دسته‌ها
برترینها توریسم گردشگری گردشگری معماری

شگفت‌انگیز ؛ پل و تونل در زیر آب دریا + عکس

طولانی و شگفت انگیز پل در اروپا
مهندس دانمارکی توانسته است از طریق یک پل سیمی و یک تونل به طول ۴ کیلومتر در زیر آب، پایتخت دانمارک، کپنهاگ را به شهر مالمو در سوئد متصل کند.

به گزارش ویرلن ؛ در این نوشته می‌خواهیم مسیری منحصر به فردی را معرفی کنیم که شهر کوپنهاگن دانمارک را به شهر مالموی سوئد متصل می‌کند.

۶ac6722d90283fe4587751e97d653b21_bridge6

۳cbe57c851e75ecd67ff9bb2b580d775

d263c5d4a26b91ce3407ecd0501d50a4

oresund-bridge-half-tunnel-half-bridge-and-a-bonus-artificial-island-41655_2

oresund-bridge-half-tunnel-half-bridge-and-a-bonus-artificial-island-41655_3

oresund-bridge-half-tunnel-half-bridge-and-a-bonus-artificial-island-41655_2

این راه که “اُرسوند” Oresund نام دارد در جولای سال ۲۰۰۰ افتتاح شده است.

قسمت اول این مسیر، یک پل دو خطه به طول ۸ کیلومتر است، در ادامه پل به یک جزیره مصنوعی به نام “پبرهلم” می‌رسد و در اینجا تبدیل به یک تونل زیرآبی ۴ کیلومتری می‌شود. این تونل “دروگدن“ نام دارد.

پهنای این مسیر ۲۳٫۵ متر است. هر روز ۱۷ هزار وسیله از این مسیر گذر می‌کنند.

هزینه ساخت این پل-تونل حدود ۵٫۷ میلیارد دلار بوده است.

ممکن است در یک نگاه ساده‌اندیشانه ساخت بناهایی اینچنین بزرگ، از نظر اقتصادی توجیه‌ناپذیر باشد. اما حتی اگر آسایش و رفاه مردم، حفظ جان آنها و صرفه‌جویی عظیم در وقت تلف‌شده شهروندها را هم در نظر نگیریم و فقط روی بُعد اقتصادی تمرکز کنیم، باید بگوییم که برآوردها نشان می‌دهد که افزایش حمل و نقل و مبادلات اقتصادی ناشی از این مسیر باعث شده است که دو کشور تا حالا ۱۱ میلیارد دلار سود کنند. به علاوه، ورودیه دریافتی هم ظرف ۳۰ سال، هزینه ساخت را جبران خواهد کرد.

اگر از آدم‌های اهل دیدن سریال باشید، احتمال دارد که این مسیر را در سریال جنایی The Bridge دیده باشید. این سریال البته نسخه آمریکایی هم دارد .

جالب است که این راه، نه ‌تنها اثر مخرب زیست‌محیطی نداشته است، بلکه قسمت زیرآبی آن با انبوهی از موجودات دریایی پوشیده است، طوری که نقش یک صخره مصنوعی غنی را بازی می‌کند.

دست آخر باید بگوییم که پل-تونل ارسوند، بنای منحصر به فردی نیست. چین، ژاپن، کانادا و کره جنوبی هر کدام یک پل-تونل دارند و آمریکا هم سه پل-تونل دارد که یکی از آنها که در سال ۱۹۵۷ بنا شده است، قدیمی‌ترین پل-تونل دنیاست.

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle