دسته‌ها
پزشکی و سلامت ویژه پزشکی و سلامت

برنامه غذای برای پیشگیری و درمان کبد چرب

کبد وظایف مهم بسیاری در بدن دارد: خون را سم زدایی می کند، اولین جایی است که خون پس از مسیر گوارش به آن می رود، و همچنین کبد ترکیبات پروتئین و چربی های بسیار مهمی که بدن برای بقا به آنها نیاز دارد را تولید می کند. از آنجایی که کبد اولین جایی است که مواد مغذی را دریافت می کند و خون نیز پس از گوارش به آنجا می رود، برنامه غذایی می تواند روی سلامت کبد تاثیر گذار باشد.

به گزارش ویرلن ؛ سطوح بالای قند و انواع خاصی از چربی ها می تواند باعث ساخت چربی های اضافی در کبد شود که باعث آسیب رسیدن به سلامت کبد است.

کبد چرب یکی از شایع ترین بیماری های کبدی در سطح جهان است، و بسیاری از افراد به بیماری کبد چرب غیر الکلی دچار هستند. شاخص های خطر برای بیماری کبد چرب عبارتند از چاقی و مشکل سندروم متابولیک.

خبر خوب این است که برنامه غذایی و ورزش برای درمان و پیشگیری از کبد چرب غیر الکلی بسیار مهم هستند.

دنبال کردن توصیه های متخصصین درباره برنامه غذایی می تواند بهترین کار برای پیشگیری و درمان کبد چرب باشد.

تحقیقات نشان داده افراد چاقی که به کبد چرب غیر الکلی مبتلا هستند با کاهش ۵ تا ۱۰ درصد از وزن خود می توانند باعث بهبود کبد چرب شوند. اگر به کبد چرب مبتلا هستید قبل از هرگونه تغییر در برنامه غذایی، مصرف دارویی جدید و یا در صورت داشتن سوال با پزشک خود مشورت کنید.

 

امگا ۳ بیشتر

برخی تحقیقات نشان داده اند افراد مبتلا به کبد چرب غیر الکلی در مقایسه با افرادی که کبدی سالم دارند در بافت کبد خود امگا ۳ کمتری دارند و همچنین امگا ۶ بیشتری نیز دیده شده، امگا ۶ می تواند کبد چرب را افزایش دهد.

استفاده روزانه یک گرم مکمل روغن ماهی می تواند برای درمان کبد چرب توصیه شود.

خوردن غذاهای سرشار از امگا ۳ می تواند برای افراد مبتلا به کبد چرب مفید باشد.

منابع غنی امگا ۳ شامل ماهی های چرب مانند سالمون، ساردین، ماهی خال مخالی، هالیبوت و یا ماهی تن هستند.

گوشت دام هایی که با علف تغذیه شده اند در مقایسه با دام هایی که با ذرت تغذیه شده اند نیز امگا ۳ بیشتری دارند. منابع گیاهی امگا ۳ شامل گردو، بذر کتان، شاهدانه و روغن زیتون می شود.

امگا ۳ می تواند به کاهش التهاب نیز کمک کند که برای کبد چرب مفید است. بسیاری از مشکلات و بیماری ها مانند کبد چرب غیر الکلی، به دلیل التهاب بدتر می شوند. بنابراین، کاهش التهاب می تواند به بهبود بیماری هایی که با التهاب در ارتباط هستند کمک کند.

 

کاهش مصرف چربی های اشباع و ترانس

مقدار و نوع چربی که مصرف می کنید می تواند تاثیر مستقیم روی سلامت کبدتان داشته باشد. بعلاوه مصرف مقدار زیاد امگا ۶ و مقدار کمی امگا ۳، خوردن مقدار زیادی چربی های اشباع و ترانس می تواند برای سلامت کبد مضر باشد. چربی های ترانس مخصوصا با افزایش التهاب در ارتباط هستند، و توصیه می شود تمام افراد مصرف آن را کاهش دهند.

منابع سرشار از چربی های اشباع عبارتند از: گوشت حیوانات، لبنیات و غذاهای فرآوری شده. چربی های ترانس را می توان در فست فودها و تا حدودی در روغن های هیدروژنه پیدا کرد.

برای پرهیز از چربی های ترانس، بهتر است به برچسب غذاها نگاه کنید و به دنبال روغن های هیدروژنه خاص بگردید. این نوع روغن ها را می توانید در میان وعده های بسته بندی شده و خامه قهوه پیدا کنید.

حتی اگر روی بسته ای نوشته شده باشد صفر گرم چربی ترانس اما حاوی روغن هیدروژنه باشد همچنان می تواند در هر وعده ۰٫۵ گرم چربی ترانس به بدنتان منتقل کند.

منابع چربی پایین در چربی اشباع و ترانس عبارتند از: روغن زیتون، آجیل ها و دانه ها.

 

کاهش قند و فروکتوز

علاوه بر مقدار دریافت چربی، نوع کربوهیدرات هایی که می خورید نیز می تواند روی سلامت کبد تاثیر گذار باشد. مصرف مقدار زیادی قند و فروکتوز با افزایش کبد چرب غیر الکلی در ارتباط است.

یکی از منابع اصلی فروکتوز شهد ذرت با فروکتوز بالا است، که عمدتا در نوشیدنی های گازدار و همچنین یکی از مواد غذاهای فرآوری شده استفاده می شود.

مصرف مقدار زیادی فروکتوز می تواند باعث آسیب رسیدن به کبد شود، و همچنین مصرف زیاد فروکتوز برای مدت زمان طولانی می تواند خطر کبد چرب را افزایش دهد.

علاوه بر نوشیدنی های گازدار، شهد ذرت با فروکتوز بالا را می توان در شیرینی ها، نان ها، غلات صبحانه، غذاهای منجمد، سس ها یا چاشنی ها و برخی از آب میوه های بسته بندی شده پیدا کرد.

برای کاهش مصرف قند، غذاها را عمدتا در شکل طبیعی خود مصرف کنید. میوه ها و سبزیجات تغییر داده نشده، پروتئین های بدون چربی، چربی های سالم مانند روغن زیتون، آجیل ها، غلات کامل و حبوبات.

بسیار مهم است که هنگام کاهش مصرف چربی مصرف قندها را افزایش ندهید. بسیاری از افراد زمانی که مصرف چربی خود را کاهش می دهند رو به غذاهایی با چربی کم و کربوهیدرات بالا می آورند.

جایگزین کردن غذاهای قندی به جای غذاهای پرچرب هیچ خیری برای کبدتان ندارد و شاید مشکل را بدتر هم بکند.

 

برنامه غذایی مناسب

برنامه غذایی که در آن قند کمی باشد، چربی های اشباع و ترانس کاهش بیابد و همچنین سرشار از امگا ۳ باشد نشان از رژیمی متعادل دارد.

در یک برنامه غذایی متعادل مصرف میوه، سبزیجات، لوبیا ها، آجیل ها، دانه ها، روغن زیتون و غلات کامل توصیه می شود.

داشتن چنین برنامه غذایی برای سلامت قلب نیز بسیار مفید است، احتمال مرگ در سنین پایین را کاهش می دهد و به صورت مفید التهاب را کم می کند.

از آنجایی که این برنامه قند کمی دارد، چربی های اشباع و ترانس در آن زیاد مصرف نمی شوند و سرشار است از امگا ۳، پس برای داشتن کبدی سالم نیز بسیار مفید خواهد بود.

 

نتیجه گیری: فعالیت فیزیکی را با برنامه غذایی ترکیب کنید

اگر شخصی اضافه وزن داشته باشد و مبتلا به کبد چرب باشد، کاهش وزن می تواند تاثیر زیادی روی بهبود سلامت و عملکرد کبدش داشته باشد. ترکیب فعالیت فیزیکی و برنامه غذایی سالم برای کاهش وزن بسیار مهم است، و فعالیت فیزیکی نباید نادیده گرفته شود.

روزانه ۳۰ دقیقه پیاده روی در کنار پیروی از برنامه غذایی سالم برای داشتن کبدی سالم و همچنین التیام کبد چرب توصیه می شود.

تحقیقات نشان داده وقتی افراد در طول هفته فعالیت فیزیکی خود را به بالای ۶۰ دقیقه افزایش می دهند، شاهد کاهش وزن و بهبود عملکرد کبد خواهند بود.

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle