دسته‌ها
پزشکی و سلامت ویژه پزشکی و سلامت

علائم و روش پیشگیری از سنگ کلیه

فوق تخصص بیماری‌های کلیه،دیالیز و پیوند با اشاره به عوامل سنگ‌سازی کلیه‌ها، گفت: یکی از شایع‌ترین علامت‌های وجود سنگ کلیه، درد پهلوها است. سنگ کلیه عارضه‌ای است که درصد بالایی از افراد جوامع مختلف را گرفتار می‌کند.

به گزارش ویرلن ؛ وی با بیان این‌که دو بیماری دیابت و فشارخون، شایع‌ترین عامل نارسایی کلیه در افراد است، افزود: البته نباید فراموش کرد که سنگ کلیه در ایجاد نارسایی و کم‌کاری کلیه‌ها تاثیرگذار است. مصرف کم آب و مصرف زیاد نمک مهم‌ترین علل سنگ‌سازی کلیه‌ها است.

شاید درد پهلو عوامل متعددی داشته باشد، ولی به عنوان شایع‌ترین علامت وجود سنگ در کلیه‌ها به شمار می‌رود. سوزش ادرار، خونی و تیره شدن رنگ ادرار، تهوع و استفراغ از دیگر علائم سنگ کلیه در افراد است.

معمولابرداشتی اشتباه درباره سنگ کلیه در میان عموم مردم وجود دارد که تصور می‌کنند این بیماری درمان ندارد، بنابراین به فکر اقدامات درمانی مناسب و پیشگیری از آن نیستند. این در حالی است که با برخی اقدامات ساده می‌توان از تشکیل سنگ در کلیه‌ها پیشگیری و از این عضو مهم بدن به خوبی مراقبت کرد.

این موضوع درباره همه بیماری‌ها صدق می‌کند که چنانچه در مراحل اولیه تشخیص داده شود، از پیشرفت بیماری می‌توان جلوگیری کرد و بیماری سنگ کلیه نیز از این امر مستثنی نیست. ولی اگر افراد در مراحل اولیه بیماری و بروز نشانه‌های آن به متخصص مربوطه و مراکز درمانی مراجعه و پیگیری لازم را نداشته باشند، قطعا از درمان در مراحل بعدی سود زیادی نخواهند برد.

افرادی که برای نخستین بار علایم بیماری را در خود مشاهده کردند، لازم است آزمایش دهند تا تشخیص نهایی در این زمینه داده شود. در این آزمایش‌ها ترکیبات ادرار بررسی خواهد شد تا نوع سنگ‌های کلیه مشخص شود. سنگ‌های کلیه انواع متخلفی دارد و برای رفع سنگ‌سازی کلیه‌ها ضروری است رژیم غذایی مناسب با نوع سنگ برای فرد تجویز شود.

بر اساس مباحثی که مطرح شد توصیه‌ای که به افراد مبتلا به سنگ کلیه می‌شود، این است که سنگ دفع شده را دور نیندازند و برای بررسی ترکیبات سنگ به مراکز درمانی مراجعه کنند و بهترین رژیم غذایی و داروهای مناسب را دریافت کنند.

برای افرادی که با علایم سنگ کلیه مراجعه می‌کنند، یک آزمایش خون نیز تجویز می‌شود. وجود عفونت‌های ادراری، پرکاری تیروئید و اختلال در غده پاراتیروئید از عوامل تشکیل سنگ کلیه در افراد است. البته مصرف برخی غذاها از جمله غذاهای پرنمک در بروز این بیماری نیز موثر است.

صرف نظر از نوع سنگ، از توصیه‌های مهم برای افراد بیمار، مصرف زیاد آب است. همانطور که می‌دانید بر نوشیدن ۸ لیوان آب در روز بسیار تاکید شده، اما در این مبحث بر تعداد لیوان‌های آب تاکید نمی کنم بلکه آب باید به حدی مصرف شود که رنگ ادرار شفاف باشد، در غیر این صورت مصرف آب از سوی فرد کافی نبوده و این امر باعث رسوب مواد معدنی موجود در ترکیبات ادرار و در نهایت تشکیل سنگ کلیه می‌شود.

برخی افراد و بیماران مبتلا به سنگ کلیه روزانه مصرف ۸ لیوان آب را در برنامه خود دارند، اما به دلیل تعریق بالا، مقدار زیادی از آب مصرف شده از طریق پوست و مخاط از دست می‌رود و آب کمی به کلیه‌ها می‌رسد. بنابراین از عوامل مهم و ساده پیشگیری از تشکیل سنگ کلیه مصرف کافی آب است؛ به طوریکه رنگ ادرار شفاف و حجم آن در روز حداقل ۲ یا ۳ لیتر باشد.

تغییر سبک زندگی و مصرف غذاهای مناسب بهترین راه پیشگیری از بیماری‌ها از جمله سنگ سازی کلیه‌هاست. بنابراین توصیه می‌شود از مصرف غذاهای آماده و فست فودها از جمله سوسیس، همبرگر، کالباس و غذاهای حاوی پروتئین زیاد و نمک به شدت اجتناب کنید. افزایش تحرک و انجام فعالیت‌های بدنی از دیگر عوامل مهم در پیشگیری از سنگ‌سازی کلیه‌ها است اما با توجه به اینکه فعالیت زیاد موجب تعریق بالا می‌شود، در این شرایط باید نوشیدن آب توسط فرد مناسب باشد.

بر خلاف تصور برخی افراد مصرف لبنیات به خصوص شیر در پیشگیری از سنگ سازی کلیه ها نقش دارد. بر اساس مطالعات انجام شده چنانچه مصرف لبنیات از برنامه بیماران مبتلا به سنگ کلیه حذف شود، سنگ سازی این افراد بیشتر خواهد شد. بنابراین ضروری است به این توصیه‌های ساده و قابل انجام در جهت پیشگیری از بیماری سنگ کلیه توجه ویژه داشت.

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle