دسته‌ها
اخبار داغ پزشکی و سلامت ویژه پزشکی و سلامت

جلوگیری از مشکلات چشمی در بیماران دیابتی

جلوگیری از مشکلات چشمی در بیماران دیابتی

قند خون در بیماران دیابتی اگر کنترل نشود به مرور زمان بالا می رود که این بالا رفتن می تواند باعث بروز مشکلات جدی در فرد شود. از جمله این مشکلات می توان آسیب به رگهای خونی در چشم اشاره کرد که می تواند منجر به بیماریهایی چون رتینوپاتی، گلوکوم و کاتاراکت شود. به همین دلیل افراد دیابتی باید بسیار زیاد مراقب چشمهای خود باشند. در این مطلب قصد داریم تا با ارائه راهکارهایی به افراد دیابتی در مراقبت از چشمهایشان کمک کنیم:

۱- فرد دیابتی باید قند خون خود را دائما کنترل کند تا آسیب به عروق چشم تاحد امکان به تعویق افتد. یکی از تست هایی که نیزبه افراد دیابتی توصیه می شود انجام دهند تست HBA1C می باشد. زیرا این تست میزان قند خون و سابقه قند خون را طی دو سه ماه گذشته نشان می دهد که می تواند نشان دهنده میزان بهبودی یا پیشرفت بیماری باشد.
۲- فشارخون افراد نیز باید دائم کنترل شود. زیرا فشار خون بالا به رگهای چشم فشار زیادی وارد می کند. فشارخون در افراد دیابتی باید از ۱۴۰/۸۰ بیشتر نشود.
۳- کنترل سطح کلسترول خون که این آزمایش شامل بررسی میزان HDL و LDL می باشد
۴- به افراد مبتلا به دیابت توصیه می شود جدا از استعمال دخانیات و مصرف مشروبات الکلی دوری کنند زیرا این موارد می توانند باعث بالارفتن فشار عروق چشم شوند.
دیابت
۵- انجام ورزش و داشتن فعالیت بدنی منظم به همه افراد به خصوص افراد دیابتی توصیه می شود. مطالعات نشان داده ورزش به میزان زیادی بر قند خون افراد تاثیر دارد و باعث کاهش آن می شود. البته اگر فرد دیابتی انسولین مصرف می کند و ورزش زیاد نیز انجام می دهد باید با پزشک خود در این رابطه مشورت کند تا ازکاهش بیش از حد آن جلوگیری کند زیرا کاهش بیش از حد قند خون در فرد می تواند منجر به تشنج شود.
۶-داشتن تغذیه مناسب در فرد دیابتی نیز امری مهم می باشد. افراد دیابتی بهتر است بیشتر از میوه ها و سبزیجات و غلات و غذاهایی پروتئین دار بدون چربی استفاه کنند. غذای مناسب تاثیر زیادی در تنظیم قند خون و میزان انسولین فرد دارد.
۷- به دلیل در معرض خطربودن افراد دیابتی به آنان توصیه می شود تا حداقل هر ۲-۳ سال یک بار به چشم پزشک مراجعه کنند تا اگر مشکلات و تغییراتی در عروق و انتهای چشم دیده شد زودتر درمان شود. زیرا در صورت دیر تشخیص داده شدن ممکن است درمان موفقیت آمیز صورت نگیرد.
۸-نکته آخر اینکه اگر فرد هرگونه علائم غیر عادی مانند تاری، لکه در چشم و برق زدن نور درچشم یا اختلالاتی در بینایی خود احساس کرد باید هرچه زودتر به چشم پزشک مراجعه کند.

منبع: سایت آزمایشگاه پاتوبیولوژی پارسه

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle