دسته‌ها
پزشکی و سلامت ویژه پزشکی و سلامت

مدیریت دیابت علامت های دیابت که نباید آنها را نادیده بگیرید

به گزارش از ویرلن ازوب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا :عدم کنترل قند خون در محدوده نرمال، خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف را افزایش می‌دهد. عوارض ناشی از دیابت، می‌تواند بسیاری از ارگان‌های بدن از جمله، قلب، عروق خونی، چشم‌ها، کلیه‌ها و اعصاب را درگیر کند. بنابراین اگر به دیابت نوع ۲ مبتلا هستید، باید مدیریت دیابت را یاد بگیرید و قند خون خود را کنترل نمایید.

اولین گام برای مدیریت دیابت، آگاهی از عوارض احتمالی آن است. آموزش دادن به خودتان و خود مراقبتی، باعث می‌شود تا عوارض دیابت را به تعویق انداخته و یا حتی از آن‌ها پیشگیری کنید.

 

۷ نشانه دیابت

 

سردرگمی (گیجی)، سرگیجه و لرزش

این علائم اغلب، نشانه‌ای از افت قند خون (هیپوگلیسمی) هستند. هیپوگلیسمی، زمانی رخ می‌دهد که مقدار قند خون به کمتر از ۷۰ برسد. به گفته Lori Zanini سخنگوی آکادمی تغذیه و رژیم‌های غذایی، اغلب افراد دچار هیپوگلیسمی توصیف می‌کنند که عصبی یا مضطرب هستند. درصورت عدم درمان هیپوگلیسمی و افت شدیدتر قند خون، ممکن است نیاز به اورژانس پزشکی باشد.

اگر شما هریک از نشانه‌های هیپوگلیسمی را داشتید، ابتدا قند خون خود را چک کنید. اگر کمتر از ۷۰ بود، ۱۵ گرم کربوهیدرات بخورید مثلاً ۳ عدد قرص گلوکز، نصف لیوان آب پرتقال و یا ۲ قاشق غذاخوری کشمش. ۱۵ دقیقه صبر کنید سپس مجدداً قند خون خود را چک کنید. اگر به بالای ۷۰ نرسید، مجدداً ۱۵ گرم کربوهیدرات بخورید و دوباره ۱۵ دقیقه بعد قند خون خود را اندازه بگیرید و اگر همچنان نشانه ای هیپوگلیسمی را داشتید حتماً به پزشک مراجعه نمایید. توصیه پزشکان این است که همیشه آب‌نبات و یا قرص گلوکز همراه داشته باشید تا در هنگام احساس لرز مصرف کنید.

 

تشنگی و تکرر ادرار

این علائم، نشانه بالا بودن قند خون (هیپرگلیسمی) هستند. هیپرگلسمی به مرور زمان سبب ایجاد عوارض جدی از جمله تخریب کلیه، بیماری‌های قلبی، آسیب به دستگاه عصبی و حتی کمای دیابتی  می‌شود. شما می‌توانید با ورزش، رژیم غذایی و مصرف دارو از این عوارض پیشگیری یا حتی آن‌ها را درمان کنید. اگر همچنان قند خونتان بالا بود با پزشکتان مشورت کنید تا در تغییر شیوه زندگی و یا تغییر طرح درمانی به شما کمک کند.

 

تاری دید و احساس فشار در چشم

دیابت کنترل نشده می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های جدی چشمی، از جمله رتینوپاتی دیابتی، گلوکوم و آب مروارید را افزایش دهد. ادامه این شرایط در صورت عدم درمان ممکن است باعث تضعیف بینایی و یا حتی کوری شود. برای پیشگیری از این عوارض، منظم معاینه چشم پزشکی توصیه می‌شود. بنابراین در صورت وجود علائمی مانند تاری دید، ضعیف شدن بینایی، مگس پران چشم (گونه‌ای سایه‌های مزاحم در دید) و یا احساس فشار در چشم‌ها به پزشک مراجعه نمایید.

 

 عدم ترمیم زخم‌ها

دیابت، جریان خون را کاهش می‌دهد و دیابت کنترل نشده می‌تواند، گردش خون را ضعیف کند که این مسئله می‌تواند منجر به عدم بهبود زخم‌ها شود چرا که در صورت کاهش خون‌رسانی، تغذیه سلول‌ها به درستی انجام نمی‌شود. این زخم‌ها در صورت عدم درمان، شدیدتر و عفونی شده و حتی می‌تواند منجر به قطع عضو شود. بنابراین به طور منظم، بدن خوی، خصوصاً پاهایتان را بررسی کنید و در صورت وجود زخم و بریدگی و یا کبودی، حتماً به پزشک مراجعه نمایید.

 

از دست دادن حس در پاها

نوروپاتی یا آسیب عصبی ناشی از گردش خون ضعیف، یکی از عوارض دیابت است که باعث می‌شود شما احساس گرما یا سرما و بریدن پا را متوجه نشوید! برای پیشگیری از این عارضه باید روزانه اندام‌های بدن، خصوصاً پاها و کف پا را به دقت بررسی کنید تا در صورت وجود هر گونه مشکل، سریعاً به پزشک مراجعه نمایید.

 

تورم دست‌ها، صورت، پا و مچ پا

تورم، می‌تواند نشانه‌ای از ناراحتی کلیوی باشد. سایر علائم مربوط به آسیب کلیه عبارت‌اند از ناراحتی معده، احساس ضعف، اختلال در خواب، و مشکل در تمرکز. از آنجا که نقش کلیه‌ها تصفیه مواد زائد خون است، تضعیف عملکرد آن ها میتواند تهدید کننده زندگی باشد. برای پیشگیری از آسیب کلیه باید فشار خون و قند خون در محدوده نرمال نگه داشته شوند و همچنین پایش منظم پزشکی و انجام آزمایش خون نیز لازم است.

 

درد قفسه سینه، فک یا بازو

این علائم، ممکن است نشانه‌ای از حمله قلبی باشند. از آن‌جا که دیابت می‌تواند رگ‌های خونی را تضعیف کند، باعث  ساخت پلاک در شریان‌ها می‌شود. پلاک نیز، می‌تواند شکسته شده و سبب آسیب به عضلات قلب و در نتیجه حمله قلبی شود و درصورتی‌که این پلاک‌ها به سمت مغز، حرکت کنند ممکن است سبب بروز سکته مغزی شوند. بنابراین در صورت وجود علائم فوق که نشانه حمله قلبی هستند به پزشک مراجعه نمایید.

 

کار تیمی برای مدیریت دیابت

شما برای مدیریت و کنترل دیابت، علاوه بر آگاهی خودتان، نیاز به تیم ارائه دهنده مراقبت بهداشتی دارید که این گروه شامل پزشک، متخصص غدد، چشم پزشک، متخصص تغذیه و پرستار است. زندگی سالم و تغذیه سالم می‌تواند تفاوت چشمگیری در مدیریت خوب دیابت ایجاد نماید.

منبع: وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle