دسته‌ها
توریسم گردشگری گردشگری

آنکارا؛ قلب تمدن و فرهنگ آناتولی

به گزارش ویرلن ؛آنکارا پایتخت ترکیه و بعد از استانبول بزرگ ترین شهر ترکیه می باشد و در مرکز ترکیه و آناتولی مرکزی قرار گرفته است. جمعیت این شهر حدود ۵/۴ میلیون نفر می باشد.
آنکارا مرکز اداری ترکیه و یک شهر دانشگاهی بزرگ می باشد و این باعث شده اکثریت جمعیت آن را کارمندان دولتی، دانشجویان دانشگاه ها و کارکنان سفارت ها و دیپلمات های خارجی تشکیل دهند، در نتیجه خدمات، امکانات و تسهیلات منحصربفردی در این شهر ایجاد شده است.
آنکارا اهمیت خاصی برای ترک های سکولار دارد، زیرا این شهر مکانی است که عصر جدیدی از تاریخ ترکیه را رقم زده است، این شهر سنبل استقلال، توسعه و پیشرفت ترکیه می باشد.
تاریخ
در ابتدای قرن بیستم آنکارا شهر کوچکی بود که اکثریت جمعیت آن پیرامون قلعه آنکارا زندگی می کردند. سرنوشت آنکارا در سال ۱۹۲۰، زمانی که مصطفی کمال پاشا و یارانش این شهر را به مرکز جنبش های سیاسی و مجلس عوام ترکیه تبدیل کردند، متحول شد و به دلیل موقعیت استراتژیک و نقشی که در جنگ استقلال ترکیه ایفا کرد، در سال ۱۹۲۳ توسط دولت و امپراطوری به عنوان پایتخت جمهوری جدید ترکیه انتخاب شد. اکثر آن چیزی که امروزه از این شهر ۵ میلیونی مدرن ملاحظه می فرمائید، بعد از این تاریخ ساخته شده است، البته آنکارا به دلیل قرار گرفتن در مرکز آناتولی، قدمتی ۴۰۰۰ ساله دارد و بقایای هیتی ها، لیدی ها، پارس ها، یونانی ها، رومی ها و بیزانسی ها را می توان در آن پیدا کرد.
اسم آنکارا از واژه سلتیک آنکایرا به معنی لنگر کشتی گرفته شده است و با توجه به اینکه این شهر به دریا متصل نیست، هنوز دلیل این نامگذاری مشخص نشده است، اما اسطورهای زیادی درباره این شهر نقل شده است؛ از جمله اینکه کینگ میداس که با دست زدن به هر چیزی آنرا تبدیل به طلا می کرد در سایت باستانی گوردیون درحومه آنکارا دفن شده است.
اگر از مسیر فرودگا اسنبوگا به آنکارا عبور کردید، دشت هایی در اطراف آن قرار دارد که در سال ۱۴۰۲، تیمور در آن، سلطان بایزید عثمانی را شکست داد. نام این منطقه نیز از ژنرال و فرمانده سپاه فیل سواران تیمور به نام اسنبوگا گرفته شده است، آنکارا در سال ۱۴۰۳ دوباره توسط عثمانی ها تسخیر شد و از آن زمان تا کنون تحت کنترل ترکیه می باشد.
حمل و نقل
شبکه حمل و نقل عمومی آنکارا بسیار پیشرفته و منظم است. شرکت های اتوبوس رانی خصوصی و دولتی برای جذب مسافران با یکدیگر رقابت می کنند و مینی باس هایی به نام دلموس سیستم حمل نقل منظم و سریع السیری در این شهر دارند. متروی آنکارا مهمترین مناطق این شهر را به هم وصل می کند و در ترمینال اتوبوس های ASTI ایستگاه دارد. تاکسی ها بسیار در دسترس هستند و بهترین راه برای رساندن شما به مقصد مورد نظرتان می باشند و قیمت آنها نیز نسبتاً ارزان است.
آب و هوا
مشابه دیگر مناطق مرتفع آناتولی، اقلیم آنکارا قاره ای می باشد و زمستان های سرد و برفی و تابستان های گرم و خشک دارد، که نسبت به مناطق ساحلی ترکیه در این فصل آب و هوای بهتری دارد. شب های ترکیه بسیار سرد است، به همین دلیل حتی در تابستان لباس گرم باخود داشته باشید. دمای هوا در تابستان از ۳۵ درجه عبور می کند و بهار و پاییز مرطوب ترین فصل های سال می باشند.

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle