دسته‌ها
پزشکی و سلامت ویژه پزشکی و سلامت

رشد دوباره عدسی چشم انسان بعد از عمل آب مروارید !

در جراحی آب مروارید، پزشکان عدسی چشم که کدر و تار شده را در می‌آورند و با عدسی مصنوعی شفاف جایگزین می‌کنند. این عمل جراحی و کاشت عدسی مصنوعی ممکن است عوارض جانبی داشته باشد. ولی طبق پژوهش جدیدی که در چین انجام شده، اگر وقتی که پزشک عدسی چشم را در می‌آورد، سلول‌های بنیادین بافت پوششی را درون چشم باقی بگذارد، بعد از مدتی خود به خود یک عدسی شفاف جدید رشد می‌کند. البته این آزمایش فقط برای درمان آب مروارید کودکان انجام شد و در آزمایش پزشکان چینی، عدسی جدید چشم این کودکان طی سه ماه خود به خود رشد کرد و به اندازه‌ی اصلی رسید.

به گزارش ویرلن ؛ آن‌طور که پژوهشگران در نشریه‌ی نیچر گفته‌اند، این کودکان عوارض جراحی آب مروارید با جایگزینی عدسی مصنوعی را تجربه نکردند و عدسی چشم آن‌ها ۲۰ برابر واضح‌تر از عدسی‌های مصنوعی است. در جراحی معمولی آب مروارید از امواج فراصوت برای نرم کردن و شکستن عدسی کدر چشم استفاده می‌شود. سپس خرده‌های آن را از چشم تخلیه و عدسی مصنوعی را جایگزین می‌کنند. ولی در روش جدید، با یک برش کوچک بخش‌های کدر عدسی جدا می‌شوند و بیرون می‌آید. بدین ترتیب سطح بالایی عدسی که کپسول عدسی هم نامیده می‌شود سالم می‌ماند. کپسول عدسی دارای سلول‌های بنیادین بافت پوششی است که معمولا نقش ترمیمی دارند. حفظ آن‌ها باعث می‌شود که چشم بتواند یک عدسی جدید بسازد.

در گام بعدی قرار است پژوهشگران این روش را روی بزرگسالان امتحان کنند. آب مروارید مشکلی شایع در سنین بالاست و حدود ۲۰ میلیون نفر در دنیا به این دلیل نابینا هستند. این روش می‌تواند بدون نیاز به کاشت عدسی مصنوعی، آب مروارید را درمان کند.

منبع: ScienceMag

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle