دسته‌ها
پزشکی و سلامت ویژه پزشکی و سلامت

آیا چاقی برای کودکان خطرناک است ؟

چاقی حتی برای کودکان خطرناک است، نتایج تازه ترین مطالعه نشان می دهد که کودکان چاق کم سن و سال از عوارض قلبی اضافه وزن در امان نیستند.
به گزارش ویرلن از ساینس، داشتن یک قلب بزرگ و قوی برای سالم و فعال ماندن فرد مهم است اما قلب می توان بیش از حد بزرگ شود و سلامتی را به خطر اندازد.
اکنون نتایج یک مطالعه نشان می دهد که کودکان چاق حتی در سن هشت سالگی اغلب قلب های بزرگ و بالقوه ناسالم دارند.
داشتن یک قلب بزرگ شده موجب مرگ نمی شود و در ضمن، ورزشکارانی که عضلات خود از جمله ماهیچه قلب را ورزش می دهند، احتمالا از یک قلب بزرگ و قوی برخوردار می شوند.
اما در افرادی که فعالیت بدنی ندارند، داشتن یک قلب بزرگ شده می تواند نشانه آغاز فرآیند یک بیماری قلبی باشد و این موضوعی است که بررسی های جدید پژوهشگران نشان می دهد.
‘براندون فورن والت’ که در یک مرکز بهداشتی در دانویل کار می کند، گفت: حتی در میان کم سن و سال ترین کودکان چاق مورد مطالعه که تنها هشت سال سن داشتند، علائم بیماری قلبی مشاهده شد.
محققان در این مطالعه به بررسی این موضوع پرداختند که چگونه ماهیچه قلب برای پمپاژ خون در سراسر بدن منقبض و منبسط می شود. آنها ۴۰ کودک را مورد بررسی قرار دادند و با استفاده از تصویربرداری ام.آر.آی از قلب آنها تصویر گرفتند.
همگی این کودکان بین هشت تا ۱۸ سال سن داشتند و نیمی از آنها چاق بودند یعنی اضافه وزن بیش از حد داشتند. اما وزن سایر کودکان در سطح سالم قرار داشت.
محققان در این مطالعه از تصویربرداری ام.آر.آی کودکان متوجه شدند که قلب ۴۰ درصد کودکان چاق بزرگ شده بود که در نحوه پمپاژ خون در سراسر بدن آنها اختلال ایجاد می کرد. اما هیچ یک از کودکانی که وزن طبیعی داشتند، دچار چنین مشکلاتی نبودند.
کودکان چاق همچنین دچار تغییراتی در بطن چپ قلب خود شده بودند.
وظیفه اتاقک پایینی بطن چپ، پمپاژ خون غنی از اکسیژن به سایر قسمت های بدن است. از چهار اتاقک قلب انسان، بطن چپ ضخیم تر است اما کودکان چاق بطن چپ ضخیم تری داشتند که با کودکانی که وزن طبیعی داشتند، قابل مقایسه بود.
محققان متذکر شدند که یک قلب بزرگ شده و همچنین بافت ضخیم تر قلب می تواند نشانه ای از ابتلا به بیماری قلبی باشد. در بزرگسالان این قبیل تغییرات قلبی با مرگ زودهنگم ارتباط دارد. به همین دلیل این نتایج جدید بسیار نگران کننده هستند.
محققان در این مطالعه چنین تغییراتی را حتی در کودکان کم سن و سال هشت ساله مشاهده کردند که نشان می دهد کودکان چاق کم سن و سال نیز ممکن است بیماری قلبی داشته باشند.
نتایج این مطالعه در نشست سالانه انجمن قلب آمریکا ارائه شد.

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle