دسته‌ها
پزشکی و سلامت ویژه پزشکی و سلامت

مهمترین نشانه‌های کمبود ویتامین

به گزارش ویرلن ؛ حتی کسانی که سالم غذا می خورند نیز ممکن است دچار کمبود در برخی ویتامین ها و مواد معدنی کلیدی شوند. در ادامه نشانه های شایع کمبود ویتامین ها را می توانید مطالعه کنید و اگر چنین مشکلی را در خود دیدید راه حل را هم در اختیار دارید.

ناخن هایتان شکننده شده

وقتی بدن دچار کمبود مینرال آهن می شود، بخش هایی از آن ضعیف و شکننده می شوند. این کمبود خود را با شکننده شدن ناخن ها و یا رنگ پریده شدن قسمت داخلی چشم خود را نشان می دهد. خانم هایی که در دوره قاعدگی خون زیادی از دست می دهند مخصوصا بیشتر در خطر کمبود آهن هستند، همچنینی خانم های گیاه خوار. مردان نیز در خطر دریافت بیش از حد آهن قرار دارند. خانم ها قبل از یائسگی روزانه به ۱۸ میلی گرم آهن نیاز دارند، مردان و خانم هایی که یائسه شده اند نیز روزانه به ۸ میلی گرم. بدن آهن که از گوشت حیوانات می آید را بهتر جذب می کند، مانند گوشت قرمز، مرغ، ماهی. گیاه خواران باید منابع آهن خود مانند نخود و اسفناج را با مرکبات یا دیگر غذاهای حاوی ویتامین C ترکیب کنند تا جذب آهن بدنشان تقویت شود.

فشار خونتان بسیار بالا است

ممکن است کمبود ویتامین D داشته باشید. تحقیقات ارتباط بین ویتامین های محلول در چربی را با کاهش فشار خون نشان داده است – و افرادی که به اندازه کافی این ویتامین ها را دریافت می کنند دچار فشار خون بالا نمی شوند. برای حل این مشکل افراد بالغ به ۶۰۰ IU ویتامین D به صورت روزانه نیاز دارند. این ویتامین را به سختی می توان از غذاها دریافت کرد، چون تنها انتخاب های محدودی هستند که این مقدار ویتامین D دارند. مواردی مانند سالمون، شیر غنی شده با ویتامین D، آب پرتقال، و قارچ هایی که زیر نور خورشید یا UV رشد کرده اند حاوی ویتامین Dهستند. مکمل ها نیز نقش بسیار مهمی در دریافت ویتامین D ایفا می کنند.

فشار خونتان بسیار پایین است

فشار خون پایین یکی از نشانه های بسیار شایع کمبود ویتامین B12 است – کمبود این ویتامین محلول در آب، می تواند روی سیستم عصبی تاثیر بگذارد، و اجازه ندهد بدن به صورت طبیعی فشار خون را بالا بیاورد. دیگر نشانه های کمبود شامل راه رفتن نا متعادل، ضعف عضلانی، و عدم کنترل مثانه می شود. راه حل: افراد بالغ روزانه به ۲٫۴ میلی گرم B12 نیاز دارند. بهترین منابع غذایی عبارتند از ماهی قزل آلا، سالمون، گوشت گاو، شیر و تخم مرغ. اگر می خواهید مکمل استفاده کنید، قرص های زیر زبانی برای افراد بالغ با سن بالا بیشتر توصیه می شود، چون این افراد معمولا با جذب ویتامین ها از طریق غذا و یا قرص های خوراکی مشکل دارند، دلیلش هم اسیدیته پایین معده آنها است.

عضله پایتان می گیرد

بدن برای ساخت عضله و پروتئین به الکترولیت پتاسیم نیاز دارد. مقداری کاستی در سطح این ماده معدنی می تواند موجب گرفتگی عضلات شود، این گرفتگی معمولا در ناحیه ساق پا استفاق می افتد. کمبود پتاسیم خیلی کم به خاطر کمبود غذا اتفاق می افتد – عرق کردن شدید، اسهال، استفراغ، و از دست دادن مایعات بیشتر باعثش هستند. روزانه به ۴۷۰۰ میلی گرم پتاسیم نیاز داریم و غذاهایی مانند سیب زمینی شیرین، موز، و آب نارگیل منابع خوبی هستند.

احساس خستگی می کنید

شاید فکر کنید کمبود ویتامین C برای زمان های خیلی دور باشد، اما کمبود دریافت مواد مغذی حمایت کننده از سیستم ایمنی بدن در گروه خاصی از جمله افراد سیگاری، و یا کسانی که در معرض دود سیگار قرار می گیرند دیده شده است. در واقع کسانی که سیگار می کشند بیش از دیگران در خطر کمبود ویتامین C قرار دارند. احساس خستگی دائمی و تحریک پذیری از نشانه هایی است که احساس خواهید کرد. خانم ها روزانه ۷۵ میلی گرم ویتامین C نیاز دارند، و مردان ۹۰ میلی گرم – این در حالی است که افراد سیگاری ۳۵ میلی گرم اضافه بر این مقدار لازم دارند. مرکبات، طالبی، کیوی، آناناس، گوجه فرنگی، اسفناج، فلفل دلمه ای، و بروکلی همه از منابع غنی ویتامین C هستند.

تولید هورمون تیروئید تان دچار مشکل شده

مسلما این را فقط می توان با آزمایش متوجه شد، و سطح پایین این همورمون می توان با دریافت کم مینرالی به نام ید ارتباط داشته باشد. سطح پایین ید می تواند مقدار تولید هورمون تیروئید را کاهش دهد، که می تواند منجر به کم کاری تیروئید شود. سطح پایین ید برای خانم های باردار به ویژه خیلی نگران کننده است – می تواند باعث سقط جنین و دیگر مشکلات شود. بیشتر افراد بالغ روزانه به ۱۵۰ میکرو میلی گرم ید نیاز دارند، این در حالی است که خانم های باردار بیش از این احتیاج دارند ( ۲۲۰ میکرو میلی گرم ). اگر با نمک آشپزی می کنید و یا آن را به غذای خود اضافه می کنید، بهتر است نمک معمولی را با نمک دریایی  یا دیگر انواع جایگزین کنید.

اخیرا چندین آسیب دیدگی داشتید

وقتی دچار کمبود کلسیم باشید، در خطر استئوپنی قرار می گیرید، شرایطی که در آن تراکم استخوان کاهش می یابد در نتیجه خطر پوکی استخوان و شکستگی بالا می رود. استخوان ها تا سن ۳۰ سالگی به نهایت قدرت خود می رسند – در نقطه ای که دیگر کم کم رو به از دست دادن کلسیم می آوریم. به همین دلیل است که باید به مقدار کافی کلسیم دریافت کنیم، و ورزش هایی نظیر پیاده روی و ایروبیک را در برنامه روزانه خود بیاوریم. مردان و خانم های یائسه روزانه ۱۰۰۰ میلی گرم کلسیم نیاز دارند، و خانم هایی که در دوران قبل از یائسگی هستند ۱۲۰۰ میلی گرم. بهترین غذاهای حاوی کلسیم عبارتند از لبنیات ( ماست، شیر، و پنیر )، برخی سبزیجات سبز برگ ( خربزه، شلغم و کلم ) دانه سویا و آب میوه های غنی شده. اگر می خواهید از مکمل استفاده کنید آن را به دو بخش تقسیم کرده و به همراه یک وعده میل نمایید.

ترک خوردن گوشه های دهان
این نشانه نیز زیاد شایع نیست، کمبود ویتامین B6 می تواند خود را از طریق پوست نشان دهد – پوست پوست شدن لب ها و ملتهب شدن زبان نیز از این موارد است – افسردگی و گیجی نیز شامل این کمبود می شود. مقدار اندکی از ذخیره ویتامین محلول در آب می تواند چندین هفته دوام بیاورد، بنابراین کمبود زمانی آشکار می شود که بدن کاملا در فقر ویتامین قرار بگیرد. برخی از داروهای خوراکی ضد بارداری می توانند روی سطح B6 تاثیر بگذارند، همچنین کورتیکواستروئیدها و داروهای ضد تشنج. افرادی تا ۵۰ سالگی به ۱٫۳ میلی گرم B6 به صورت روزانه نیاز دارند، خانم هایی که سنشان بیشتر از این است ۱٫۵ میلی گرم، و آقایان ۱٫۷ میلی گرم. منابع خوراکی این ویتامین عبارتند از نخود، ماهی تن، سالمون، غلات غنی شده، و موز – این کمبود با مکمل هایی که پزشک تجویز می کند نیز درمان می شود، دوز مکمل ها معمولا ۵۰ تا ۱۰۰ میلی گرم است.

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle