دسته‌ها
VIRLAN جهان سیاسی

اخراج ترکیه از ناتو

مواضع صریح اخیر اعضای ناتو علیه سیاست های ترکیه نشان دهنده عدم همراهی بخش اعظمی از این مجموعه با دولت آنکاراست. همین مسئله ادعای اردوغان مبنی بر حمایت تمام عیار ناتو از کشورش را خدشه دار ساخته است.

اگرچه «ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو و باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا بر حمایت خود از ترکیه مطابق اساسنامه ناتو تاکید کرده اند، اما مواضع صریح دیگر اعضای ناتو در قبال ماجراجویی اخیر آنکارا و سقوط جنگنده سوخوی روسی نشان می دهد ناتو حتی در حوزه مناظره لفظی با مسکو نیز حمایت مورد انتظار اردوغان را از دولت ترکیه صورت نمی دهد.

منابع آگاه اعلام کرده اند در نشست اخیر سران ناتو که پس از سقوط جنگنده روسی توسط ارتش ترکیه برگزار شد، مقامات فرانسوی به شدت نسبت به اقدام ترکیه اعتراض کرده و آن را برای مجموعه خود هزینه بر دانسته اند. علاوه بر این، نماینده یونان نیز نسبت به سیاست های ترکیه اعتراض کرده است. یونان اعلام کرده است که ترکیه مدام حریم هوایی این کشور را نقض کرده و هم اکنون به نقض حریم هوایی خود توسط روسیه اعتراض می کند!

این اعتراض ها در حالی شدت گرفته است که اخیرا «زیگمار گابریل» معاون صدر اعظم آلمان نیز اقدام ترکیه در مورد هدف قرار دادن جنگنده روسی را نادرست دانست و رفتارهای ترکیه را یک تهدید خواند. مواضع صریح مقامات آلمانی، فرانسوی و یونانی به همراه برخی دیگر از اعضای ناتو علیه اقدام ترکیه نشان می دهد ناتو قصد پرداخت هزینه استراتژیک ناشی از خطاهای آنکارا را در برهه فعلی و حتی در آینده ندارد.

در این میان حتی برخی تحلیلگران و کارشناسان نظامی در غرب تاکید دارند هم اکنون زمان طرح گزینه ای به نام «اخراج ترکیه از ناتو» فرا رسیده است. اخیرا «پل والیلی» کارشناس نظامی و ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا در مصاحبه با شبکه راشاتودی تاکید کرده است که سیاست های ترکیه در منطقه از هماهنگی لازم با سیاست های ناتو برخوردار نیست و در چنین شرایطی می توان گزینه ای به نام اخراج این کشور از ناتو را در دستور کار قرار داد.

ترکیه از سال ۱۹۵۲ به ناتو پیوسته است. پس از سقوط جنگنده سوخوی روسی، رجب طیب اردوغان نه تنها بابت اقدام ترکیه عذرخواهی نکرده، که خواستار عذرخواهی مقامات روسی هم شده است! رفتاری که منجر به تقویت نارضایتی و خشم مقامات کاخ کرملین از آنکارا گردیده است.
منبع: مهر

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle