دسته‌ها
توریسم گردشگری گردشگری

نمایش، موسیقی، هنر در میدان فرانسه ؛ ارمنستان‌

اپرا هال ایروان؛ نمایش، موسیقی، هنر

به گزارش ویرلنیکی‌ از بخش‌های‌ بسیار مهم‌ فرهنگ‌ ارمنستان‌ موسیقی‌ است. فرهنگستان ملی اپرا، تئاتر و باله‌ی ارمنی که در سال ۱۹۳۲ در ایروان تأسیس شد و در سال ۱۹۳۳ باز شد شامل دو سالن کنسرت و یک سالن دیسکو کلاب است که یکی از مهم‌ترین مراکز هنری شهر ارمنستان به شمار می‌رود. در سالن اپرا کنسرت‌ها، رقص‌های باله، رقص‌های سنتی و مدرن، تئاتر و نمایش‌های مختلفی برگزار می‌شود. همچنین تابه‌حال چند تن از خوانندگان ایرانی هم در این ساختمان مجلل روی صحنه رفته‌اند.
در اطراف این ساختمان، میدان و پارک اپرا قرار دارند که محل برگزاری گردهمایی‌ها، کنسر‌ت‌ها و جشن‌های مختلفی است. نام اصلی این میدان، میدان فرنس (فرانسه) است. به‌تازگی نیز مجسمه‌ی Jules Bastien Lepage از طرف کشور فرانسه به این میدان اهدا شد. چهار طرف میدان اپرا پارک‌هایی با تعداد بسیار زیادی کافه و رستوران در فضای باز و بسته قرار دارد. معمولاً در بهار و تابستان جای خالی در این کافه‌ها و رستوران‌ها پیدا نمی‌شود.

چرا برویم؟
دیدن تئاتر یا باله، شرکت در کنسرت‎‌های موسیقی، مشاهده رقص‌های محلی ارمنی، بازدید از بنای اپرا هال، گردش در فضا پارک و صرف شام با دوستان یا خانواده.

با کی برویم؟
می‌توانید، به‌تنهایی، یا به همراه دوستان و یا به همراه خانواده به این مجموعه بروید.

کی برویم؟ چقدر طول می‌کشد؟
در هر فصل و هر ساعتی از روز با توجه به علاقه‌ی خودتان می‌توانید به میدان اپرا بروید؛ اما ساختمان اپرا با توجه به برنامه‌های در حال اجرایش فقط ساعات خاصی پذیرای شما خواهد. ولی میدان و پارک محوطه همیشه پذیرای شماست.

کجاست؟
ارمنستان، ایروان

نشانی:
ایروان، خیابان ماشتوتس، میدان فرانسه.

چطور برویم؟
با حمل‌ونقل عمومی:
اتوبوس‌های تهران ایروان، به‌صورت مرتب از ترمینال غرب حرکت می‌کنند. در داخل شهر ایروان هم با توجه به دایره‌ای شکل بودن خیابان مسکوویان، تقریباً از هرجایی می‌توانید با کرایه کردن یک تاکسی به میدان فرانسه که در کنار ساختمان اپرا واقع شده بروید؛ اما اگر در بخش مرکزی ایروان اقامت دارید، من به شما پیشنهاد می‌کنم، با قدم زدن به سمت میدان فرانسه و با کمک یک نقشه خودتان به اپرا بروید.


با خودروی شخصی:
با توجه به تابلوها و یا از روی نقشه خیابان ماشتوتس را پیدا کنید. سپس با راندن در جهت شمال، به میدان فرانسه خواهید رسید. بهتر است ماشینتان را در فاصله‌ای مناسب نسبت به میدان فرانسه پارک کنید، چراکه آن حوالی بسیار شلوغ است.

هزینه‌ها
میدان و پارک هزینه‌ی ورودی ندارند، برنامه‌هایی هم که در محوطه‌ی میدان اپرا برگزار می‌شوند، رایگان‌اند؛ اما برای رفتن به تئاتر یا کنسرت‌ها باید بلیت تهیه کنید که قیمت هرکدام متفاوت است.


همان حوالی
رستوران و کافه
محوطه‌ی پارک و میدان مملو از رستوران‌ها و کافه‌هاست. همچنین خیابان تامانیان، در ضلع شمالی و خیابان تومانیان در ضلع جنوبی پر از رستوران‌ها و غذاخوری‌های مختلف هستند.

هتل
خیابان‌های منتهی به میدان فرانس و بخش مرکزی ایروان، پر از هتل و هاستل با کیفیت‌ها و قیمت‌های متفاوت است؛ و ازلحاظ فاصله تا کاسکاد و سایر جاهای دیدنی، هیچ تفاوتی باهم ندارند. همچنین قیمت اجاره‌ی آپارتمان هم در ایروان بسیار مناسب و مقرون‌به‌صرفه است.

بعد کجا برویم؟
کاسکاد، میدان جمهوری، پاساژ ورنیساژ.


تاریخچه
این بنا با طراحی و نظارت مستقیم معمار معروف الکساندر تامانیان در سال ۱۹۳۱ ساخته شده و در سال ۱۹۳۶ در نمایشگاه بین‌المللی پاریس مدال طلای معماری را دریافت کرده و اولین برنامه‌ای که در آن اجرا شده در سال ۱۹۳۲ بوده است. بلافاصله بعد از تأسیس سالن تئاتر گروه باله‌ی دریاچه‌ی قو اثری از چایکوفسکی را در سال ۱۹۳۵ اجرا کرد. افتتاح این سالن تئاتر ساخت اپراها و باله‌های ملی را ترویج کرد و برای اولین بار باله‌ی شادی (Happiness) را Aram Khachaturian در این سالن اجرا کرد. این نوع باله به نام Gayane یک نوع باله‌ی سنتی ارمنی است که همراه با آهنگ در سرتاسر جهان اجرا می‌شود و محبوبیت ویژه‌ای دارد.
در سال‌های اخیر یکی از مراکز جذب توریست محسوب می‌شود. مراکز تفریحی بسیاری در اطراف ساختمان اپرا دایر گردیده و تمام مسافران از این امکانات مخصوصاً در فصل تابستان استفاده می‌کنند.


دیگر چه؟
در ضلع جنوبی ساختمان اپرا دریاچه‌ای قرار داد که به دریاچه‌ی قو معروف است. در زمستان‌ها وقتی دریاچه یخ می‌بندد تبدیل به پیست پاتیناژ می‌شود و هرکسی می‌تواند با اجاره‌ی تجهیزات پاتیناژ این ورزش زمستانی را تجربه کند.

نگارش: کافه گردش 

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle