دسته‌ها
سیاسی

نخستین لیست انتخاباتی

روز سه شنبه خبری منتشر شد مبنی بر اینکه جبهه مستقلین و اعتدال‌گرایان ایران اعضای لیست انتخاباتی خود برای دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در تهران را معرفی کرده است. در حالی که هنوز فرایند ثبت نام انتخابات آغاز نشده است انتشار این لیست کمی عجیب بود. اسماعیل ابراهیمی دبیر جبهه مستقلین و اعتدال‌گرایان ایران که خود در این لیست حضور دارد عنوان کرده از آنجا که ممکن است برخی افراد رد صلاحیت شود به جای ۳۰ نفر ۳۶ نفر برای شهر تهران معرفی شده اند.

در این لیست اسامی افراد ذیل دیده می شود: علی مطهری، محمد اشرفی اصفهانی، فاطمه هاشمی، حجت الاسلام محمود دعائی، قدرتعلی حشمتیان،‌ طهماسب مظاهری، سهیلا جلودارزاده، مصطفی کواکبیان، علیرضا محجوب، اسماعیل ابراهیمی، الیاس حضرتی، محمدعلی وکیلی، محمد غرضی، کاظم جلالی، غلامعلی دهقان، شهاب‌الدین صدر، جواد اطاعت، عبدالواحد موسوی لاری، رسول منتجب‌نیا، ابوالفضل شکوری، محسن مهرعلیزاده، عبدالله جاسبی، عیسی کلانتری، مرتضی حاجی، احسان شریعتی، جعفر توفیقی، ابوالقاسم سرحدی زاده، مرتضی الویری، علی عبدالعلی زاده، علی اشراقی، سید افضل موسوی، حسین کمالی، یدالله طاهرنژاد، علی محمد نمازی، طاهره طاهری و بهروز افخمی.

به همین منظور فرارو با چند نفر از این افراد تماس گرفت و نظرشان را درباره حضور در انتخابات و لیست یاد شده جویا شد. در ادامه گفتگو با این فعالین سیاسی را می خوانید.

دکتر ابوالفضل شکوری استاد دانشگاه و فعال سیاسی اطلاح طلب در پاسخ به این سوال که آیا انتشار لیست انتخاباتی در این برهه زمانی زودهنگام نیست؟، گفت: «انگیزه دوستانی که این لیست را منتشر کردند این بوده که پیشاپیش زمینه فکری و همسویی خود را به جامعه نشان دهند. اینها کسانی هستند که احتمالا برای انتخابات ثبت نام می کنند اما معلوم نیست که همه آنها هم ثبت نام کنند. اما بنده برای انتخابات از تهران کاندیدا خواهم شد.»

شکوری در پاسخ به این سوال که نسبت این لیست با لیست اصلاح طلبان و احیانا طرفداران دولت به چه صورت است؟، گفت: «ممکن است برخی از افراد میان این لیست ها مشترک و برخی دیگر متفاوت باشد.»

شکوری در پاسخ به این سوال که آیا با این افراد برای قرار گرفتن در این لیست هماهنگی شده است؟، گفت: «هماهنگی به این معنا که با آنها صحبت شده باشد خیر؛ اما لابد این یقین ایجاد شده که این افراد برای انتخابات ثبت نام خواهند کرد.»

اما حجت الاسلام رسول منتجب نیا از اعضای شاخص حزب اعتماد ملی در گفتگو با فرارو گفت: «بنده هنوز تصمیمی برای حضور در انتخابات نگرفته ام و این دوستان محبت کرده اند و اسم بنده را در لیست قرار داده اند وگرنه صحبتی با بنده نشده است.»

منتجب نیا در پاسخ به این سوال که اگر تصمیم به حضور گرفتید آیا در لیست دیگری هم خواهید بود؟، گفت: «قاعدتا این طور خواهد بود.»

الیاس حضرتی مدیرمسئول روزنامه اعتماد نیز در گفتگو با خبرنگار فرارو به بیان این جمله اکتفا کرد که: «بنده برای حضور در انتخابات تصمیم قطعی گرفته ام.»

اما مهندس محمد غرضی که در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم نیز کاندیدا شده بود در گفتگو با فرارو گفت: «بنده قصد دارم در انتخابات مجلس کاندیدا شوم اما این جبهه که اسم من را در لیست خود گذاشته اند نمی شناسم و دفعه اول است که اسم آن را می شنوم.»

غرضی در پاسخ به این سوال که آیا برای انتشار لیست انتخاباتی کمی زود نیست؟، گفت: «بله زود است و این موضوع شورای نگهبان را تحریک می کند و ممکن است بعضی از این لیست ها با صحت موضوع هم فاصله داشته باشد.»

غرضی در پاسخ به این سوال که آیا جنابعالی لیست مستقلی ارائه خواهید کرد؟، گفت: «خیر؛ من خودم تنها هستم که اگر مردم رای بدهند در خدمت خواهم بود.»

غرضی در پاسخ به این سوال که مشکلی نیست اصولگرایان یا اصلاح طلبان جنابعالی را در لیست خود بگذارند؟، گفت: «خیر، اگر تعهدی برای من ایجاد نکند مشکلی نیست.»

غرضی درباره تنوع افراد در لیست منتشر شده گفت: «به نظر من این لیست شبیه کشکول است.»

اما دکتر محمدجواد اطاعت استاد دانشگاه و فعال سیاسی اصلاح طلب در گفتگو با فرارو گفت: «بنده فعلا مقدمات حضور در انتخابات را فراهم کردم تا ببینیم خدا چه می خواهد.»

وی ادامه داد: «درباره افرادی که در لیست مذکور هستند، خیلی از آنها قصد حضور ندارند و برخی نیز مسئولیت هایی دارند که برای حضور باید از سمت خود استعفا بدهند. لذا آن لیست همین طوری منتشر شده است.»

اطاعت در پاسخ به این سوال که آیا با شما برای حضور در این لیست هماهنگی شده است؟، گفت: «خیر؛ کسی با من صحبت نکرده است.»

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle