دسته‌ها
پزشکی و سلامت ویژه پزشکی و سلامت

کفش پیشگیری کننده از ایجاد زخم پا در بیماران دیابت ساخته شد

عضو هیات علمی گروه ارتوپدی فنی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان موفق به طراحی « کفش پیشگیری کننده زخم پا در بیماران نوروپاتی » و ثبت اختراع آن در سازمان مالکیت معنوی کشور شد.
به نقل از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، مصطفی کمالی، مربی و عضو هیات علمی گروه آموزشی ارتوپدی فنی دانشکده توانبخشی این دانشگاه اختراع خود را در سازمان مالکیت معنوی وابسته به سازمان ثبت اسناد و املاک قوه قضائیه کشور ثبت کرده است.
این محقق روز سه شنبه درباره این اختراع به ایرنا گفت: این کفش برای پیشگیری از ایجاد و گسترش زخم در بین بیماران نوروپاتی از جمله دیابت طراحی و ساخته شده است.
مصطفی کمالی افزود: بیماران نوروپاتی در برخی از اندام های خود از جمله پا دچار درگیری اعصاب حسی و کاهش حس می شوند که به طور معمول این عارضه با درگیری عروقی و جریان نیافتن خوب خون همراه است.
وی ادامه داد: همین مساله باعث می شود تا اگر زخمی در پای بیمار بوجود آید، ملتهب شده و بهبود آن طول بکشد.
وی با بیان اینکه ۱۵ درصد از افراد نوروپاتیک در طول عمر خود به زخم های پای نوروپاتیک مبتلا می شوند اظهار کرد: بین ۱۴ تا ۲۴ درصد از این تعداد احتیاج به قطع عضو پیدا می کنند.
کمالی با اشاره به اینکه زخم های پای نوروپاتیک بر اثر عواملی مانند ناهنجاری ها و بدشکلی های ایجاد شده در پا و کاهش تحرک مفصل پس از بیماری بوجود می آید گفت: کفش نامناسب باعث افزایش استرس های مکانیکی در سطح پا شده که این عامل به عنوان شایع ترین علت زخم های پای نوروپاتیک مطرح است.
وی افزود: به همین دلیل کاهش فشار از طریق طراحی کفش درمانی مناسب یک ضرورت انکار ناپذیر و مقرون به صرفه برای جلوگیری از عوارض این آسیب شناسی (پاتولوژی) در بیماران نوروپاتیک است.
وی با اشاره به کفش طراحی شده برای حل این مشکل تصریح کرد: این کفش با تجمیع ویژگی های مناسب یک کفش برای یک پای حساس و نوروپاتیک، آسیب های وارد شده به این پاها را به کمترین حد می رساند.
این استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در جنس کفی این کفش از پلاستوزوت (مواد وسایل ارتوپدی فنی) استفاده شده است افزود: جنس دیواره کفش نیز ابری و داخل آن بدون دوخت است.
وی شکل ظاهری کفش طراحی شده برای بیماران نوروپاتیک را در جلو پهن و ارتفاع آن را بیشتر از حالت عادی خواند و اظهار کرد: این نوع طراحی باعث می شود تا کمترین فشار به پا وارد شود و اصطکاک به کمترین حد خود برسد.
کمالی با بیان اینکه بیشتر کفش های طبی ارائه شده در این زمینه در بازار کشور، علمی نیست تصریح کرد: کفش طراحی شده جدید با توجه به نیاز واقعی بیماران نوروپاتیک به ویژه دیابتی ها در کشورمان تهیه شده است.
کفش پیشگیری کننده زخم پا در بیماران نوروپاتی با شماره ۸۷۲۰۷ در سازمان مالکیت معنوی کشور ثبت اختراع شده است.
حدود ۱۱۰ میلیون بیمار نوروپاتی در جهان زندگی می کنند که طبق آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سهم ایران از این تعداد بین شش تا هشت میلیون نفر است.

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle