دسته‌ها
پزشکی و سلامت ویژه پزشکی و سلامت

کاهش وزن به تدریج یا به سرعت ؟

رئیس مرکز تحقیقات سرطان ایران با اشاره به تاثیر کاهش وزن در پیشگیری از ابتلا به بیماری های مزمن از جمله دیابت و بیماری قلبی، در باره میزان مطلوب کاهش وزن، گفت: افراد چاق یا افرادی که اضافه وزن دارند وزن خود را به تدریج و در مدت طولانی کم کنند.
شما یک شبه چاق نشده اید که انتظار دارید یک شبه لاغر شوید.اگر فکر می کنید هر چه کمتر بخورید وزن بیشتری از دست خواهید داد سخت در اشتباه هستید؛ افزایش فعالیت جسمانی و محدود کردن فعالیت های نشسته ،حفظ الگوی غذایی ثابت از جمله مواردی است که برای کاهش وزن باید به آن توجه کرد.
به گزارش ویرلن ؛ موفقیت افراد چاق در کاهش وزن با شیوه های کنترل وزن برای مدت طولانی ، هنگامی که فرد بتواند برای مدت ۲ تا ۵ سال وزن خود را کاهش دهد، احتمال موفقیت در آینده نیز برای او بیشتر خواهد بود.
اولین هدف در درمان اضافه وزن بیماران این است که حدود ۱۰ درصد از وزن خود را کم کنند. اگر فرد به این هدف دست یافت، برای کاهش وزن بیشتر می تواند دوباره تلاش کند.باید به بیماران آموزش داده شود که چه میزان کاهش وزن برای آنها مناسب است.
افزایش فعالیت جسمانی و محدود کردن فعالیت های نشسته، بهره مندی از رژیم غذایی کم کالری، استفاده منظم ازصبحانه، حفظ الگوی غذایی ثابت، اندازه گیری منظم وزن از مواردی است که برای کاهش وزن باید به آنها توجه کرد.
برای پیشگیری از افزایش مجدد وزن بدن ۲۰۰ تا ۳۰۰ دقیقه فعالیت جسمانی در طول هفته توصیه شده است، درواقع فعالیت بدنی هرچه بیشتر باشد بهتر است.
رئیس مرکز تحقیقات سرطان ایران گفت:زمانی که فرد نتواند گرسنگی بیش از حد خود را پس از کاهش وزن کنترل کند یا اگرچاقی و بیماری های دیگر وی را در معرض خطر قرار می دهد، رژیم های کم انرژی، دارو درمانی و جراحی برای او مناسب است.
در سال های اخیر آمار مردان و زنان ایرانی که مبتلا به اضافه وزن هستند در حال افزایش بوده به طوری که بررسی های انجام شده در استان های مختلف نشان می دهد که در ۴۳٫۳ درصد زنان، ۹٫۷ درصد مردان، ۲۸٫۵ درصد ساکنان شهرها و ۲۳ درصد روستائیان چاقی شکمی دارند.
مطالعات نشان داده است که چاقی شکمی مستقل ازسایرعوامل با خطر بروز دیابت نوع ۲ ، بیماری های قلبی – عروقی، انواع سرطان ها، افزایش فشار و چربی خون همراه است.
در ایران بیماری های قلبی و عروقی اولین عامل مرگ و میر محسوب می شود. سرطان بعد از بیماری های قلبی و عروقی دومین عامل شایع مرگ و میر در کشورهای توسعه یافته و سومین عامل در کشورهای کمتر توسعه یافته است.
در حال حاضر سرطان عامل ۱۲ درصد مرگ و میر ها در سراسر جهان است، اگر اقدامات پیشگیرانه انجام نشود در ۱۰ سال آینده شاهد مرگ و میر بیش از ۸۵ میلیون نفر در جهان خواهیم بود.
رئیس مرکز تحقیقات سرطان ایران گفت : در ایران سالانه بیش از ۳۰ هزارنفردراثر ابتلا به سرطان جان خود را از دست می دهند که با افزایش جمعیت انتظار می رود موارد بروز سرطان در دو دهه آینده به دو برابر افزایش یابد.
وی تصریح کرد:شناخت اضافه وزن و چاقی، شناخت عوامل تاثیر گذار بر ایجاد آن، نحوه تشخیص و برخورد با آن، نحوه درمان و مدیریت و پیشگیری افراد اهمیت بسزایی در کاهش اضافه وزن و چاقی آنان دارد.
همچنین با بیان اینکه امروزه متخصصان سلامت تلاش می کنند تا راه های بهتری برای درمان چاقی شناسایی کنند، افزود: اطلاعات در زمینه علل و عوامل بروز چاقی محدود است اما می توان گفت که چاقی در نتیجه تداخل عوامل اجتماعی، رفتاری، فرهنگی، فیزیولوژیکی، متابولیک و ژنتیک به وجود می آید.

**ارتباط چاقی و انواع سرطان ها
دکتر با بیان اینکه چاقی و اضافه وزن منشا بسیاری از بیماری و به خصوص سرطان به شمار می رود، گفت: روابط اپیدمیولوژیک سرطان ها و چاقی به ویژه در سرطان های چون معده ، مری، کولون، پانکراس، کیسه صفرا،کبد، پروستات ، سینه و چند سرطان دیگر مورد تایید قرار گرفته است.
به گفته وی از نظر سلولی و مولکولی تغییراتی که در نسج چربی جمع شده درافراد چاق پیدا می شود فرآیند مشابه سرطان زایی در سلول ها است که موجب تقویت تحریک سلولی، فرآیند پیش سرطانی و نهایتا سرطان می شود.
همچنین ا ظهار کرد:۶۰ درصد افراد چاق دارای معیارهای سندرم متابولیک هستند که یک اختلال متابولیک با ویژگی هایی چون مقاومت به انسولین ، قند خون بالا ، اختلال چربی خون و فشار خون بالا شناخته می شود.
وی اظهار کرد:افزایش گرایش مردم به استفاده از غذاهای سرشار از چربی و شکر و همچنین کاهش روز افزون فعالیت های جسمانی زمینه را برای بروز چاقی فراهم کرده است.

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle