دسته‌ها
اخبار داغ پزشکی و سلامت ویژه پزشکی و سلامت

دردهای نشان دهنده آپاندیسیت

آپاندیس چیست؟

به زائده ای که در سمت راست و قسمت پایینی شکم وجود دارد آپاندیس می گویند که عضوی تو خالی است و به روده بزرگ ختم می شود.

این عضو طبق گفته برخی پزشکان در گذشته گفته می شد، عضوی است که فایده ای برای بدن ندارد و عضوی غیر کار آمد است. ولی امروزه طی تحقیقات فهمیده اند که این عضو نه تنها بی فایده نیست بلکه فواید زیادی برای بدن دارد. آپاندیس حاوی میان زیادی باکتری مفید است که برای دفاع از بدن می باشند و در مواقع لزوم از آن خارج می شوند و به روده می روند و با عوامل بیماریزا مبارزه می کنند. همچنین نیز گفته می شود از این عضو مخاطی خارج می شود و به روده بزرگ می رود  آن را پاک می کند.

به هرگونه التهاب که در این عضو به وجود آید آپاندیسیت می گویند که تشخیص به موقع آن بسیار مهم است که در گذشته معمولا دیر تشخیص داده می شد که عوارض زیادی برای فرد داشت ولی امروزه تشخیص آن با پیشرفت های علم پزشکی راحت تر صورت می گیرد.

آپاندیسیت

التهاب آپاندیس (آپانیسیت) معمولا به دلیل گرفتگی آپاندیس ایجاد می شد که این گرفتگی خود می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد. از جمله برخی بیماریها مانند کولیت و کرون و وجود انگلها و رشد آنها در دهانه آپاندیس، بزرگ شدن بافت لنفای در آن ناحیه و وارد شدن ضربه به شکم در ناحیه آپاندیس و یبوست و تجمع مدفوع در ناحیه آپاندیس.

در اثر هریک از این موارد که ممکن است آپاندیس مسدود شود که در نتیجه خون رسانی در آن ناحیه متوقف می شود و می تواند از چرک و مایعات و خون رد شود و در نتیجه متورم و ملتهب شود که نهایتا باعث ایجاد درد می شود. این درد در صورتی که دیر تشخیص داده شود ممکن است باعث سواخ شدن آپاندیس و در نتیجه بیرون ریختن چرک و عفونت در روده و خون شود.

آپاندیس

علائم  نشان دهنده آپاندیست:

-درد در ناحیه شکمی که می تواند یک باره زیاد شود و به ناحیه راست و زیر شکم منتقل شود. میزان درد می تواند متغیر باشد به این صورت که در چند ساعت می تواند دردی حس نشود اما در ساعتی بعد درد شدیدی احساس شود. این درد با راه رفتن و نفس کشیدن و عطسه زیاد می شود. البته این درد اگر زیاد نشود و یا در دختران حدود دو هفته بعد از عادت ماهیانه باشد معمولا نمی تواند نشانه آپاندیست باشد.

همچنین در برخی بیماریها مثل بیماریهای کلیوی ممکن است دردهایی شبیه به درد آپاندیسیت ایجاد شود ولی در افراد دارای مشکلات کلیوی و سنگ دار خون در ادرار دیده می شود.

گاهی حاملگی های خارج رحمی نیز می تواد دردهایی دقیقا مانند دردهای آپاندیسیت در فرد ایجاد کند. ولی دردهای آپاندیسیت معمولا با کاهش اشتها در فرد و حالت تهوع و استفراغ و ایجاد تب همراه است. که در صورت مشاهده این دردها سریعا باید به پزشک مراجعه شود.

با تشخیص پزشک معمولا دو روش برای درمان آن صورت می گیرد و معمولا به دلیل خطر پاره شدن آپاندیس دکتر برداشت آپاندیس را درخواست می کند که می تواند به دو روش لاپاراسکوپی و لاپاراتومی انجام شود.

منبع: سایت آزمایشگاه پاتوبیولوژی آزادی

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle