دسته‌ها
اقتصادی جهان

ادامه قاچاق خاک‌ کشاورزی به کشورهای حوزه خلیج فارس

مدیر کل دفتر امور آب و خاک کشاورزی گفت: با توجه به اقلیم خشک و نیمه‌خشک حاکم بر ایران و نوع رسوب‌گذاری دریاهای باستانی، متأسفانه کشورمان به لحاظ کمی و کیفی با محدودیت‌های شدید منابع پایه خاک مواجه است.

به گزارش  خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی،علیرضا پرستار اظهار کرد: از ۱۸٫۵ میلیون هکتار اراضی واقع در چرخه تولید، ۸٫۷ میلیون هکتار جزء اراضی آبی بوده که ۱٫۳ میلیون هکتار از این اراضی واقع در کلاس”A”بوده و ۷٫۴ میلیون هکتار از اراضی آبی دارای یک یا چند محدودیت از قبیل شوری، زهدار شدن و… می باشند.

مدیر کل دفتر امور آب و خاک کشاورزی اضافه کرد: عدم توجه به میزان حاصلخیزی اراضی کشاورزی که شاخصه آن میزان مواد آلی خاک‌هاست، باعث شده در بیش از ۶۰ درصد اراضی کشاورزی کشور میزان مواد آلی به کمتر از یک درصد کاهش یابد.

پرستار با اشاره به تغییر کاربری ۱۹۶ هزار هکتار اراضی شش کلان‌شهر کشور طی دوره تحقیق ناشی از اجرای نقشه‌های جامع تفصیلی شهرها و هادی روستاها، خاطرنشان کرد: ۸۵ درصد از این اراضی قابلیت صد درصد کشاورزی داشته و تغییر کاربری آنها باعث خروج این اراضی از چرخه تولید محصولات کشاورزی شده است.

مسولان برای جلوگیری از معظل قاچاق خاک تلاش کنند

مدیر کل دفتر امور آب و خاک کشاورزی با اشاره به معضل قاچاق خاک‌های کشاورزی به کشورهای حوزه خلیج فارس، اظهار امیدواری کرد تا در جهت جلوگیری از این روند تلاش بی‌شائبه‌ای توسط کلیه مسئولان و دست‌اندرکاران صورت گیرد.

وی تاکید کرد: ضروری است حفاظت و صیانت از خاک‌های کشاورزی از اولویت‌های مهم سیاست‌گذاران کشور قرار گیرد.

پرستار گفت: بسته جامع و کامل خاک در برنامه ششم توسعه کشور و همچنین طرح جامع ۱۰ ساله خاک کشور با مشارکت معاونت ها و موسسات تحقیقاتی وزرات جهاد کشاورزی و انجمن علوم خاک کشور مشتمل بر پروژه‌ها و طرح اجرایی درباره حفظ و صیانت از خاک‌های بخش کشاورزی تهیه شده است که این طرح هم‌اکنون مراحل پایانی تصویب در مجلس را می‌گذراند.

مدیر کل دفتر امور آب و خاک کشاورزی،طرح های بهبود و اصلاح خاک، افزایش توان تولید خاک‌های کشاورزی، شناسایی خاک‌های کشاورزی(اجرایی – کاربردی)و آموزش و انتقال یافته های تحقیقاتی و پژوهشی از طرح های برنامه خاک کشاورزی مندرج در برنامه ششم توسعه و طرح جامع ۱۰ ساله خاک کشور عنوان کرد.

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle