دسته‌ها
پزشکی و سلامت ویژه پزشکی و سلامت

کشف تاثیر ژنتیک در سلامتی

محققان با بررسی آرایه های ژنتیکی، راز سلامتی در دوران پیری را کشف کردند.
به گزارش ویرلن از ساینس، تحقیقاتی که در سال ۲۰۰۷ با عنوان Wellderly و با هدف شناسایی متغیرهای ژنتیکی دخیل در سلامتی در طول دوره زندگی آغاز شد، اکنون در برگیرنده نتایج اعمال توالی کامل ژنوم به DNA بیش از ۱۴۰۰ داوطلب سلامت از شهروندان آمریکایی بین سنین ۸۰ تا ۱۰۵ سال است.
این تحقیقات اولین نمونه از تحقیقاتی است که با استفاده از توالی ژنوم در مقیاس بزرگ و با هدف بررسی وضعیت سلامت افراد، انجام شده است. در این تحقیقات به جای بررسی عوامل و تاثیرات یک یا چند بیماری بر انسان، محققان به دنبال علل سلامتی پایدار هستند.
برای حصول نتایج موردنظر، محققان با استفاده از یک پلتفرم توالی ژنوم موسوم به Complete Genomics، ژنوم ۶۰۰ داوطلب تحقیقات Wellderly را که فاقد هرگونه بیماری از جمله سرطان، سکته، آلزایمر، پارکینسون، دیابت، حمله قلبی و غیره بودند، با ژنوم ۱۵۰۷ شهروند بالغ عادی که نماینده عموم مردم بودند، مقایسه کردند. پس از بررسی روابط خونی و قومی و نژادی، ۵۱۱ نفر از داوطلبان مسن و ۶۸۶ نفر از داوطلبان عادی برای تحلیل DNA باقی ماندند و محققان ۲۴ میلیون و ۲۰۵ هزار و ۵۵۱ نوع ژن آن ها را با یکدیگر مقایسه کردند.
در نتیجه این آزمایش معلوم شد خطر ابتلا داوطلبان برنامه Wellderly به آلزایمر و بیماری های قلبی و عروقی در مقایسه با سایرین کمتر است. با وجود این تفاوتی در میزان خطر ژنتیکی ابتلا به حمله قلبی و دیابت نوع ۲ بین دو گروه مشاهده نشد.
محققان به این جمع بندی رسیدند که داوطلبان برنامه Wellderly دارای ویژگی های قومی یا رفتارهای خاصی هستند که آن ها را در برابر برخی از بیماری ها محافظت می کند. همچنین آن ها معتقدند ادامه برنامه تحقیقاتی Wellderly می تواند بینش ژنتیکی موردنیاز برای درک صحیح فرآیند پیری سالم را فراهم می کند.
مهمترین نتیجه این تحقیقات، شناسایی راهکارهای ژنتیکی حفاظت در برابر بیماری های قلبی و بیماری آلزایمر است.
نتایج این تحقیقات در نشریه Cell منتشر شده است.

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle