جاذبه های گردشگری کشور ترکیه است که در دره ی رودخانه مندرس واقع شده است و حدود ۲۰ کیلومتر با شمال شرق شهر دنیزلی فاصله دارد. این منظره طبیعی زیبا با حوضچه های کم عمق و آبشارهای کوچک در طی قرنها بر اثر فرآیند طبیعی ایجاد شده است.

به گزارش ویرلن ؛ این منطقه که به سفیدی برف است با حوضچه های آب گرمش شبیه به قلعه ای است به همین خاطر پاموک کاله نام دارد که به معنای قلعه پنبه ای است و از سال ۱۹۸۸ در لیست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته است.

درست در کنار این ایوان های سفید رنگ شهرباستانی هیراپولیس قرار دارد که در قرن دوم پیش از میلاد کشف شد. این اشکال آهکی سفید رنگ با ته نشین شدن کانی های کربناتی  بر اثر جریان آب های جوشان چشمه های آب گرم به وجود آمده اند. این منظره زیبا از حوضچه ها شبیه گلبرگ های باز شده گلهاست. طول این گلفهشنگ های سفید رنگ آهکی حدود ۲٫۷ کیلومتر است و ارتفاعشان به ۱۶۰ متر از سطح زمین می رسد.
در ماه های تابستان، بهترین زمان برای تماشای این حوضچه های آهکی بعد از ظهر است زیرا تعداد گردشگران در آن زمان کمتر است و خبری از آفتاب سوزان نیست. با این که این جریانهای آب با جوشیدن از دل زمین سریعا دمای خود را از دست می دهند ولی بازهم گرم و دلپذیر هستند.  حمام های آب گرم طبیعی پاموک کاله هر ساله هزاران گردشگر را به سوی خود جذب می کنند.
لازم به ذکر است، مکانی مشابه این منطقه در ایران با نام باداب سورت وجود دارد با این تفاوت که در باداب سورت ایوانهای مطبق به رنگ نارنجی و قرمز هستند.

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle