دسته‌ها
اخبار داغ پزشکی و سلامت عمومی ویژه پزشکی و سلامت

دلایل عجیب چاقی و اضافه وزن

دلایل چاقی و اضافه وزن

به گزارش ویرلن، با دریافت اضافه کالری و کاهش تمرینات ورزشی و همچنین کم کردن تحرکات بدنی بدون شک دچار چاقی می شوید . اما اگر رژیم غذایی و فعالیت‌هاى ورزشى‌تان مانند گذشته است و اضافه وزن پیدا کرده‌اید، مشکل جاى دیگرى است. در چنین شرایطی با مراجعه به پزشک متخصص تغذیه غرب تهران می توانید علت چاقی خود را مشخص نمایید و از عوارض احتمالی آن جلوگیری کنید.

اما برخی علل که می تواند باعث چاقی شما باشد شامل موارد زیر است :

  • بی خوابی یا بد خوابی

بی خوابی و یا بیدار ماندن در طول شب ، یا بهم ریختگی در زمان خواب باعث چاقی می شود ، در چنین شرایطی شما تمایل بیشتری به خوردن میان‌ وعده‌ها خواهید داشت . البته باید توجه کرد که بى‌خوابى باعث تغییرات هورمونى و درنتیجه افزایش گرسنگی و اشتهاى شما مى‌شود، این مشکل زمانی احساس می شود که بعد از مصرف وعده ی شام باز هم احساس گرسنگی خواهید داشت. در نتیجه مصرف وعده ها و میان وعده های شما افزایش می یابند و در نهایت چاق می شوید.

  • استرس

افزایش میزان اشتها بعد از وارد شدن استرس نیز شایع است ، هورمون کورتیزول نوعی هورمون استرس است و در شرایط بحرانی در بدن ترشح می شود و باعث افزایش اشتها در فرد می گردد ، درنتیجه زمانى که دچار استرس مى‌شوید، تمایل بدن نسبت به غذاهاى پرکالرى نیز افزایش پیدا خواهد کرد و در نتیجه مصرف غذا نیز زیاد می شود. سعی کنید به استرس خود غلبه کنید و خوردن غذاهای پرکالری را در این شرایط کنار بگذارید.

دلایل چاقی

  • خوردن داروی ضدافسردگی

مصرف خودسرانه ی داروهای آرام بخش یا ضد افسردگی می تواند عامل چاقی شما باشد، اگر هم با تجویز پزشک این دسته از داروها را مصرف می کنید و دچار چاقی شده اید از او بخواهید تا شیوه ی درمانی شما را تغییر دهد در برخى افراد، مصرف هر دارویى که منجر به بهبود شرایط بیماری مى‌شود، بهبود اشتها و اضافه وزن را در او به دنبال دارد. برای مثال مصرف داروهای ضدالتهابی استروئیدی مثل پردنیزون نیز با احتباس مایعات و افزایش اشتها همراه است که موجب چاقی می شود. داروهاى روان درمانى و داروهای مورد استفاده در درمان تشنج، میگرن، فشار خون بالا، دیابت و قرص‌هاى ضدباردارى نیز در این امر دخیل هستند.

  • کم کار بودن تیروئید

زمانی که غده ی تیروئید کم کار باشد این هورمون به اندازه ی کافی در بدن شما ترشح نمی شود ، در چنین شرایطی شما احساس خستگی و ضعف و سرما می کنید و سوخت و ساز بدن شما کاهش می یابد بنابراین دچار اضافه وزن می شوید . ممکن متخصص تغذیه برای شما آزمایش تیروئید را تجویز نماید تا با بررسی آن علت چاقی را جویا شود.

  • ورود به دوران یائسگى

با افزایش سن زنان وارد دوران یائسگی می شوند ، زنان یائسه دچار کاهش سوخت و ساز بدن می شوند و در نتیجه اضافه وزن به سراغ آن ها می آید البته نقش هورمون ها در این دوره بسیار به سزا است .

  • سندروم تخمدان پلى‌کیستیک

این سندرم که از مشکلات شایع زنان محسوب می شود در دوران باروری بسیار زیاد اتفاق می افتد ، در واقع این مشکل با تغییرات هورمونى ،به هم خوردن سیکل قاعدگی ، پرمویی و آکنه در بدن همراه است و بدن را در مقابل انسولین مقاوم می کند این امر جدی باعث بروز چاقی در زنان می شود که البته قابل پیشگیری و درمان است .

منبع: سایت دکتر صمد پور

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle