دسته‌ها
پزشکی و سلامت

آیا مصرف مکمل پروبیوتیک در هضم غذا تأثیر گذار است؟

پروبیوتیک‌ها میکروارگانیسم‌های کوچکی هستند که فواید سلامتی را برای میزبان خود به ارمغان می‌آورند.

بدن ما به انواع میکروارگانیسم‌ها برای کار کردن و حفظ سلامت ما متکی است و پروبیوتیک‌ها در این امر نقش مهمی را ایفا می‌کنند. آنها باکتری‌های خوبی هستند که بدن شما به آن ها نیاز دارد. پروبیوتیک‌ها از سیستم‌های بدن از دهان تا روده محافظت کرده و به کنترل میکروارگانیسم‌های مضر مانند میکروب‌ها کمک می‌کنند. در سطوح مناسب، پروبیوتیک‌ها به هضم غذا نیز کمک کرده و جذب مواد مغذی را بهبود می‌بخشند.

پروبیوتیک‌ها به طور طبیعی در غذاهای تخمیر شده و شیر کشت شده وجود دارند، اما می‌توانید مکمل های پروبیوتیک را نیز برای مصرف پیدا کنید. برای آگاهی بیشتر در مورد این که پروبیوتیک چیست و چه اثراتی بر سلامت دستگاه گوارش و هضم غذا دارد، تا انتهای این مقاله را مطالعه کنید.

پروبیوتیک چیست؟

گفته می‌شود که باکتری‌های بدن با نسبت 10 به 1 از سلول‌های بدن ما بیشتر است. بر اساس تخمین مطالعات مختلف، بدن ما 39 تا 300 تریلیون باکتری در درون خود دارد. بسیاری از این باکتری‌ها در روده ما ساکن بوده و اکثر آنها کاملاً بی‌ضرر، برخی مفید و تعداد کمی از آنها می‌تواند باعث بیماری شوند. پروبیوتیک‌ها که نوع خاصی از باکتری‌های مفید هستند، وقتی از طریق تغذیه وارد بدن می‌شوند، فواید سلامتی زیادی دارند. آنها اغلب به عنوان مکمل هایی مصرف می‌شوند که قرار است به استعمار روده شما با میکروارگانیسم‌های خوب کمک کنند. شما می‌توانید پروبیوتیک‌ها را از مکمل ها و همچنین از غذاهای تهیه شده توسط تخمیر باکتریایی دریافت کنید. غذاهای پروبیوتیک شامل ماست، کفیر، کلم‌ترش، تمپه و کیمچی است.

  • پروبیوتیک‌ها و تأثیر آن بر گوارش

اعتقاد بر این است که پروبیوتیک‌ها در رفع مشکلات گوارشی زیر اثربخش هستند:

  • قولنج روده؛
  • یبوست؛
  • بیماری کرون؛
  • بیماری التهابی روده (IBD)؛
  • سندرم روده تحریک‌پذیر روده (IBS)؛
  • عدم تحمل لاکتوز؛
  • کولیت زخمی.

اکثر مطالعات روی پروبیوتیک‌ها کوچک بوده‌اند و دقیقاً به ما نمی‌گویند که پروبیوتیک‌ها چگونه به هضم غذا کمک می‌کنند. آنها همچنین به ما نمی‌گویند که چگونه به طور مداوم پروبیوتیک‌ها را به عنوان مکمل باید استفاده کرد. پروبیوتیک‌ها برای اکثر مردم بی‌خطر هستند و برخی دستورالعمل‌های کلی در رابطه با آنها وجود دارد که در ادامه آن ها را با هم مرور می‌کنیم:

  • افراد مبتلا به یبوست نسبت به افراد بدون یبوست، اکوسیستم‌های متفاوتی از میکروارگانیسم‌ها در روده خود دارند. مصرف مکمل پروبیوتیک در رفع یبوست بسیار مؤثر است؛
  • مصرف پروبیوتیک سطح pH روده را کاهش می‌دهند: پروبیوتیک‌ها سطح pH را در روده بزرگ کاهش می‌دهند که ممکن است به حرکت سریعتر مدفوع در روده کمک کند؛
  • آنها ممکن است اسهال مربوط به آنتی بیوتیک را تسکین دهند: پروبیوتیک‌ها ممکن است به ویژه در تسکین اسهال مرتبط با آنتی بیوتیک ها و کلستریدیوم دیفیسیل مفید باشند. ایده این است که پروبیوتیک‌ها باکتری‌های خوبی را که آنتی بیوتیک ها ممکن است از بین ببرند، دوباره جایگزین می‌کنند؛
  • پروبیوتیک‌ها می‌توانند به جذب پروتئین کمک کنند: پروبیوتیک‌ها می‌توانند به شما در جذب بهتر پروتئین موجود در رژیم غذایی و همچنین سایر ویتامین‌ها و مواد مغذی کمک کنند.

نحوه استفاده از پروبیوتیک‌ها برای سلامت دستگاه گوارش و هضم غذا

برای شروع بهره‌مندی از مزایای پروبیوتیک‌ها بر دستگاه گوارش و هضم غذا، مصرف روزانه خود را از آنها افزایش دهید. می‌توانید این کار را از طریق منابع غذایی یا مکمل ها انجام دهید. بسیاری از غذاهای سنتی در سراسر جهان به طور طبیعی حاوی پروبیوتیک هستند. این غذاها عبارتند از:

  • کلم ترش؛
  • کیمچی؛
  • کفیر؛
  • ماست یونانی؛
  • کامبوچا.

به آرامی مصرف پروبیوتیک خود را افزایش دهید و به هرگونه عوارض جانبی، مثبت و منفی توجه کنید. از آنجایی که گونه‌های مختلفی از پروبیوتیک‌ها وجود دارد، توجه داشته باشید که هر یک از آنها چگونه بر شما تأثیر متفاوتی می‌گذارد.

نکات مصرف پروبیوتیک‌ها برای اثربخشی بیشتر

در اینجا چند نکته اضافی برای مصرف پروبیوتیک‌ها برای اثربخشی بیشتر آورده شده که بهتر است به ان‌ها توجه کنید:

  • به آرامی CFU ها را افزایش دهید

دوزهای توصیه شده روزانه از 1 میلیارد تا 10 میلیارد واحد تشکیل‌دهنده کلنی (CFU) متغیر است. از 1 CFU شروع کنید و به آرامی آن را افزایش دهید و در عین حال به نحوه واکنش بدن خود توجه کنید. کفیر حاوی 15-20 CFU در هر فنجان است. مکمل ها باید CFU های خود را روی بطری ذکر کنند.

  • اگر برای اولین بار است مشاوره بگیرید

اگر مصرف غذاهای تخمیر شده یا مکمل هلی پروبیوتیک برای شما جدید هستند، حتماً از یک متخصص تغذیه مشورت بگیرید.

  • پروبیوتیک را در زمان‌های خاص با وعده‌های غذایی مصرف کنید

پروبیوتیک‌ها را درست قبل از غذا یا همراه با غذا مصرف کنید، اما نه بعد از غذا.

  • قبل از مصرف مکمل پروبیوتیک بهتر است از منابع طبیعی استفاده کنید

شما می‌توانید مکمل های پروبیوتیک را مصرف کنید، اما معمولاً مفیدتر است که آنها را از منابع طبیعی دریافت کنید. منابع غذایی پروبیوتیک‌ها حاوی انواع زیادی از سویه‌ها هستند، اما مکمل‌ها باید هر نوع را به صورت جداگانه‌ مصرف کنید.

  • به برچسب مکمل و کیفیت آن توجه کنید

سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) مکمل ها را تنظیم نمی‌کند، بنابراین کیفیت همیشه تضمینی نیست. برچسب‌ها را به دقت بخوانید و دستورالعمل‌های نگهداری و مصرف را دنبال کنید. سعی کنید یک برند قابل اعتماد را انتخاب کنید.

خرید مکمل پروبیوتیک از داروخانه آنلاین روشا
خرید مکمل پروبیوتیک از داروخانه آنلاین روشا

فواید مصرف پروبیوتیک‌ها

فواید پروبیوتیک‌ها در روده شما فراتر از حرکات سالم روده و هضم غذا است. یک سیستم گوارشی سالم با بهبود سلامت روان و پاسخ ایمنی مرتبط است. پروبیوتیک‌ها با کمک به جذب پروتئین، می‌توانند به ریکاوری بدن شما پس از تمرین و کاهش فشار عضلانی نیز کمک کنند. با افزایش نگرانی‌ها در مورد عفونت‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک، پروبیوتیک‌ها می‌توانند عوامل محافظتی و شفابخش قدرتمندی باشند که به طور یکپارچه با سیستم‌های طبیعی بدن ما کار می‌کنند.

عوارض جانبی مصرف پروبیوتیک‌ها

پروبیوتیک‌ها برای اکثر افراد بی‌خطر در نظر گرفته می‌شوند. مطالعات خطرات عمده ناشی از مصرف آنها را گزارش نمی‌کنند. شایع‌ترین عوارض جانبی گزارش شده از پروبیوتیک‌ها گاز و نفخ است. اگر واکنش‌های شدید، از جمله درد شکم دارید، مصرف روزانه CFU خود را کاهش دهید و به آرامی دوباره به مرور زمان افزایش دهید. قبل از دادن مکمل های پروبیوتیک به فرزندتان، با پزشک اطفال او صحبت کنید. نوزادان نارس نباید برخی از پروبیوتیک‌ها را مصرف کنند. پروبیوتیک‌ها ممکن است برای افراد مبتلا به بیماری مزمن یا سیستم ایمنی ضعیف توصیه نشود. بدون مشورت با پزشک خود از پروبیوتیک‌ها برای جایگزینی داروهای تجویزی استفاده نکنید.

سخن پایانی

تحقیقات نشان می‌دهد که ارتباط مثبتی بین مصرف پروبیوتیک‌ها و هضم درست غذا در افراد در هر سنی وجود دارد. هضم غذا همچنین منجر به بهبود سلامت روان و دهان، سیستم ایمنی سالم و احتمالاً پوست سالم‌تر می‌شود. اگر علاقه مند به به دست آوردن مزایای پروبیوتیک‌ها هستید، آنها را به آرامی با غذاها یا مکمل های سنتی وارد رژیم غذایی خود کنید.

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle