دسته‌ها
توریسم گردشگری گردشگری

معرفی مسیر قبرس شمالی

به گزارش ویرلن؛ این کشور می تواند یکی از بهترین پتانسیل های گردشگری جهان باشد. جزیره قبرس یکی از جادویی ترین مکان ها در دنیاست و قسمت شمالی این کشور، سرشار از جذابیت ها و رمز و رموز مدیترانه ای است که حتماً برای مسافران مکانی به یاد ماندنی خواهد بود. قبرس در قسمت شمال شرقی حاشیه مدیترانه واقع شده است و سومین جزیره پهناور، بعد از جزیره سیسیلی و ساردینیا در دریای مدیترانه محسوب می شود. این جزیره در هفتاد کیلومتری جنوب ترکیه، صد کیلومتری غرب سوریه و سیصد و بیست کیلومتری شمال مصر واقع شده است و در حقیقت مرز بین اروپا و آسیا تلقی می شود. (استراتژی این جزیره، تاریخچه و فرهنگ آن را طی چند صد سال، شکل داده است.) بعلاوه، قبرس همواره از تمدن بسیار کهن و غنی تشکیل شده است که به ۲۰۰۰ سال پیش باز می گردد که همه اینها دست به دست هم داده و در نهایت یک تاریخچه پر بار و یک معماری بی نظیر را از خود به جای گذاشته است. این کشور و زیبایی های آن از دیرباز تا به امروز غالباً مورد توجه همه امپراطوران قرار گرفته است. طبق آمار و سرشماری سال ۲۰۱۱، ۹۸% از جمعیت این بخش از قبرس، مسلمان هستند. از نظر آب و هوا نیز این منطقه، تقریباً همیشه مدیترانه ای است. این کشور تابستان بسیار طولانی و زمستانی بسیار کوتاه را دارد و دیری نمی گذرد تا بهار دوباره فرا برسد. میانگین سالیانه درجه دما در قبرس به ۱۹ درجه سانتی گراد می رسد. قبرس، در سال، ۳۴۰ روز را با تابش گرم و دلپذیر خورشید و آب و هوای مدیترانه ای می گذراند. در فاصله بین آپریل تا نوامبر بهترین زمان برای رفتن به ساحل و شنا در دریای مدیترانه است.

تاریخچه
۷۰۸ سال قبل از میلاد مسیح، قبرس را آشوریان اداره و حکومت می کردند. قبل از حمله مصریان ۵۸ سال قبل از میلاد نیز، روم باستان این کشور را تسخیر کرد. هنگامیکه روم در حال تقسیم امپراطوری شرق و غرب بود، قبرس تبدیل به قسمتی از امپراطوری بیزانتین (وابسته به روم شرقی) شد. سپس ریچارد لیون هارت، جزیره را تسخیر کرد و پس از مدتی اداره حکومت جزیره به عهده لوسیگنال واگذار شد. سال ۱۵۷۰، سال فتح قبرس توسط عثمانی بود و آنان کشور را تا سال ۱۸۷۸ اداره کردند، تا زمانیکه قبرس را به بریتانیا اجاره دادند و در نهایت در سال ۱۹۶۰، قبرس آزادی خود را از بریتانیا گرفت.
سال ۱۹۷۴، سال کودتای نهایی بود. کودتایی که کشور یونان آغاز کننده آن بود و بالاخره ترکیه با مداخله خود در این بین باعث شد قسمت شمالی قبرس را از آن خود کند. درپی این تغییرات، بریتانیایی ها اسکله و بندرگاهی ساختند. در این دوره شهر تبدیل به استراحتگاهی برای عموم مردم شد.
گیرنه
تاریخچه قبرس را می توان به وضوح در این شهر دید، تاریخی که دیدن آن انسان را به گذشته می برد. کلیساهایی که در این شهر وجود دارد، امروز نیز به شکل موزه مورد بازدید قرار می گیرند. گردش یک روزه در این شهر می تواند به انسان فرصت دستیابی به رمز و راز تاریخ این شهر را بدهد، همان طور که می دانید این شهر یکی از قسمتهایی است که جلوه های تاریخی در آن بسیار دیده می شود. وقتی اولین روز گشت و گذار شروع می شود، بدون شک در درجه اول شما راهی خیابان قلعه هیلاریون می شوید. این یک خیابان معمولی نیست همان خیابانی است که شرکت والت دیزنی در ساخت کارتون سفید برفی و هفت کوتوله از آن الهام گرفت. مکان بعدی، می تواند صومعه نوربرتین باشد، محلی که به صومعه صلح و آرامش معروف است. این اثر بی نظیر را گت ها (اقوام باستانی آلمانی ها) ساخته بودند.
نیکوزیا
“نیکوزیا” را، “لدرا” نیز می نامند. ۳۰۰ سال قبل از میلاد مسیح، فرزند پادشاه مصر، شهر را بازسازی کرد و نام خود را بر آن نهاد. نیکوزیا از زمان روم شرقی، پایتخت قبرس بوده است و به مرور زمان این شهر گسترش یافت. در نهایت این شهر قدیمی و کهن به دو بخش شمالی ترکیه و جنوبی یونان تقسیم شد. در بحث تاریخچه این شهر، معماری زیبای عثمانی همیشه نظر انسان را به خود جلب می کند. چند اثر هنری نیز امروزه، مورد علاقه گردشگران است که شامل موزه مِولوی، ستون ونتیان، مسجد سلیمیه و زیباترین مسافرخانه های قدیمی می شود. نیکوزیا بزرگترین شهر قبرس است و در این منطقه طراحی قدیمی و مدرن، در کنار یکدیگر قرار دارند.
فاماگوتسا
برای کسانیکه علاقمند به تاریخ هستند فاماگوتسا، مکان خوبی است تا از گردش روزانه خود لذت ببرند. در ابتدا شما شاهد ویرانی های شهر قدیمی سالاریس هستید. خرابی هایی که در این شهر رخ داده بودند، اکنون یکی از جاذبه های جهان گردشگری جهان محسوب می شود. فاماگوتسا نیز شهر دیگری از این جزیره بسیار زیبا است که در حقیقت یادگاری از تمدن های گذشته است، به دلیل عتیقه های زیادی که در این شهر باستانی وجود دارد.
کارپاز
نوشیدن یک فنجان قهوه، هنگام صبح، می تواند آغازی عالی برای گردشی یکروزه باشد. شاید جالب باشد که گردش را با بازدید از کارخانه روغن زیتون شروع کنیم. کارخانه ای که نمایان گر هر دو جنبه زندگی، سنتی و پیشرفته است. در این کارخانه، می توان حالت قدیمی و سنتی، و همین طور حالت امروزی و مدرن یک کارخانه واقعی را ملاحظه کرد. بعد از صرف نهاری سنتی در این شهر می توان مکان مناسبی را برای استراحت انتخاب کرد. بهترین انتخابی را که می توان برای استراحت گردشگران، در عصر یک روز زیبا، با آب و هوای مدیترانه ای انتخاب کرد، ساحل طلایی آن است. هنگام گذراندن زمان در این ساحل، لحظه ای نمی توانید ذهن خود را به نقطه دیگری متمرکز کنید.

گوزلیورت
این شهر به باغ میوه قبرس معروف است. میوه های زیادی با طعم های بی نظیری درباغ های این شهر، می رویند.
موزه هایی در این شهر وجود دارند که قدمت آن ها به صد ها سال قبل از میلاد مسیح باز می گردد. یکی از این موزه های معروف در منطقه سولی قرار دارد. در این بخش شما می توانید شاهد سنگ فرش ها و موزائیک های بسیار نفیس و بی نظیر این سرزمین کهن، باشید. در آخر خوب است بدانید که واژه گوزلیورت، به معنای کشوری زیبا است.
طبیعت ( فلورا)
در ماه فوریه، هنگامیکه دیگر کشورهای اروپا در زمستانی سرد، روزها را سپری می کنند، فلورا پر از شکوفه های زیبا و گل های رنگارنگ می شود. در ماههای فوریه تا می، گل های داوودی، نرگس، لاله و دیگر گلها، این سرزمین را پوشیده از رنگ های مختلف و زیبا می کنند.
فونا
بیش از ۳۵۰ نوع پرنده، لاک پشت های دریایی و همینطور در حدود ۴۰۰ نوع میمون وحشی در این منطقه وجود دارد.

فرهنگ
بدلیل برخورداری قبرس از تمدنی بسیار قدیمی و کهن، آنان مردمی بسیار مهمان نواز هستند. زیرا طی قرن ها و سال ها، خارجیان زیادی وارد این کشور شدند و حکومت کردند، از این رو مردم این کشور همیشه نسبت به خارجیان مهربان بوده اند.
از دیگر عادات مرسوم مردم این خطه آن است که آنها برای بزرگتر هایشان احترام بسیار زیادی قائل هستند.

غذاها
غذاهای این کشور، تلفیقی از غذاهای مدیترانه ای و آسیای شرقی است، بعلاوه در کنار غذاهای این منطقه، همیشه آب میوه تازه لیمو مصرف می شود. قبرس دارای چند غذای سنتی و محلی است که عموماً در این منطقه قابل استفاده است که شامل مولوهیا (مرغ و یا گوشت دنده) که اکثراً کباب می شود، کولوکاس ریشه گیاهی است که عموماً همراه با غذا مصرف می شود، کباب سنتالی، که تکه های گوشتی است که همراه با سس مخصوص کشور قبرس صرف می شود.
یکی از ضرب المثل های رایج این کشور، می گوید: شیرین بخورید و شیرین صحبت کنید، در قبرس بسیار معمول است که پس از غذا از شیرینی سنتی خاصی استفاده شود مانند باقلوا، این شیرینی در این کشور بسیار محبوب است. درنهایت می توان گفت عادات غذایی این کشور بیشتر شبیه ذائقه ما ایرانی ها می باشد.

در این قسمت به چند مورد از غذاها و اسامی آن ها اشاره می کنیم:
Meze: معروف ترین غذای قبرس است که به ۳۰ شکل، درست می شود و پایه همه آن ها از ماهی و گوشت تشکیل شده است.
Sheftalia: ترکیبی از گوشت های قلقلی با سس مخصوص قبرسی.
Koupepia: در واقع همان دلمه برگ مو ایرانی است که همراه با گوشت
چرخ کرده و برنج درست می شود.
Stifado: تاس کباب است که همراه با با پیازهای خرد شده و حلقه حلقه صرف می شود.
Kleftiko: برگ های قرمز رنگ گیاه قبرسی همراه با ادویه که در کنار گوشت بره پخته می شود.
Loukanika: سوسیس کبابی با سس مخصوص
Halloumi: عصاره نعناع با پنیر سفید گرفته شده از شیر گوسفند
Loukoumades: دونات سرخ شده با عسل
Shiamali: سمولینا با پرتقال و بادام
Daktyla: شیرینی هایی به باریکی و شکل انگشت که با گردو، بادام و شربت دارچین مخلوط می شود.
Loukoumia: مکعب های ژلاتینی با طعم گلاب و شکر.
Kolokotes: شیرینی کدوی قرمز و کشمش با گندم آسیاب شده.
Koupes: گوشت و گندم آسیاب شده با ادویه جات محلی.

سواحل
همان طور که می دانید در مجموع سواحل قبرس بسیار زبانزد هستند؛ اما در بین این سواحل، ساحل طلایی (golden beach) زیباتر و معروف تر است.
این ساحل به بهشت عاشقان دریا، ساحل و خورشید مشهور می باشد. چراکه بهترین انتخاب برای رفتن به یک ساحل مدیترانه ای است. منطقه ای که دارای فضایی بسیار گسترده و پهناوری از ماسه های طلایی می باشد.
در گذشته افسانه ای در رابطه با این ساحل رواج داشته که می گفته است: دریا همیشه آرام بوده اما ناگهان یک روز خروشان شده و موجی سهمگین، الهه عشق و زیبایی را با خود به ساحل می آورد و همان جا در جزیره تا ابد باقی می ماند.
راه رفتن در ساحل و دیدن طلوع خورشید در این ساحل، از مواردی است که نمی بایست آن را فراموش کرد.
کسانی که قصد دارند برای مدتی از شلوغی به دور باشند، بازدید از این ساحل را حتماً در برنامه هایشان قرار می دهند؛ در ضمن فراموش نکنید قبل از رفتن به golden beach، نوشیدنی های خنک و چتر با خود ببرید.

north-cyprus-holidays

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle