دسته‌ها
توریسم فرهنگ و هنر گردشگری گردشگری

خانه موزه رابرت گریوز در مایورکای اسپانیا

به گزارش ویرلن؛ هنگامی که دولت اسپانیا اعلام کرد که می­ خواهد مبلغ ۵/۲ میلیون یورو هزینه کند و خانه ­ی رابرت گریوز (Robert Graves) شاعر بریتانیایی و برنده ­ی جایزه ­ی نوبل، در مایورکا را به یک جاذبه ­ی گردشگری برای عموم مردم تبدیل کند، مایه ­ی شگفتی شد. مایورکا سالانه با بیش از ۱۰ میلیون گردشگر پیش از این هم به خاطر ساحل­ها و اقامتگاه ­های ساحلی و تجمع تعداد زیادی گردشگر عمدتاً اروپایی در شهرهای ساحلی آن که پر از هتل­ های گران قیمت و آپارتمان است، شهرت داشت.

گردشگری فرهنگی به ندرت با گردشگری ساحلی (گردشگرانی که قصد اصلی سفرشان استفاده از ساحل است) همراه می­ شود. دهکده کوهستانی دیا خط ساحلی چشم­نوازی بین بندر شلوغ سولر و دامنه­ های بهشت­ مانند والدموسا با معماری زیبا است که هر ساله بیش از ظرفیتش گردشگر جذب آن می ­شود. به تازگی اقداماتی برای اصلاح بزرگراه­ های اصلی مایورکا که فرسودگی و باریکی آن­ها حتی در فصل­های خلوت نیز ترافیک ایجاد می­کرد، صورت پذیرفته و همچنین جاده­های باریک و پیچ در پیچ دهکده­ ی دیا تعریض گردیده است. این دهکده در قسمت غربی جزیره در یک منطقه­ ی حفاظت­ شده واقع شده و به همین خاطر ممکن است تعریض جاده ­های آن در آینده به یک موضوع بحث ­انگیز بین طرفداران محیط زیست تبدیل گردد.

رابرت گریوز از ۱۹۲۹ تا ۱۹۸۵ و هنگام مرگ خود، در سال ۹۰ سالگی در دهکده­ ی دیا زندگی می­کرد و پیکر وی همان جا به خاک سپرده شد. او که هنگام جنگ داخلی اسپانیا را ترک کرده بود، در سال ۱۹۴۶ به آن جا بازگشت و خانه ­ی خود را به نام کنلون که در جنگ آسیب ندیده بود، پیدا کرد. وی در دوران تبعید خود خواسته ­اش در این خانه، بسیاری از کارهای مشهورش از جمله من، کلودیوس، الهه سفید و اسطوره ­های یونان را به یادگار گذاشت. تا سال ۲۰۰۶ تنها یادبود وی سنگ قبر ساده­ای بود که در حیاط کلیسا باقی مانده و در بیشتر کتاب­های راهنمای گردشگران ذکر شده بود. «متعجب خواهید شد وقتی بدانید تعداد زیادی از مردم یادداشت بر مزار پدرم می­ ذاشتند و همگی خواهان بازدید از خانه­ای بودند که او در آن زندگی می­کرد.» این سخن ویلیام پسر شاعر است که مسئول مرمت و بازسازی خانه است و می­ خواهد فضای خانه را مانند گذشته حفظ کند.

تور این خانه با قیمت ۵ یورو برگزار می­شود و شامل یک ویدئوی ۱۵ دقیقه­ای است که در تماشاخانه­ای که در گاراژ خانه ترتیب داده شده است، نمایش داده می­شود و در آن صحنه­هایی از شهرخوانی شخص رابرت گریوز به نمایش درمی­آید. این ویدئو به زبان­های مختلف ارائه شده، اما شعرخوانی شاعر به زبان انگلیسی است. ویلیام گریوز معتقد است تماشای صحنه­هایی از شعر خواندن پدرش فضای آن خانه را در سال­های پر کار پدرش، یعنی دهه­ی ۱۹۴۰، زنده می­کند. او توضیح می­دهد که «این جا یک خانه است، نه موزه». بازدیدکنندگان می­توانند از دفتر شاعر و وسایل چاپ قدیمی­ای که شاعر توسط آن­ها اشعار خود را منتشر می­نمود و نیز سالن آمفی تئاتری که بچه­هایش در آن نمایش اجرا می­کردند، بازدید به عمل آورند. همچنین عکس­ها، کتاب­ها و مقاله­های روزنامه­هایی که به اشتباه خبر مرگ وی را در جنگ جهانی اول منتشر کرده بودند نیز نمایش داده می­شوند.

طبیعتاً در طول زندگی بلند­مدت گریوز، خانه­ی وی محل رفت­و­آمد شخصیت­های مشهور دیگر نیز بود که خود این مسئله می­تواند برای بازدیدکنندگان جالب باشد. ابتدا گرترود استاین به وی پیشنهاد می­کند که به این خانه نقل مکان کند و سپس با شراکت لورا رایدینگ، نویسنده­ی آمریکایی این خانه را اجاره می­نماید و در سال ۱۹۲۹ آن جا را می­خرد. آواگاردنر، یکی از بلندپایه­ترین مهمانان وی بود و اشخاص برجسته­ی دیگری مانند سر الک گینس، سر پیتر یوستینف و گابریل گارسیا مارکز نیز در شمار مهمانان شاعر بودند. سر کینگزلی ویلیام آمیس و هنرمندانی چون پل گوستاو دوره، سانتیاگو روسینول، آلستر رید، آنایس نین، کارمن ریرا و آلن سیلیتو از دیگر بازدیدکنندگان مشهور او در این خانه به شمار می­روند.tr_44_1_69_gravesF

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle