دسته‌ها
پزشکی و سلامت ویژه پزشکی و سلامت

مهمترین دلایل افسردگی را بدانید

بیماری افسردگی بر طرز فکر، احساس و رفتار شما تاثیر می‌گذارد

به گزارش ویرلن ؛ بیماری افسردگی امروزه یکی از بیماری های رایج در میان اقشار مختلف مردم است. در بیماری افسردگی واکنش ها غیر طبیعی هستند. علائم و نشانه های افسردگی در افراد یکسان نیست.

افسردگی چیست؟

افسردگی یک بیماری روانی‌ است که باعث احساس غم و ناراحتی مداوم و از دست‌ دادن علاقه می‌ شود. اکثر افراد بعضی از مواقع احساس نارحتی، افسردگی و غم می‌نمایند، احساس افسرده و غمگین بودن واکنشی طبیعی بدن به مشکلات زندگی و از دست‌ دادن چیزها و کسانی که به آنها علاقه داریم، می‌‌باشد. اما زمانی که احساس غم و اندوه شدید، بی‌ امیدی، بی‌ چارگی و بی‌ ارزشی بیشتر از چند روز یا چند هفته طول بکشد، شما دچار بیماری افسردگی شده‌اید.

بیماری افسردگی بر طرز فکر، احساس و رفتار شما تاثیر می‌گذارد. افسردگی می‌ تواند، باعث ابتلا به انواع بیماری‌ های جسمی و روانی شود. افرادی که دچار افسردگی شده اند ممکن‌ است در انجام وظایف روزانه ناتوان بوده و حتی احساس کنند، زندگی ارزش ندارد. برخلاف تصور افراد، افسردگی فقط یک ضعف و ناتوانی نیست و نمی‌ توان آن را به سادگی نادیده گرفت، بلکه یک بیماری مزمن مانند دیابت، فشارخون و … است که باید برای درمان آن اقدام کرد. اکثرافراد مبتلا به بیماری افسردگی بعد از مصرف دارو، جلسات مشاوره و یا سایر اشکال درمان، بهبود می‌یابند.

تاریخچه بیماری افسردگی:

اختلال افسردگی از زمان بابلی ها مورد شناسایی قرار گرفته بود. کلمه ی “”Depression یا افسردگی از عبارت لاتین Deprimere به معنای در هم فشرده شدن گرفته شده است. از این رو بیماری افسردگی به معنای احساس در هم فشرده شدن روح، غم یا بی ارزشی است.

در اواخر قرون وسطی، رهبران مذهبی اروپا بر این عقیده بودند که افسردگی به واسطه ی نفوذ و تسلط ارواح شیطانی بر انسان به وجود می آید. مارتین لوتر، اصلاح طلب مذهبی آلمانی نوشت: ” تمامی سنگینی روح و مالیخولیا از شیطان سرچشمه می گیرد “. در واقع همین اصطلاح مالیخولیا یا ملانکولیا، به افراد افسرده اشاره داشت و چنین افرادی جن زده، شیطانی، مالیخولیای یا ملانکولیک خوانده می شدند.

به همین دلیل سالیان دراز افسردگی، با روش هایی مانند شلاق زدن (برای خرج کردن ارواح شیطانی و جن)، حجامت، جن گیری و سال های اخیر با دوش گرفتن آرامش بخش تحت درمان قرار می گرفت. در نهایت با کشف داروی ضد افسردگی در دهه ی ۶۰ میلادی  و تسکین بیماری افسردگی با تجویز این داروها، کم کم روش های خرافی برچیده شد.

علایم افسردگی چیست؟

درمان افسردگی,علایم افسردگی,ابتلا به افسردگی
فرد مبتلا به افسردگی بدون هیچ دلیل خاصی گریه میکند

برطبق انستیتوی ملی سلامت روانی آمریکا، افرادی که دچار اختلال افسردگی هستند، علایم و نشانه‌ های یکسانی ندارند. بعضی از علائم افسردگی شامل:

♦  مشکل در تمرکز، یادآوری جزئیات و تصمیم‌گیری
♦   افسردگی می‌تواند باعث خستگی جسمی و کاهش انرژی شود

♦ احساس گناه، بی‌ارزشی و یا درماندگی

♦ بدون امید به آینده و بدبینی از علایم افسردگی می باشد

♦ بیخوابی، بیدار شدن صبح زود و یا خواب زیاد

♦ افرادی که دچار بیماری افسردگی هستند احساس بیقراری و نا‌آرامی میکنند

♦  افسردگی باعث ازدست دادن علاقه به فعالیت‌های لذت بخش، شامل رابطه جنسی و …میشود

♦ از دست دادن لذت به زندگی

♦  یکی از علائم افسردگی پرخوری عصبی و یا کاهش اشتها است

♦  سردرد، گرفتگی عضلات و یا مشکلات گوارشی

♦  کاهش میل جنسی

♦ فرد مبتلا به افسردگی بدون هیچ دلیل خاصی گریه میکند

نشانه‌های افسردگی در کودکان و نوجوانان:

۱ – در کودکان نشانه‌های افسردگی میتواند شامل، ناراحتی، بیقراری، نگرانی و نا امیدی باشد.

۲ – نشانه‌های افسردگی در نوجوانان شامل، اضطراب، عصبانیت و دوری از اجتماع است.

۳ – تغییر در طرز تفکر و برنامه خواب هم یکی دیگر از علایم افسردگی هم در نوجوانان و هم در کودکان می‌باشند.

۴ – در کودکان و نوجوانان، افسردگی در کنار سایر بیماریها شامل اضطراب و یا اختلال کم توجهی و بیش‌فعالی رخ می‌دهد.

۵ – کودکان دچار بیماری افسردگی ممکن‌ است در انجام وظایف مدرسه دچار مشکل شوند.

برای بعضی از افراد علایم افسردگی آنقدر شدید است، که فهمیدن آن به سادگی ممکن می‌باشد، اما بعضی دیگر بدون اینکه بدانند، چرا احساس غم و ناراحتی می‌کنند.

دلایل ابتلا به افسردگی:

افسردگی در کودکان,پیشگیری از افسردگی,نشانه های افسردگی
تغییر در سطح هورمون‌های بدن، می‌تواند عامل ابتلا به افسردگی باشد

معمولا دلیل ابتلا به افسردگی، ترکیبی از عوامل ژنتیکی، جسمی، محیطی و روانی می‌باشد. بعضی از عوامل افسردگی شامل:

– انتقال دهنده های عصبی: این مواد شیمیایی طبیعی مغزی با حال و حوصله شما ارتباط مستقیم داشته و نقش کلیدی در افسردگی ایفا می‌کند.

–  هورمون‌ها: تغییر در سطح هورمون‌های بدن، می‌تواند عامل ابتلا به افسردگی باشد.

– عادات ارثی: بیماری افسردگی در افرادیکه در خانواده‌شان سابقه افسردگی دارند، شایع‌تر است.

– حوادث زندگی: حوادثی خاص همچون مرگ یا از دست‌دادن کسانی‌که دوستشان دارید، مشکلات مالی و استرس شدید، می‌تواند باعث ابتلای شما به افسردگی شود.

–  آسیب‌ها و مشکلات کودکی: آسیب‌های و حوادثی شامل، از دست دادن والدین، تجاوز جنسی و … می‌تواند تاثیرات دائمی بر مغز گذاشته و خطر ابتلا به بیماری افسردگی را افزایش دهد.

چه کسانی در خطر ابتلا به افسردگی هستند؟

معمولا بیماری افسردگی در سنین نوجوانی و یا بین دهه دوم و سوم زندگی رخ می‌دهد، اما محدودیت برای آن وجود نداشته و افراد در همه سنین ممکن است دچار افسردگی شوند. تعداد زنان مبتلا به افسردگی معمولا دوبرابر مردان می‌باشد، اما این آمار در خصوص افسردگی دقیق نبوده و شاید بخاطر مراجعه بیشتر زنان به پزشک بوجود آمده باشد. افرادیکه هریک از شرایط زیر درباره آنها صدق می‌کند، خطر بیشتری برای ابتلا به افسردگی آن ها را تهدید می‌ کند:

۱٫ زنان بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی قرار میگیرند.
۲٫  کسانی که در خانواده‌شان سابقه افسردگی وجود دارد.
۳٫  تجربیات آسیب زننده در کودکی باعث به وجود آمدن افسردگی میشود.
۴٫ افرادی که دوستانشان افسرده هستند.
۵٫  کسانی که اعضای خانواده و یا کسانی که دوست داشته‌اند را از دست داده‌اند.
۶٫  کسانی که به تازگی زایمان کرده‌اند (افسردگی پس از زایمان)
۷٫  کسانی که سابقه افسردگی دارند.
۸٫ کسانی که به بیماریهای خطرناک از قبیل سرطان، دیابت، بیماری‌های قلبی، آلزایمر و یا اچ ای وی/ ایدز مبتلا هستند
۹٫ کسانی که عادات شخصیتی و رفتاری خاصی دارند، مثلا افراد بسیار وابسته، بدون عزت نفس، بدبین و …
۱۰٫ معتادان به الکل و موادمخدر بیشتر دچار بیماری افسردگی میشوند.

۱۱٫ افرادی که داروهای خاصی از جمله داروی فشارخون، قرص خواب و یا سایر داروهای خاص مصرف میکنند.

انواع افسردگی:

پیشگیری از افسردگی,نشانه های افسردگی,انواع افسردگی
دوره ای از افسردگی در پاییز و زمستان تجربه می شود

همان طور که گفته شد افسردگی درجاتی از یک حالت احساسی زود گذر تا یک اختلال شدید را در برمی گیرد. برای فهم بهتر این نکته، لازم است اشاره ای به انواع افسردگی داشته باشیم:

۱- احساس افسردگی:

معمولا به عنوان اندوه شناخته می شود و در اثر تغییرات موقعیتی و شرایط جدید یا برخوردهای مقطعی ایجاد می شود. این احساس معمولا بعد از برطرف شدن موقعیت و سازگار شدن شخص با شرایط تازه، به سرعت از بین می رود.

۲٫ غم افسردگی:

غمی است که در اثر فوت نزدیکان بوجود می‌ آید. وقتی رابطه ی مهمی پایان می یابد، بیشتر بازماندگان حالتی را تجربه می کنند که معمولا این حالت نیز کاملا عادی است، مگر آنکه واکنش های سوگ به صورت طولانی باقی بماند.

۳-اختلال سازگاری با خلق افسرده:

مواجهه ی فرد با یک موقعیت قابل توجه گاهی منجر به این حالت می شود. در چنین وضعیتی، انتظار می رود با کاهش تأثیر موقعیت، حالت های بیمار گونه افسردگی نیز از بین برود.

۴- اختلال افسردگی عمده و افسردگی خویی:

زمانی که شدت علائم افسردگی به حدی باشد که کلیه ی عملکردهای آدمی را تحت الشعاع قرار می دهد و باعث تأثیرات عمده در عواطف، رفتار، تفکر و روابط اجتماعی می گردد، اختلال افسردگی عمده نامیده می شود. در صورتی که شدت علائم افسردگی به اندازه ای باشد که عملکردها کمتر آسیب ببینند، اختلال افسرده خویی وجود دارد.

۵- اختلال دو قطبی و ادواری خویی:

نوسانات خلقی شدیدی که بین دوره های شیدایی (شادی و خوشی افراطی که به نشئه تعبیر می شود) و بیماری افسردگی به وجود می آید، نشان دهنده و شاخص اصلی این اختلال است. در صورتی که نوسانات خفیف باشد و کمتر بر عملکرد آدمی تأثیر بگذارد، به آن اختلال خلقی ادواری یا  ادواری خویی گفته می شود.

۶- اختلال دلبستگی واکنشی:

وابستگی های بیمار گونه ی دوران کودکی که از آن به عنوان افسردگی های دوران کودکی یاد می شود، تحت این گروه طبقه بندی می شود.

۷- اختلال خلقی یا افسردگی فصلی :

نوعی یا دوره ای از افسردگی است که معمولا در پاییز و زمستان تجربه می شود و یکی از عوامل مهم آن نور ناکافی است. احتمالا نور ناکافی تغییرات معنی داری را در سطوح برخی از هورمون ها به ویژه “ملاتونین” ایجاد می کند و از طرفی تغییرات دما و نور موجب به هم خوردن ساعت درونی بدن که الگوهای خواب و بیداری را کنترل می کند، می گردد و این تغییرات منجر به بروز این اختلال می شود.

عوارض بیماری افسردگی:

افسردگی یک بیماری جدی و مهم است که می‌تواند باعث اثرات وحشتناکی برروی فرد و خانواده‌ی وی شود. افسردگی درمان نشده، می‌تواند باعث بوجود آمدن مشکلات عاطفی، رفتاری و جسمی‌ شود.

این عوارض می‌توانند شامل: اعتیاد به الکل، اعتیاد به مواد مخدر، اضطراب، مشکلات درسی و یا کاری، مشکلات خانوادگی، منزوی شدن، خودکشی، آسیب رساندن به بدن، مثلا زخم کردن خود و … باشد.

شیوع بیماری افسردگی:

علایم افسردگی,ابتلا به افسردگی,افسردگی چیست
نرخ خودکشی در بیماری افسردگی بالاتر است

در ایالات متحده آمریکا حدود ۱۴٫۸ میلیون نفر از بزرگسالان از افسردگی اساسی رنج می‌برند. نرخ خودکشی در بیماری افسردگی نسبت به سایر انواع بیماری های روانی بالاتر است. متاسفانه بیشتر افرادیکه دچار بیماری افسردگی می‌باشند، بدنبال درمان نمی‌روند. بدون شناسایی و درمان بیماری افسردگی می‌تواند شدیدتر و سخت‌تر شود.

راه های پیشگیری از افسردگی:

هنوز راه قطعی و قابل اتکایی برای پیشگیری از ابتلا به افسردگی وجود ندارد، اما با برداشتن قدم‌هایی همچون کنترل استرس، برقراری روابط اجتماعی و دوستی، ورزش، رژیم غذایی سالم و درمان بموقع و اولیه بیماری، از بهترین روشهای پیشگیری از افسردگی شدید و ناتوان‌کننده می‌باشد.

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle