دسته‌ها
اقتصادی سیاسی

بابک زنجانی و هواپیمایی با بار طلا

چهاردهمین جلسه رسیدگی به پرونده متهمان نفتی لحظاتی قبل در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به صورت علنی به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.

متهم ردیف اول پرونده موسوم به فساد نفتی حدود ساعت ۸ صبح مانند جلسات قبلی با تدابیر امنیتی به دادگاه انقلاب آمد.

* دو خواهر بابک زنجانی در جلسه دادگاه حضور دارند.

* جلسه رسیدگی ساعت ۹ صبح با قرائت آیاتی از قرآن کریم آغاز شد.

* قاضی صلواتی در ابتدای جلسه دادگاه مواد ۳۵۳، ۳۵۴ و ۳۵۸ قانون آیین دادرسی کیفری را متذکر شد.

در ابتدای جلسه قاضی صلواتی از بابک زنجانی خواست تا برای ارائه ادامه دفاعیات خود در جایگاه حضور یابد.

بابک زنجانی در پاسخ به سئوال رئیس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب درباره‌ جزییات دریافت منابع شرکت نیکو و واریز یک میلیارد و ۴۲۷ میلیون یورو از منابع این شرکت به حساب بانک مالزی گفت: شرکت اچ کی بعد از این که حسابی را در بانک اف‌آی‌آی بی باز کرد دستور پرداختی را به بانک مرکزی می‌دهد مبنی بر اینکه به حسابش در بانک مالزی مبلغ یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورو واریز شود. بانک مرکزی این مبلغ را از طریق بانک‌های مختلف از جمله یک بانک در چین و بانک‌های دیگر به حساب شرکت اچ کی نزد بانک مالزی واریز می کند.

قاضی صلواتی در ادامه از بابک زنجانی خواست ارقام واریز شده را با جزییات بیان کند که وی گفت: در حال حاضر رقم دقیق مبالغ را به یاد ندارم.

بابک زنجانی بیان کرد: پول‌ها در حساب بانک‌های مسکن، پارسیان و سرمایه بوده است. این پول از تاریخ تیر ماه ۹۱ تا آذرماه ۹۱ یعنی در طول ۵ ماه پرداخت شده است و از محل آن نیز دستور پرداخت‌های شرکت نفت صورت گرفته است.

این متهم پرونده موسوم به فساد نفتی در پاسخ به سئوال دیگر قاضی صلواتی درباره‌ اینکه مفاد قراردادتان چگونه بوده؟ گفت: هیچ حساب و کتابی با آنها نداشته‌ام. آنها از بانک مالزی خواسته بودند برای واریز وجه کارگزار خود را معرفی کند. در مجموع ۷۰۰ میلیون یورو از محل منابع آنها به پیمانکاران در خارج از کشور پرداخت شد.

قاضی صلواتی با اشاره به مصارفی که بابک زنجانی از منابع شرکت نفت داشته و پول‌های نفت را به سایر شرکت‌ها از جمله سامسونگ و سایر شرکت‌ها داده و ریال آن را تحویل گرفته گفت: شما مجاز نبودید پول‌ها را در داخل کشور هزینه کنید. طبق قرارداد باید پول‌ها را به پیمانکاران نفتی پرداخت می‌کردید.

بابک زنجانی در پاسخ گفت: شرکت‌هایی که نام آنها را بیان کردید در کره از من پول دریافت کردند و این پول‌ها از محل پول‌های شرکت اس سی تی بوده است.

وی ادامه داد: وقتی پول مال شرکت است هر جا که بخواهد می‌تواند مصرف شود و هیچ کس نمی‌تواند بگوید چرا اس سی تی پول‌هایش را در فلان جا هزینه کرده، این پول‌ها مال خودم بود و دوست داشتم خرج کنم.

وی بیان کرد: شرکت نفت بابت شرکت نیو روش دو حواله ۲۰۰ و ۳۰۰ میلیون یورویی صادر کرده بود که حواله ۳۰۰ میلیون یورویی پرداخت شد، اما منابع حواله ۲۰۰ میلیون یورویی تامین نشده بود.

قاضی صلواتی خطاب به بابک زنجانی گفت: آیا شما در داخل کشور به این شرکت وون کره جنوبی دادید؟

بابک زنجانی اظهار کرد:‌ ما در داخل کشور وون کره جنوبی نداریم که بخواهیم تحویل دهیم. زمانی که می‌خواستم به نیو روش پول بدهم گفتند به جای یورو وون کره جنوبی نیاز داریم. به همین خاطر یوروها را به وون تبدیل کردم و در خارج از کشور به آنها دادم و کارمزد کارم را نیز ۷ در هزار دریافت کردم.

بابک زنجانی تصریح کرد:‌ در ایران ارز خارجی وجود ندارد که بخواهم در داخل کشور به شرکت‌ها ارز بدهم. در اصل حساب دفتری شرکت‌ها در ایران بود و ما در کره، چین و ترکیه به آنها پول داده‌ایم و فقط حساب دفتری آنها در ایران بوده است.

بابک زنجانی در پاسخ به سئوال دیگر قاضی صلواتی مبنی بر اینکه از آفریقا هزار و ۵۰۰ کیلو طلا خریده‌اید در حال حاضر این طلاها کجا هستند؟ گفت:‌ من چنین چیزی نخریدم.

رئیس دادگاه در پاسخ به صحبت بابک زنجانی گفت:‌ شما طلا‌ها را از آقای «الف» خریده‌اید که بابک زنجانی توضیح داد:‌ آقای «الف» فرد کلاهبرداری است که به دستور بازپرس و با شکایت من به همراه آقای «م» بازداشت شد.

وی ادامه داد:‌ این آقایان مدعی بودند در آفریقا طلا دارند و من به آنها گفتم قراردادی ببندیم تا طلاها را به ایران بیاورم. در این راستا با رئیس بانک مرکزی صحبت شد و قرار شد برای رفع برخی از مشکلات طلاها به ایران بیاید. آقای الف برای طلاها ۵ میلیون دلار پیش پرداخت دریافت کرد و از ترکیه یک هواپیمای مسافربری بزرگ به همراه دو مامور و نماینده‌ای از طرف من به آفریقا رفتند.

وی گفت: وقتی به آفریقا رسیدند به ما زنگ زدند و گفتند طلاها را دیده‌ایم و اگر اجازه می‌دهید آنها را بارگیری کنیم. آن آقایان به دلیل هزینه‌های گمرکی آفریقا یک میلیون دلار دیگر از من خواستند و ما بدون دریافت هیچ گونه مدارکی این مبلغ را پرداخت کردیم.

زنجانی افزود: طلاها بارگیری شد و هواپیما در استانبول فرود آمد. قرار بود بار هواپیما به ایران منتقل شود که متاسفانه آقایان، اطلاعات را به پلیس استانبول مخابره کردند و گفتند محموله قاچاقی در هواپیما وجود دارد. پلیس استانبول نیز هواپیما را توقیف کرد و مدارک مربوط به بار هواپیما را از ما خواست.

بابک زنجانی تصریح کرد: مدارکی که دستمان بود را به گمرک استانبول دادیم، اما آنها گفتند ما اصل مدارک را می‌خواهیم و ما به آقایان «الف» و «م» گفتیم که اصل مدارک را به ما ارائه کنند اما آنها گفتند باید ۵ میلیون دلار دیگر به ما بدهید تا ما اصل مدارک را به شما بدهیم. ما نیز مجددا ۵ میلیون دلار دیگر پرداخت کردیم.

قاضی صلواتی خطاب به بابک زنجانی گفت: شما این پول‌ها را از منابع شرکت نیکو پرداخت کردید که بابک زنجانی در پاسخ گفت: آن زمان شرکت نفت با ما کاسبی نداشت که بخواهم این مبالغ را از منابع شرکت نفت پرداخت کنم. وی در ادامه گفت: در مجموع ۱۱ یا ۱۲ میلیون دلار داده‌ایم و در مدارکی که به ما ارائه کردند نوشته بود این کالاها مصنوعی است. ما وقتی از آنها پرسیدیم این چه چیزی است که شما نوشتید پاسخ دادند به این خاطر این مطلب را نوشتیم تا گمرک پول کمتری از ما بخواهد. این متهم پرونده موسوم به فساد نفتی اظهار کرد‌: در نهایت بار از استانبول به دبی منتقل شد در دبی آقای «م» که صاحب بار بود و دوستان ما که رفته بودند بار را ترخیص کنند مشاهده کردند بر روی شمش‌ها اسپری اکلیلی طلا پاشیدند، اما این آقایان زیر بار این موضوع نرفتند و مدعی شدند ما طلاها را جابجا کردیم. بابک زنجانی گفت: از آنجا که خدا می‌خواست گروه این افراد در آفریقا دستگیر شدند و روزنامه‌ها نیز این موضوع را منتشر کردند. ما هم از آنها شکایت کرده و دو نفر از آقایان را بازداشت کردند. در قبال پولی که ما به آنها داده‌ایم چهار میلیون دلار ضمانت نامه ۴ ساله دادند و مابقی پول را بدهکار شدند.

نجفی نماینده مدعی‌العموم در پاسخ به گفته‌های بابک زنجانی اظهار کرد: رقمی که بنا به مصوبه بانک مرکزی و سه وزیر قرار می‌شود از منابع نیکو در اختیار اس سی تی قرار گیرد طبق اعلام رئیس سابق بانک مرکزی اصلا اجرایی نشده است. همچنین طبق گزارش‌ها در شهریور ماه سال ۹۳ کل پرداختی‌های بانک مرکزی به بانک‌ها به دستور شرکت نیکو یک هزار و ۴۳۸ میلیون یورو و از طریق بانک‌های سرمایه، مسکن، پارسیان، کشاورزی و کندون چین بوده است.

نجفی اضافه کرد: این مبلغ به عنوان امانت در اختیار بابک زنجانی قرار گرفته بود تا آنها را به پیمانکاران پرداخت کند، اما متهم ۳۶۴ میلیارد و ۹۷۵ میلیون و ۳۴۰ هزار و ۹۱ وون کره را در داخل کشور به پیمانکاران پرداخت کرده در حالی که قرار بود این منابع در خارج از کشور به پیمانکاران پرداخت شود.

نجفی افزود: بابک زنجانی میلیاردها وون کره را در بازار آزاد به اشخاص ثالث فروخته است و این در حالی بود که منابع نفت به عنوان امانت در اختیار وی قرار داشت. بابک زنجانی باقیمانده وون‌ها را بابت سایر امور هزینه کرده است. برای مثال بابک زنجانی ۱۹۵ میلیارد و ۳۰۱ میلیون و ۲۰۰ هزار وون کره را به شرکت دائیس وابسته به بانک ملت بابت بازخرید سهام بانک‌های اف‌آی آی بی و کنت پرداخت کرده است.

معاون دادستان خاطرنشان کرد: بازپرس همان موقع دستور توقیف این وجوه را داد اما این که به کجا رسیده است، اطلاع ندارم. بابک زنجانی ۵۳ میلیارد و ۶۹۹ میلیون وون کره را بابت خرید ۳۰ درصد سهام بانک پارسیان به ایران خودرو می‌دهد که البته این قرارداد فسخ شد. این فرد ۳۶ میلیارد و ۱۱۰ میلیون و ۴۳۰ هزار و ۱۶۷ وون کره را بابت تسویه بدهی حاصل از کارت‌های IBAN به بانک تجارت پرداخت می‌کند.

نماینده دادستان با بیان اینکه بابک زنجانی گفته هیچ یک از پیمانکاران شکایتی نداشتند گفت: در تحقیقات به عمل آمده از شرکت‌های نفتی به مواردی از نارضایتی‌های پیمانکاران اشاره شده است. وی همچنین مدعی است که کارمزد ۷ در هزار دریافت می‌کرده در حالی که کارمزدها بیشتر بوده است.

نماینده مدعی‌العموم خاطرنشان کرد: این وجوه به عنوان امانت به بابک زنجانی داده شده بود تا به پیمانکاران پرداخت شود در حالی که وی منابع نفت را صرف هزینه‌های شخصی خود کرده است و بحث ناچیزی را به پیمانکاران پرداخت کرده است.

در ادامه جلسه دادگاه، بابک زنجانی در پاسخ به اظهارات نجفی گفت: مطالبی که معاون دادستان مطرح کردند درست نیست. ما در ایران یورو، وون کره و یوآن چین نداریم که بخواهیم به کسی بدهیم. اگر شما می‌گویید داریم مستند بگویید. من تمام منابع را در خارج از کشور به پیمانکاران دادم. یکی از شرکت‌ها را بیاورید که بگوید من پول‌ها را در ایران دادم. چگونه باید بگویم که این شرکت‌ها حساب دفتری ‌شان در ایران بوده و این موضوع کاملا کذب محض است.

وی ادامه داد: می‌گویند به برخی از شرکت‌ها یورو، به برخی دلار و به برخی دیگر ریال دادم. در واقع این دستوری بود که شرکت‌ اچ کی می‌داد.

در ادامه وکیل شرکت نفت با اجازه قاضی جلسه گفت: نمی‌توان بیش از این صبر کرد و دروغ‌های آقای بابک زنجانی را پاسخ نداد. مصیبت زنجانی برای شرکت نفت و نظام یکی دو مورد نیست.

غلامرضا مهدوی اظهار کرد: مدارکی که در دست من است نشان می‌دهد محموله‌های نفتی به زنجانی تحویل داده شده، این در حالیست که متهم این موضوع را انکار می‌کند.

مهدوی ادامه داد: باید ببینیم مسئولان دلسوز کشور در آن شرایط چرا چنین تصمیمی را اتخاذ کردند تا منابع نفت به بانک مالزی واریز شود. باید بگویم که مشکل پیمانکاران نفتی ما نقدینگی یورو و دلار بود و مسئولان می خواستند از این طریق مشکل حل شود. ما در کشور هم ریال و هم وون کره داشتیم.

وکیل‌مدافع شرکت نفت خاطرنشان کرد: پیمانکاران ریال و وون نمی خواستند و مشکل بعد از تحریم‌های ظالمانه آمریکا تبدیل پول‌های کشور به یورو و دلار بود. بابک زنجانی مسئولان ما را تخریب می‌کند؛ لذا از دادگاه خواهشمندم اگر فرصتی پیش آمد از این مسئولان دعوت کنند تا در دادگاه حضور یابند.

وی خاطرنشان کرد: بابک زنجانی به مسئولان گفته بود بانکی دارم که می توانم از آن طریق مطالبات پیمانکاران را به دلار و یورو پرداخت کنم، اما هیچ کدام از مطالبات را پرداخت نکرده است و ردیابی تمامی پول‌ها مشخص است. اصل پولی که قرار بود بابت پرداخت پیمانکاران در بانک اف ای ای بی واریز شود سر از شرکت SCT در آورد و صرف مصارف شخصی شده است.

مهدوی اظهار کرد: کل پولی که بابک زنجانی به پیمانکاران پرداخت کردند به ۶۶۰ میلیون یورو می‌رسد و بعد از ۵ ماه از زمان واریز پول‌ها شرکت HK دستور پرداخت داد که دستورها با تاریخ آن‌ها مشخص است. انتقال از طریق سیستم بانکی آنی انجام می‌شود اما بابک زنجانی ۵ ماه پول پیمانکاران را نداده و بعد هم تحریم‌ها را بهانه کرد.

به گزارش ایسنا، بابک زنجانی پس از اظهارات وکیل شرکت نفت گفت: یک میلیارد و ۴۲۷ میلیون یورو به من پول دادند و آخرین باری که ۴۰۰ یا ۵۰۰ یورو پول واریز کردند یک ماه به تحریم من مانده بود. حال اگر آقایان را فریب داده بودم چرا به من پول دادند؟ و اگر آدم بدی بودم چرا همچنان پول واریز می کردند؟ برای مستند بودن صحبتم پرینت حساب ها موجود است.

قاضی صلواتی در ادامه خطاب به بابک زنجانی گفت: شما می گویید نماینده دادستان، کارشناس بانک مرکزی و وکلا اشتباه می‌کنند، چه کسی درست می‌گوید؟

زنجانی در پاسخ گفت: من اشتباه می کنم و شما درست می گویید! پول هایی که بانک مرکزی واریز کرده دارای تاریخ است.

نماینده دادستان در واکنش به صحبت بابک زنجانی گفت:‌ من تمام وجوه واریز شده را به صورت جزئی خوانده‌ام و مستند آورده ام، اگر شما نیز مستند دارید ارائه کنید.

بابک زنجانی در پاسخ نجفی گفت:‌ پول‌ها را آقایان از بانک مرکزی ریختند و مدارکش موجود است.

قاضی صلواتی به بابک زنجانی گفت: حق ندارید به کسی توهین کنید. بابک زنجانی در پاسخ این صحبت قاضی صلواتی اظهار کرد: همه به من توهین می‌کنند.

نماینده دادستان خطاب به بابک زنجانی گفت:‌ در طول ۷ جلسه دادگاه شما همه را نادان و جاهل خوانده‌اید. بابک زنجانی گفت: شما به من گفتید در داخل ایران پول پرداخت کرده‌ام در حالی که تاریخ واریزها مشخص است.

نجفی بار دیگر خطاب به بابک زنجانی گفت: فقط تو می دانی. بابک زنجانی در پاسخ به نماینده دادستان اظهار کرد: بله که من می‌دانم.

در ادامه جلسه دادگاه قاضی صلواتی خطاب به متهم ردیف اول پرونده موسوم به فساد نفتی گفت:‌ برای آخرین بار تذکر داده می‌شود قبل از صدور حکم از سوی دادگاه نسبت به تسویه حساب با وزارت نفت اقدام کنید. اقداماتی که تاکنون انجام داده‌اید موثر نبوده؛ لذا به وکیل ‌های خارجی و داخلی خود بگویید تا قبل از صدور حکم بدهی وزارت نفت را تسویه کنند.

بابک زنجانی در ادامه دفاعیات خود گفت: درباره اینکه گفته شده مجوز لازم را از بانک مرکزی نداشته ام باید بگویم وقتی من در خارج از کشور در بانک ها پول دریافت و در خارج از کشور به آن‌ها پرداخت می کردم از وسیله‌ای به نام آبوان استفاده می کردم که این ربطی به داشتن مجوز از سوی بانک مرکزی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: در کیفرخواست من آمده بود که پیام‌ها جعلی است. باید بگویم که صادرکننده پیام‌ها شرکت sct و گیرنده آن‌ها بانک مالزی است که هر دو مربوط به من است. آیا پیامی که خودم به شرکت خود می زنم جعلی است؟ من شرکت خصوصی هستم و آیین نامه مربوط به خود را دارم. من دولتی نیستم که سازمان بازرسی و یا دیوان محاسبات بخواهد من را محاسبه کند.

بابک زنجانی گفت: شاید من می‌خواستم در پیام ها گل و بلبل بکشم؛ بنابراین شما نمی‌توانید برای من تعیین کنید که چگونه با مجموعه خود در ارتباط باشم حال اگر می گویید همه این‌ها ساختگی است مدارک خود را ارائه دهید.

بابک زنجانی ادامه داد: بسیاری از این پیام‌ها ارسال شده و آقایان فکر می‌کنند پیام‌ها ساختگی است در حالی که این پیام‌ها داخلی بوده و از پیامهای داخلی کسی مطلع نیست و کپی آنها در شرکت اس سی تی است.

وی خاطرنشان کرد: شما وجه من را با بودجه تاجیکستان مقایسه کردید در صورتی که شرکت اچ کی معادل ۱٫۴ دهم میلیارد بدون هیچ سنی به حساب بانک مالزی واریز کرده شما معتقدید پیام‌ها جعلی است و کسی که پیام‌ها را جعل کرده اعتراف کرده است اما آن فردی که چنین اعترافی کرده جز کار تایپ کار دیگری بلد نیست.

با نزدیک شدن به وقت اذان ظهر، قاضی صلواتی ختم جلسه رسیدگی را اعلام کرد و گفت جلسه بعدی فردا برگزار می شود.
منبع: خبرگزاری ایسنا

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle