دسته‌ها
اقتصادی سیاسی

روسیه جای ایران را در بازار نفت آسیا گرفت

روسیه به لطف کاهش ارزش روبل و خطوط لوله جدید، جای ایران را در بین ۵ تامین کننده مهم نفت آسیا گرفته و با افزایش ۲۳ درصدی فروش خود به آسیا در ۱۱ ماهه نخست سال ۲۰۱۵ نسبت به سال گذشته، روزانه ۱.۳ میلیون بشکه نفت به این منطقه صادر کرده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، تولید کنندگان نفت روسیه با عرضه حدود یک چهارم نفت بیشتر در سال جاری، موقعیت خود در آسیا را تقویت کرده و توازن قدرت در یکی از مهمترین بازارهای نفت جهان را در مقابل اوپک به نفع خود تغییر داده اند.

بر اساس آمارهای جمع آوری شده، روسیه به لطف کاهش ارزش روبل و خطوط لوله جدید، جای ایران را در بین ۵ تامین کننده مهم نفت آسیا گرفته و با افزایش ۲۳ درصدی فروش خود در ۱۱ ماهه نخست سال ۲۰۱۵ نسبت به سال گذشته، روزانه ۱٫۳ میلیون بشکه نفت به این منطقه صادر کرده است.

سهم روسیه از بزرگترین بازار نفت جهان از ۴٫۷ درصد در ۵ سال قبل به ۷٫۳ درصد رسیده و این نشان می دهد چگونه تلاش های پوتین برای به دست آوردن بازار کشورهایی نظیر چین به ثمر نشسته است. روسیه قصد دارد با این اقدامات وابستگی خود به بازار سنتی اش یعنی اروپا را کاهش دهد.

بر اساس این گزارش، چین  و کره جنوبی، بیشترین افزایش خرید نفت از روسیه را داشته اند. با توجه به نزدیکی روسیه به خریداران مهم نفت خام در شمال آسیا، این کشور می تواند نفت را با تانکر از طریق جزیره ساخالین، یا با خط لوله مستقیما به چین یا از طریق بندر روسی کوزمینو در دریای ژاپن صادر نماید.

آمریتا سن، تحلیلگر نفتی موسسه انرژی اسپکتس گفت: «با توجه به اینکه آسیا ، به عنوان منطقه مهمی که میزان عرضه در آن پایین است، در این بازار قرار دارد، رقابت بر سر سهم بیشتر از بازار شدید است.»

در داخل اوپک، عراق در این بازار عملکرد بسیار خوبی داشته و توانسته عرضه نفت خود به آسیا را به لطف تولید بالا و تخفیف های زیادی که می دهد به میزان یک چهارم افزایش دهد.

افزایش صادرات روسیه و عراق به بازار آسیا در سال جاری مانع از افزایش قابل توجه صادرات نفت عربستان به این منطقه شده و این نشان می دهد که استراتژی ریاض برای افزایش سهمش از بازار نفت تنها به صورتی محدود موثر واقع شده است.

 

تاریخ انتشار: شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۴

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle