دسته‌ها
پزشکی و سلامت ویژه پزشکی و سلامت

مواد غذایی که باعث افزایش خطر سرطان ریه می شوند

برنامه غذایی که بدون سیگار کشیدن هم باعث افزایش خطر سرطان ریه می شود
حتی کسانی که تا به حال هیچ وقت سیگار نکشیده اند نیز ممکن است دچار سطان ریه شوند، و تحقیقات جدید نشان داده اگر افراد به صورت مرتب از نوع خاصی کربوهیدرات استفاده کنند خطر ابتلا به سرطان ریه در آنها بالا می رود.

به گزارش ویرلن ؛ به این دسته از غذاها ” با شاخص گلیسمی بالا ” نیز گفته می شود، که باعث ترشح مقدار زیادی انسولین در خون می شوند. این غذاهای معمولا به شدت تصفیه شده اند، و کربوهیدراتی با کیفیت پایین هستند. شاخص گلیسمی و بار گلیسمی متد هایی هستند برای تخمین کیفیت و مقدار کربوهیدرات های خوراکی.
نمونه هایی از غذاهای دارای شاخص گلیسمی بالا عبارتند از نان سفید و برنج سفید. مصرف مرتب چنین غذاهایی باعث افزایش خطر چاقی و بیماری های قلبی می شود، چنین مصرف کنندگانی معمولا در خطر مقاومت به انسولین و دیابت نیز هستند. اختلالات مربوط به انسولین، که معمولا با مصرف غذاهای گروه گلیسمی بالا همراه است به عنوان همکار بالقوه در افزایش خطر برخی از بیماری های مزمن مانند سرطان ها در نظر گرفته می شود.
سرطان ریه نیز می تواند یکی از این موارد باشد؟ تحقیقات جدید به محققان برای دست یافتن به جواب این سوال کمک کرده است. در این تحقیق تیم تحقیقاتی سابقه سلامت و نوع غذا خوردن ۱۹۰۰ نفر را که سرطان ریه داشتند و بیش از ۲۴۰۰ نفر را که بیمار نبودند مورد بررسی قرار دادند. محققان نگاه ویژه ای به مقدار مصرف غذاهای با شاخص گلیسمی بالا مانند نان سفید و سیب زمینی داشتند.
افرادی که بیشترین مقدار مصرف غذاهای با شاخص گلیسمی بالا را داشتند در مقایسه گروهی که مصرفشان کم بود ۴۹ درصد بیشتر در خطر ابتلا به سرطان ریه بودند. اما این رابطه زمانی که بررسی ها روی افراد غیر سیگاری تمرکز پیدا کرد بیشتر شد. آن دسته از غیر سیگاری ها که غذاهای با شاخص گلیسمی بالا مصرف می کردند در مقایسه با غیر سیگاری هایی که کمتر از این غذاها استفاده می کردند دو برابر بیشتر در خطر سرطان ریه بودند. کنار گذاشتن سیگاری ها از این آزمایش کمک کرد تا محققان تصویری کامل از تاثیر برنامه غذایی روی سرطان ریه بدست بیاورند.
اما چرا باید بین برنامه غذایی سرشار از کربوهیدرات هایی خاص و سرطان ریه رابطه وجود داشته باشد؟ غذاهای با شاخص گلیسمی بالا با مقاومت به انسولین در ارتباط هستند، که به نوبه خود ممکن است باعث تشویق فعالیت برخی از فاکتور های رشد شود، مواد شیمیایی که به عنوان عوامل رشد سرطان شناخته می شوند. این تحقیقات بار دیگر به ما نشان داد که نحوه غذا خوردن تا چه حد می تواند روی سلامت بدنمان تاثیر گذار باشد.
در مصرف کربوهیدرات ها بیشتر دقت کنید و وعده های غذایی خود را با میوه، سبزیجات، پروتئین های بدون چربی و چربی های سالم کامل کنید.

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle