دسته‌ها
پزشکی و سلامت ویژه پزشکی و سلامت

اهمیت اضافه وزن در بروز کبد چرب

مطالعات جدید محققان نشان می دهد که اندازه دور کمر یکی از مهمترین عوامل بروز کبد چرب غیر الکلی است.
به گزارش ویرلن از ساینس، عموم افراد بر این باورند که اضافه وزن یکی از مهمتری عوامل خطر بروز کبد چرب غیر الکلی است؛ در حالیکه مطالعات مربوط به کبد محققان انجمن اروپا نشان می دهد سایز دور کمر یکی از مهمترین دلایل بروز کبد چرب غیر الکلی است و حتی افراد لاغری که دور کمر بزرگی دارند، در معرض این بیماری قرار دارند.
این مطالعه نشان می دهد زنان با دور کمر بالای ۳۵ اینچ (۸۸٫۹ سانتی متر) و مردان با دور کمر بالای۴۰ اینچ (۱۰۱٫۶ سانتی متر) در معرض بیماری های متابولیک (ترکیبی از دیابت، فشار خون بالا و چاقی) قرار دارند و همین امر احتمال ابتلا به کبد چرب غیر الکلی را افزایش می دهد.
با توجه به گزارش محققان کلینیک کلیولند آمریکا، وجود چربی در کبد طبیعی است ولی زمانی که این میزان افزایش یابد، یعنی بیش از ۵ تا ۱۰ درصد از وزن کبد شود، عارضه ای به نام کبد چرب به وجود می آید. دو نوع کبد چرب الکلی و غیر الکلی وجود دارد.
کبد چرب الکلی به دلیل مصرف الکل بوجود می آید. تجمع بیش از اندازه آهن در بدن و چاقی، احتمال ابتلا به کبدچرب الکلی را افزایش می دهد. هنوز دلیل قطعی ابتلا به کبد چرب غیرالکلی مشخص نیست؛ ولی محققان احتمال می دهند سن، اضافه وزن، دیابت و کلسترول بالا، مهمترین عوامل خطر این عارضه باشند که در مطالعات جدید آمده است سایز دور کمر فاکتور مهمتری نسبت به اضافه وزن است.
متاسفانه این عارضه در مراحل اولیه هیچ علامت خاصی ندارد و با گذشت زمان و پیشرفت بیماری علایمی مانند احساس خستگی، کاهش وزن و اشتها، زرد شدن پوست، ضعف، حالت تهوع، سردرگمی و اختلال حافظه در بیمار دیده می شود. بزرگ شدن کبد، احساس درد در مرکز و قسمت فوقانی راست شکم و تیره شدن پوست گردن و زیر بغل یا مشاهده لکه های تیره، برخی از علایم دیگر کبد چرب هستند.
هیچ درمان خاصی برای این عارضه وجود ندارد و معمولا کنترل وزن و ‌دیابت در این حالت توصیه می شود. پزشکان معمولا به بیماران توصیه می کنند وزن خود را کاهش دهند و روزانه حدود ۳۰ دقیقه پیاده روی کنند. محدود کردن غذاهای پرکربوهیدرات مانند نان، برنج، سیب زمینی و ذرت و نوشیدنی های شیرین برای کنترل کبد چرب مفید است. از طرفی پزشکان توصیه می کنند که کلسترول خون با اجتناب از مصرف غذاهای چرب کنترل شود و‌ به جای غذاهای چرب و شیرین و گوشت قرمز، از میوه و سبزیجات و گوشت سفید استفاده شود.نتایج این مطالعه در کنگره کبد اروپا در بارسلونا مطرح شده است.

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle