دسته‌ها
VIRLAN جهان سیاسی

ترامپ : با پوتین “رفیق می‌شوم”

دونالد ترامپ، داوطلب نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، در واکنش به حمله مسلحانه به یک مرکز بهزیستی در ایالت کالیفرنیا و قتل ۱۴ نفر، خواهان “توقف کامل” ورود مسلمانان به آمریکا شده است.
خبرگزاری ایسنا: دونالد ترامپ، داوطلب نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، در واکنش به حمله مسلحانه به یک مرکز بهزیستی در ایالت کالیفرنیا و قتل ۱۴ نفر، خواهان “توقف کامل” ورود مسلمانان به آمریکا شده است.

دونالد ترامپ پیش از این هم مواضع جنجالی زیاد داشته، که این‌جا ۱۰ نمونه آن را یاد می‌کنیم.

۱) مسجدهای آمریکا باید تحت نظر باشند. ترامپ می‌گوید ضابطان قانونی در قالب یک طرح ضدتروریسم باید مسلمانان را ردگیری کنند. می‌گوید برایش اهمیتی ندارد که بعضی‌ها حرفش را با ادبیات سیاسی رایج “نامناسب” بدانند.

۲) آمریکا باید از “القای حس خفگی با آب” استفاده کند. ترامپ معتقد است این شیوه و دیگر موارد “بازجویی سخت” در مبارزه با داعش مشروع است. می‌گوید این کارها در مقابل کارهایی که آن‌ها می‌کنند، از جمله سر بریدن، “هیچ” است.

۳) باید داعش را “با بمب صاف کرد”. ترامپ می‌گوید هیچ‌یک از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به اندازه او به داعش سخت نخواهند گرفت. می‌گوید این گروه با قطع دسترسی‌شان به نفت تضعیف می‌شود.

۴) باید یک “دیوار بزرگ بزرگ” بین آمریکا و مکزیک کشید. ترامپ معتقد است مکزیکی‌هایی که به آمریکا می‌آیند عموما مجرم‌اند و باید جلوی ورود آنها و سوری‌ها را گرفت. می‌گوید: “آنها مواد مخدر می‌آورند، جنایت می‌آورند. همه تجاوزکارند.” معتقد است هزینه ساخت دیوار را هم – که به تخمین بین ۲ تا ۱۳ میلیارد دلار می‌شود – مکزیک بپردازد!

۵) همه یازده میلیون مهاجر غیرقانونی باید اخراج شوند. این رقم تخمین مقام‌های آمریکایی است، که بعضا برنامه او را بیگانه‌هراسی و به لحاظ مالی غیرقابل‌اجرا خوانده‌اند. تخمین این است که چنین کاری ۱۱۴ میلیارد دلار هزینه دارد. ترامپ می‌گوید علاوه بر این “حق شهروندی به خاطر تولد” باید لغو شود. طبق این قانون به فرزند مهاجر غیرقانونی که در خاک آمریکا به دنیا بیاید شهروندی اعطا می‌شود.

۶) با ولادیمیر پوتین “رفیق می‌شوم”. ترامپ در گفتگو با سی‌ان‌ان گفت اوباما و پوتین آن‌قدر از هم بدشان می‌آید که نمی‌توانند مذاکره کنند، اما “من احتمالا با او رفیق می‌شوم. و در آن‌صورت این مشکلاتی که حالا داریم، نخواهیم داشت.”

۷) چین را باید بازخواست کرد. ترامپ معتقد است باید به چین فشار آورد که تراز بازرگانی‌اش با آمریکا را تعدیل کند. می‌گوید اگر انتخاب شود چین را وادار می‌کند سیاست پایین نگه‌داشتن ارزش پولش را کنار بگذارد، و استانداردهای محیط‌زیستی و رفاه کارگرانش را بالا ببرد.

۸) تغییرات اقلیمی همان “آب و هوا” است. ترامپ می‌گوید “آب تمیز” و “هوای پاکیزه” مهم است، اما آن‌چه فراتر از این به‌عنوان علم تغییرات اقلیمی می‌گویند “الکی” است. معتقد است محدودیت‌های محیط‌زیستی مزیت رقابتی شرکت‌ها را در بازار جهانی کم می‌کند.

۹) اگر صدام و قذافی هنوز سر کار بودند، دنیا جای بهتری بود. ترامپ به سی‌ان‌ان گفت وضع لیبی و عراق “به مراتب بدتر” از زمانی است که این دو دیکتاتور زنده و در قدرت بودند.

۱۰) آدم “حقیقتا خوبی” است! ترامپ در آخرین کتابش به نام “آمریکای فلج” می‌نویسد: “من حقیقتا آدم خوبی هستم. باور کنید. خوشحالم که آدم خوبی هستم. در عین حال عزم کرده‌ام عظمت را به کشورمان برگردانم.”

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle