دسته‌ها
پزشکی و سلامت تغذیه ویژه پزشکی و سلامت

کشف عجیب‌ترین دلیل خواب آلودگی در طول روز

مطالعات جدید محققان نشان می دهد، رژیم غذایی پرچرب، یکی از مهمترین دلایل اختلال خواب و خواب آلودگی در طول روز است.

به گزارش ویرلن از ساینس، مطالعات محققان دانشگاه آدلاید در استرالیا نشان می دهد غذاهای پرچرب ریتم ساعت درونی بدن را تغییر می دهد و از این طریق سبب خواب آلودگی در طول روز می شود. خواب آلودگی و مصرف غذای چرب رابطه دو طرفه دارند؛ به این معنی که مصرف غذاهای چرب سبب اختلال خواب و خواب آلودگی در طول روز می شود و خواب آلودگی تمایل به مصرف غذاهای چرب و پرکربوهیدرات را افزایش می دهد.
یکی از مهمترین دلایل اختلال خواب، آپنه انسدادی خواب است. آپنه انسدادی خواب، به توقف موقت تنفس در خواب گفته می شود که معمولا با اختلال تنفس و ضربان نامنظم قلب همراه است. این اختلال تنفسی ناشی از انسداد مجرای تنفسی دهان بوسیله زبان است و معمولا چند ثانیه به طول می انجامد. این اختلال پس از ۵۰ سالگی بیشتر دیده می شود و زمانی خطرناک است که بیش از ۱۰ ثانیه طول بکشد.
مطالعات نشان می دهد احتمال بروز آپنه خواب در افرادی که رژیم غذایی پرچرب دارند، سه برابر بیشتر از افرادی است که از چربی های غیر اشباع مانند روغن ماهی استفاده می کنند.
معمولا افرادی که‌ رژیم غذایی پرچرب دارند، در تمام طول روز احساس خواب آلودگی می کنند. میزان هوشیاری و تمرکز این افراد بسیار کم است و انرژی لازم برای انجام امور روزانه را ندارند.
محققان مصرف غذاهای چرب مانند پیتزا را به ویژه در وعده شام بسیار مضر می دانند. رژیم غذایی پرچرب علاوه بر افزایش اختلال خواب، با افزایش احتمال بروز بیماری های قلبی، سکته، چاقی و دیابت ارتباط مستقیم دارد.
نتایج این تحقیقات در نشریه Nutrients منتشر شده است.

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle