دسته‌ها
پزشکی و سلامت ویژه پزشکی و سلامت

اهمیت سلامت دستگاه گوارش‌

چرا مدام گرسنه‌ام؟
تقریبا همه ما مشکلات گوارشی را تجربه کرده‌ایم؛ از نفخ و دل‌درد و یبوست گرفته تا معده درد و ترش کردن،‌ اما لازم است بدانید بیشتر افراد به دلیل رژیم‌ نادرست غذایی، دچار مشکلات گوارشی می‌شوند و بدون مراجعه به پزشک و جدی گرفتن بسیاری از این مشکلات، سال‌ها با آن سر می‌کنند که در بسیاری از موارد به یک بیماری پرعارضه تبدیل می‌شود. با این حساب بد نیست در سال جدید بیشتر به فکر سلامت دستگاه گوارش‌ باشیم.

خداحافظی با چاقی در سال جدید

به گزارش ویرلن ،طبق آمارها حدود ۳۰درصد نوجوانان ایرانی اضافه وزن دارند و از آنجا که اضافه وزن نقش مستقیمی در بروز عارضه رفلاکس دارد، طبیعی است که شیوع رفلاکس نیز افزایش داشته باشد. در عارضه رفلاکس، دریچه‌ای که بین مری و معده وجود دارد، بازتر می‌شود و اسید معده به مری بر‌می‌گردد و فرد احساس ترش کردن می‌کند. علاوه بر اضافه وزن، مصرف غذاهای چرب و فست‌فود از دلایل عمده افزایش رفلاکس است. همچنین مواد غذایی مثل پنیر پیتزا که به صورت خمیر در می‌آید، می‌تواند این عارضه را در افرادی که مستعد هستند، تشدید کند. به همین دلیل به کسانی که رفلاکس دارند توصیه می‌شود مصرف فست‌فود را به حداقل برسانند، حجم غذای خود را کم کنند و در چهار تا پنج وعده غذا بخورند. غذاهای پرچرب، پرادویه، ترش، خیارشور، نوشابه گازدار، پیتزا و سیگار را کنار بگذارند و بلافاصله پس از غذا خوردن دراز نکشند. هنگام خواب هم باید شانه‌ها و سر بالاتر از بدن قرار بگیرد. ورزش و تحرک هم توصیه دیگر ماست.

درمان یبوست با افزایش تحرک

یبوست از شایع‌ترین اختلالات گوارشی محسوب می‌شود و این در حالی است که در کشور ما کم‌تحرکی نقش مهمی در بروز این اختلال دارد. بعلاوه بیشتر مردم صبحانه مصرف نمی‌کنند و این عادت اشتباه، باعث بروز یبوست می‌شود. وقتی افراد صبحانه نمی‌خورند، روده کم‌تحرک می‌شود و نخوردن صبحانه، این کم‌تحرکی را به چندین ساعت می‌رساند. از طرفی فرد ورزش و تحرک جسمی هم ندارد و به این ترتیب روده‌ها تنبل می‌شود که یبوست را در پی دارد. پس در سال جدید تحرک‌تان را افزایش دهید به‌ویژه اگر از مشکل یبوست رنج می‌برید یا سابقه ابتلا دارید.

چرا مدام گرسنه‌ام؟

برخی بیماران از گرسنگی‌ مداوم شکایت دارند و می‌گویند معده‌شان خیلی زود غذا را هضم می‌کند، طوری که بعد از دو یا سه ساعت غذا خوردن دوباره گرسنه می‌شوند به‌ویژه شب‌ها. در مورد این افراد بهتر است ابتدا میزان قندخون ـ هم ناشتا و هم دو ساعت بعد از غذا خوردن ـ بررسی شود و پزشک ببیند آیا در این مورد مشکلی وجود دارد یا خیر. اگر مشکل از دیابت نباشد، باید با اصلاح سبک تغذیه (افزایش مصرف میوه و سبزی و کاهش برنج و شیرینی‌) و افزایش تحرک، شرایط را کنترل کرد و مانع اضافه وزن شد.

منبع:روزنامه جام جم

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle