دسته‌ها
توریسم گردشگری گردشگری

رنگین‌کمان در مسجد نصیرالملک شیراز + عکس

مساجد بسیاری در سراسر جهان وجود دارند و هریک طراحی خاص خود را دارد. با این حال برای متمایز بودن از دیگر مساجد، به ویژگی ها منحصر به فردی نیاز است. یکی از این مساجد که در زیبایی همتایی ندارد، مسجد نصیرالملک شیراز است. این مسجد با این که از بیرون معمولی به نظر می رسد اما درونش چیز دیگریست…

مسجد رنگ های ایران

به گزارش ویرلن ؛ مساجد بسیاری در سراسر جهان وجود دارند و هریک طراحی خاص خود را دارد. با این حال برای متمایز بودن از دیگر مساجد، به ویژگی ها منحصر به فردی نیاز است. یکی از این مساجد که در زیبایی همتایی ندارد، مسجد نصیرالملک شیراز است. این مسجد با این که از بیرون معمولی به نظر می رسد اما درونش چیز دیگریست…

این مسجد دارای نام های بی شماری است ولی اکثرا آن را به “مسجد صورتی” می شناسند و از نام های دیگرش می توان به “مسجد رنگ ها”، “مسجد رنگین کمان” یا ” مسجد شهر فرنگ” اشاره کرد. اینجا جایی است که نور و عبادت باهم در می آمیزند گویی ایمان سازندگان این مسجد با نور صبحگاهی که از شیشه های رنگی عبور می کند، نشان داده می شود. با طلوع خورشید مسجد جان دوباره می گیرید و در طول روز رنگها همچون درویشان رقصان در درون آن می چرخند. بازدید کنندگان نیز از دست این نورهای رنگی در امان نیستند گویی گلوله ای رنگی با اولین اشعه خورشید به سویشان پرتاپ می شود و با برخورد به آنها به هزاران پروانه رنگی تبدیل می شود.

nasir-al-mulk-mosque-shiraz-iran

nasir-al-mulk-mosque

مسجد نصیر الملک  در محله گود عربان و در جنوب خیابان لطفعلی خان زند شیراز واقع شده و یکی از زیباترین مساجد تاریخی دوران قاجار شیراز است. این مسجد در سال های ۱۲۹۳ تا ۱۳۰۵ هجری قمری به دستور میرزا حسن علی ملقب به نصیرالملک و به معماری استاد محمد حسن معمار و استاد محمدرضا کاشی پزی شیرازی که از بزرگان دوران قاجار بودند، ساخته شد.

nasir-al-mulk-mosque-shiraz-iran-5

این مسجد دارای یک صحن وسیع، دو ایوان شمالی و جنوبی، دو شبستان شرقی و غربی و سر در ورودی زیبایی است. مساحت این مکان برابر با ۲۹۸۰ متر مربع و زیربنای آن ۲۲۱۶ متر مربع می باشد. شبستان غربی مسجد دارای هفت در چوبی بزرگ مزین به شیشه های رنگی و ۱۲ ستون سنگی با شیارهای مارپیچ در دو ردیف شش تایی به نیت ۱۲ امام است. با وجود تنوع رنگی بسیار رنگ غالب کاشی های این مسجد صورتی است و به همین خاطر به آن مسجد صورتی گفته می شود.

nasir-al-mulk-mosque-shiraz-iran-4

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle