دسته‌ها
پزشکی و سلامت ویژه پزشکی و سلامت

۱۰ راهکار پیشگیری از بیماری‌ کلیوی

به گزارش ویرلن از وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا :کلیه‌های ما طوری طراحی‌شده‌اند که به‌طور طبیعی ظرفیت تصفیه دارند اما این ظرفیت، بعد از سن ۴۰-۳۰ سال کاهش می‌یابد. بعد از گذشت هر دهه پس از ۳۰ سالگی، عملکرد کلیه ۱۰% کاهش می‌یابد، بنابراین با افزایش سن احتمال خطر ابتلا به بیماری‌های کلیوی افزایش می‌یابد.

برای پیشگیری از بیماری‌های کلیوی از چندین راهکار زیر پیروی کنید.

 

راهکارهای کاهش ابتلا به بیماری‌های کلیوی

 

۱-مدیریت بیماری‌هایی مانند دیابت،فشارخون بالا و بیماری‌های قلبی

در بسیاری از موارد، بیماری‌های کلیوی در اثر بیماری‌های اولیه‌ای مانند دیابت،فشارخون بالا و بیماری‌های قلبی ایجاد می‌شوند.بنابراین برای پیشگیری از بیماری‌های کلیوی،کنترل سطح قند خون،کلسترول و فشارخون با پیروی از یک رژیم غذایی مناسب، ورزش و دارو ضروری است.

 

۲-کاهش مصرف نمک

نمک،میزان سدیم رژیم غذایی را افزایش می‌دهد.نمک نه تنها فشارخون را افزایش می‌دهد بلکه باعث تشکیل سنگ کلیه نیز می‌شود.

 

۳-روزانه مقدار زیادی آب بنوشید

آب بدن شما را هیدراته نگه می‌دارد و کمک می‌کند تا کلیه،تمام سموم را از بدن خارج کند،که این به حفظ حجم خون و غلظت آن کمک می‌کند.همچنین به هضم و کنترل درجه حرارت بدن نیز کمک می‌کند.نوشیدن حداقل ۱۰-۸ لیوان آب در روز برای پیشگیری از بیماری‌های کلیوی، ضروری است.

 

۴-در برابر دفع ادرار ، مقاومت نکنید

عملکرد کلیدی کلیه‌ها، تصفیه (فیلتراسیون) خون است. وقتی فرایند تصفیه انجام شود، مقدار اضافی از مواد زائد و آب  که نیاز به دفع دارند، در مثانه ذخیره می‌شود. اگرچه مثانه شما می‌تواند مقدار زیادی ادرار را در خود نگه دارد، اما زمانی که در مثانه شما ۱۵۰-۱۲۰ میلی‌لیتر ادرار پرشده است، احساس می‌کنید که نیاز به دفع ادرار دارید. بنابراین اگر ادرار خود را نگه‌دارید و دستشویی نروید، مثانه شما اتساع یافته و بیش‌ازحد کشیده می‌شود که این کار در روند فیلتراسیون کلیه تأثیر می‌گذارد و بیماری کلیوی ایجاد می‌کند.

 

۵-تغذیه مناسب

تقریباً تمام اتفاقاتی که در بدن شما رخ می‌دهد، تحت تأثیر شیوه زندگی و تغذیه شما هستند. اگر به خوردن مواد غذایی ناسالم و فست‌فود عادت داشته باشید، اندام بدن شما، ازجمله کلیه‌هایتان تحت تأثیر قرار می‌گیرد، درنتیجه عواقب آن بیماری کلیوی است.

آیا می‌دانید،گل‌کلم از کلیه‌های شما محافظت می‌کند؟

شما باید مواد غذایی مناسب را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید،مواد غذایی مانند ماهی، مارچوبه، غلات، حبوبات، سیر و جعفری می‌تواند کلیه‌های شما را تقویت کند.میوه‌هایی مانند هندوانه، پرتقال و لیمو نیز برای سلامت کلیه‌ها مفید هستند.

 

۶-نوشیدن نوشیدنی‌های سالم

نوشیدن نوشیدنی‌های سالم مانند آبمیوه‌های تازه،یکی دیگر از راه‌های هیدراته نگه‌داشتن بدن و حفظ سلامت کلیه‌ها است.آبمیوه به دستگاه گوارش کمک می‌کند تا مواد زائد بیشتری از بدن خارج کند.از نوشیدن قهوه و چای اجتناب کنید،زیرا این‌ها حاوی کافئین هستند که باعث کاهش مایعات بدن می‌شود و کلیه‌ها برای خلاص شدن از شر مواد زائد، دچار مشکل می‌شوند.

اگر شما در حال حاضر از مشکلات کلیوی رنج می‌برید،باید از نوشیدن آبمیوه‌های ساخته‌شده از سبزیجات مانند اسفناج و چغندر اجتناب کنید. این‌ها غنی از اسید اگزالیک هستند و خطر تشکیل سنگ کلیه را افزایش می‌دهند، اما به‌جای آن‌ها می‌توانید آب نارگیل بنوشید.

 

۷-از مصرف الکل و سیگار اجتناب کنید

مصرف بیش‌ازحد الکل می‌تواند تعادل الکترولیتی و هورمونی بدن را به هم بزند و درنتیجه عملکرد کلیه را تحت تأثیر قرار می‌دهد. سیگار کشیدن به‌طور مستقیم به مشکلات کلیوی مرتبط نیست، اما عملکرد کلیه را به‌طور قابل‌توجهی کاهش می‌دهد. همچنین بر سلامت قلب اثر منفی می‌گذارد که می‌تواند مشکلات کلیوی را بدتر کند.

 

۸-ورزش کردن

محققان معتقدند که چاقی ارتباط نزدیکی با مشکلات کلیوی دارد. اضافه‌وزن احتمال ابتلا به مشکلات کلیوی را دو برابر می‌کند. ورزش، تغذیه سالم و کنترل کالری دریافتی قطعاً می‌تواند در کاهش وزن و افزایش سلامت کلیه به شما کمک کند. علاوه بر این بر احساس و روحیه شما نیز تأثیر مثبت می‌گذارد.

 

۹-اجتناب از خوددرمانی

تمام داروهایی که مصرف می‌کنید، برای تصفیه،به کلیه‌های شما منتقل می‌شوند. افزایش دوز یا مصرف دارو سم بیشتری به کلیه‌های شما وارد می‌کند. به همین دلیل شما باید مقدار توصیه‌شده دارو را مصرف کنید و از مصرف خودسرانه داروها اجتناب کنید.

 

۱۰-قبل از مصرف داروهای گیاهی و مکمل با پزشک مشورت کنید

اگر داروهای گیاهی و مکمل استفاده می‌کنید،حتماً دوز موردنیاز مصرف را بررسی کنید. استفاده مقدار بیش‌ازحد از ویتامین‌ها و مکمل‌های گیاهی با آسیب کلیوی و بیماری‌های کلیوی مرتبط است. شما قبل از مصرف این داروها با پزشک مشورت کنید.

منبع: وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا 

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle