دسته‌ها
VIRLAN سیاسی

توهین به هموطنان عرب‌ زبان ! سخنان اکبر عبدی در برنامه زنده شبکه سه

در متن توضیح روابط عمومی سازمان صداوسیما آمده است:

«اعتراض آقای عبدالله تمیمی، نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی به سخنان اکبرعبدی و طرح ادعای توهین صداوسیما به عرب‌های اصیل خوزستان موجب تعجب بسیار شد.

واقعیت این است که فاجعه منا به قدری عظیم و دردناک بود که آه نه فریاد از نهاد آدمی بلند می کند و واکنش به این حزن بزرگ همچون ذات سفرحج، هیچ قوم و زبان و ملیتی نمی شناسد و دل هر انسان دردمندی را به درد می آورد.

بدیهی است تحمل غم کشته شدن تعداد زیادی از هموطنان ما که غریبانه جان باختند با واکنش‌های مختلفی از مردم مواجه شود و چه بسا دراین میان هنرمندان به واسطه قدرت احساس و روح لطیفی که دارند بیشتر برانگیخته و برافروخته شوند و گاه عنان زبان از کف دهند و چیزی بگویند، نه از سر بی ادبی که خارج از ادبیات مرسوم و متعارف!

سخنان اکبر عبدی در برنامه زنده شبکه سه و واژه ای که او درخصوص خاطره شخصی اش به کار برد اگرچه در عرف و گفتار رسمی پسندیده نبود که هرسخن جایی و هر نکته مکانی دارد، اما مبرهن است که این سخن، واکنشی از سر دردمندی و وطن دوستی بود و مقصود او از اعراب صرفا آل سعود بود نه حتی اعراب کشورهای دیگر، چه برسد به عرب زبان های میهن! او در مصاحبه ای که فردای این برنامه انجام داد خود بر این نکته تاکید کرد و ارادات خود را به هموطنان عرب زبان ابراز کرد!

بدیهی است که در یک برنامه زنده ممکن است چیزی به زبان بیاید که شایسته رسانه ملی نباشد، اما رسانه ملی هم تمایلی به بهره‌گیری از این گونه ادبیات حتی در نکوهش دشمن ندارد و طبیعتا کنترل این ماجرا در یک برنامه زنده، خارج از اراده گردانندگان برنامه است، چنانچه این برنامه تولیدی بود حتما این قسمت از برنامه حذف می‌شد.

همه آن‌هایی که برنامه را دیدند و سال‌هاست که اکبر عبدی را به عنوان یکی از محبوب ترین بازیگران و هنرمندان این سرزمین می‌شناسند چنین برداشتی از سخن او نکردند.

به نظر می رسد برخی از واکنش‌های تند اعتراضی به صدا و سیما در خصوص این مساله بیش از آن که از سر دلسوزی یا صیانت از فرهنگ و زبان و قومیت باشد بیشتر یک شوی تبلیغاتی برای نمایش خود است. سازمان صدا و سیما بنا به تعهد خود برای همه قومیت‌ها و زبان‌ها در کشور احترام و اعتبار قائل است و مشروعیت ملی بودنش را از التزام به این تعهد می‌گیرد. طرح اتهاماتی نظیر تفرقه‌افکنی برای سازمانی که چند شبکه و ده‌ها برنامه به زبان عربی داردبه دور از انصاف است.

اراده سازمان صدا و سیما بر اتحاد و همدلی همه قومیت‌ها و زبان هاست و لغزش های زبانی مذکور از جمله اتفاقاتی است که ممکن است در همه جای دنیا در یک برنامه زنده رخ دهد! لذا رسانه ملی، اشتباه های خود را در این موارد می پذیرد، اما از عملکرد خود در احترام و حمایت از قومیت‌ها نیز دفاع و صیانت می کند! اگر منافع سیاسی و جناحی را در تاویل این رخدادها در نظر نگیریم، عملکرد رسانه ملی در این زمینه به روشنی ملاحظه می شود.

در نشست مشترک ائمه جمعه اهل سنت گلستان و مدیرکل صداوسیمای مرکز گلستان نحوه بهره‌برداری از ظرفیت‌های رسانه ملی در پیوند اقوام بررسی شد.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، ائمه جمعه اهل سنت استان گلستان در جلسه هم اندیشی درباره وحدت مسلمانان و استفاده مطلوب تر از ظرفیت رسانه ملی برای ارتقاء شاخص های دینی و فرهنگی استان از فعالیت های صدا و سیمای مرکز گلستان در پیوند اقوام قدردانی کردند.

آنان با اشاره به فراگیری نفوذ شبکه‌های اجتماعی در کنار هجمه شبکه های ماهواره ای استبکار جهانی، از صدا و سیمای گلستان، پوشش سوژه های فاخر ارزشی سرشار از معنویت و اخلاص در قشرهای مختلف جامعه به ویژه جوانان و همچنین توجه به ذائقه مخاطبان را خواستار شدند.

آنان با قدردانی از موفقیت های چشمگیر رسانه ملی مرکز گلستان افزودند: برنامه های شبکه استانی به ویژه در حوزه های معارفی و مناسبتی همچون برنامه ی تشییع جنازه جانباختگان فاجعه منا در صدا و سیما از محتوای خوبی برخوردار است.

عبدالحسینی مدیر کل مرکز هم در این نشست با تأکید بر لزوم تبیین دیدگاه‌های ارزشی و ولایت‌مدار در ابعاد مختلف زندگی مردم، از بستر رسانه استانی افزود: بهره‌مندی از ظرفیت‌های غنی فرهنگی ائمه جمعه شیعه و سنی استان در دنیای امروز که رسانه ها در رقابت و فضای جنگ روانی قرار دارند، بسیار مهم است، علمای شیعه و سنی بیشترین نقش را برای ایجاد و حفظ وحدت در کشور برعهده دارند.

وی با توجه به اینکه مردم گلستان با قومیت‌های مختلف با هم زندگی می‌کنند و رسانه به دنبال به تصویر کشیدن این فرهنگ بلند است، اظهار کرد: تشیع و اهل سنت سال‌هاست با هم زندگی مسالمت آمیزی دارند. رسانه هم این رسالت را به بهترین وجه به نمایش گذاشته و در آینده هم ادامه خواهد داشت.
منبع: ایسنا

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle