دسته‌ها
پزشکی و سلامت پزشکی و سلامت ویژه پزشکی و سلامت

راه درمان پارکینسون با داروهای گیاهی و طبیعی

بیماری پارکینسون

به گزارش ویرلن از وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا : بیماری پارکینسون اختلال سیستم عصبی مرکزی است که شیوع آن بیشتر در افراد مسن است.در این بیماری اختلال نورون های دوپامینرژیک در جسم سیاه مغز میانی رخ می دهد. بطور کلی، این بیماری بر اثر از بین رفتن سلول‌های ترشح کننده ماده‌ای به نام دوپامین ( که یک انتقال دهنده عصبی است )،رخ می‌دهد. افزایش نسبت استیل کولین به دوپامین در عقده‌های قاعده‌ای مغز موجب تعدادی از علائم سطح اول این بیماری مانند اختلالات حرکتی، تکان خوردن،سفتی و کندی حرکت و دست و پاها و در ادامه با پیشرفت بیماری، باعث بروز علائم سطح دوم مانند مشکلات شناختی و رفتاری می شود.

 

داروهای درمان پارکینسون

در حال حاضر از دوپامین پیش ساز و لوودوپا( L-DOPA ) ( لوودوپا در مغز به دوپامین تبدیل می شود ( همان ماده شیمیایی که در ماده سیاه مغز ساخته می شود و در کنترل حرکات نقش دارد ).لوودوپا ،همچنان موثرترین دارو برای درمان علائم حرکتی بیماری پارکینسون است .) و آگونیست های  دوپامین ( داروهای شبه دوپامین) ، برای کنترل علائم سطح اول این بیماری استفاده می‌شود.اما این داروها برای درمان سطح های بعدی بیماری ، غیر موثر می‌باشند و باعث عوارض شدیدتری مانند حرکات لرزشی مکرر، ناتوانی و بی اختیاری شدید در حرکات،کاهش پاسخ به دارو و مسمومیت ناشی از مصرف دارو می‌شوند.

همچنین برای درمان پارکینسون داروهای مهار کننده های مونو آمین اکسیداز (MAOI  ) ( این داروها با مهار کردن مونوآمین اکسیداز،آنزیمی که انتقال‌دهنده‌های عصبی را تخریب می‌کند، سطح سروتونین، اپینفرین، دوپامین و مونوآمین‌های دیگر را در مغز بالا می‌برند .) و داروی کاتکول-o-متیل ترانسفراز (  COMT) ( این آنزیم واکنش اضافه شدن یک گروه متیل را معمولا در موقعیت ۳ ( یا متا در حلقه ی بنزن ) به انواع مختلفی از ترکیبات کاتکولامینی ،کاتالیز میکند . نتیجه ی عملکرد این آنزیم بر حسب سوبسترای مورد استفاده تولید همووانیلیک اسید،نورمتانفرین و متانفرین میباشد. )، نیز استفاده شده است اما اینها نیز برای درمان این بیماری آنقدر موثر نبودند و بطور کلی می توان گفت که درمان این بیماری بسیار محدود است.

 

درمان‌های گیاهی و طبیعی برای بهبود و درمان بیماری پارکینسون

به همین منظور در مطالعات مختلف طیف گسترده‌ای از مواد طبیعی با خاصیت محافظت نورونی برای فعالیت‌های ضد بیماری پارکینسون آزمایش شده است که باتوجه به این مطالعات درمان های گیاهی و سنتی برای بهبود و درمان این بیماری توصیه می شود.

 

گیاهانی با خاصیت درمان بیماری پارکینسون

زیتون ( گونه Olea europaea )

درخت زیتون و اجزای آن،به‌عنوان داروی گیاهی درمان پارکینسون می‌باشد و ارقام مختلف زیتون خوراکی خاصیت درمانی دارد.

 

گیاه راعی

سرشاخه های گلدار تازه یا خشک شده گیاه

 

گیاه جینگو بیلوبا

این دارو برای افرادی با زوال عقلی مفید است. این داروی گیاهی به شکل کپسول، قرص یا شربت وجود دارد.

 

گیاه  Scutellaria baicalensis

این داروی گیاهی به‌صورت شربت ،در عطاری‌ها موجود می‌باشد.

 

شبدر قرمز

عصاره این گیاه خاصیت درمانی زیادی در طیف زیادی از بیماری‌ها دارد.

 

دانه سویا

 ( Velvet bean ) Mucuna prurient( حبوبات مخملی )

این داروی گیاهی به‌صورت قرص موجود می‌باشد.

 

گیاه  Banisteria caapi

به‌آنCaapi  نیز می‌گویند و به یک داروی گیاهی شناخته شده در آمریکای جنوبی است.

 

 گیاه Polygonum cuspidatum

معمولا به عنوان هفت بند ژاپنی شناخته شده است، گیاهی علفی، چند ساله از خانواده بزرگ Polygonaceae،می‌باشد اسم دیگر آن Fallopia ژاپنی می‌باشد و این گونه در شرق آسیا ، ژاپن، چین و کره بومی است که این دارو خاصیت درمانی برای طیفی از بیماری‌ها دارد.

 

گیاه مایه پنیر (( Withania somnifera  (  Rennet)

این گیاه به‌نام انگور فرنگی سمی،گیلاس زمستان نیز خوانده می‌شود که در طب از ریشه و اجزای دیگر آن استفاده می‌شود.

 

گیاه  Gynostemma pentaphyllum) Jiaogulan )

این گیاه در جنوب مرکزی چین رشد می‌کند و برگ آن خاصیت دارویی دارد.از این دارو برای درمان بیماری‌های مختلف مانند فشار خون بالا ، کلسترول پایین ، بیماری‌های خود ایمنی ،درد،سرطان‌ها و پارکینسون استفاده می‌شود.

در کل گیاهانی که در بالا ذکر شد،داروهای گیاهی سنتی با خاصیت دارویی زیادی هستند که در درمان پارکینسون و بیماری‌های دیگر بسیار مفید می‌باشند.

 

مواد طبیعی با خاصیت درمان بیماری پارکینسون

 

اولئوروپین ( oleuropein )

گلیکوزید اصلی روغن زیتون است و از ارقام مختلف زیتون به‌میزان فراوانی استخراج می‌شود. و شما با خوردن زیتون می‌توانید،این ماده را دریافت کنید.

 

هایپرفورین (hyperforin  )

این ماده از گل راعی استخراج می‌شود. استخراج اختصاصی هایپرفورین از لکه های سفید و قرمز روی گل و بخش هایی از گیاه که حاوی این ترکیب می باشند،انجام می‌شود.تولید و برداشت گیاه دارویی با درصد بالایی از هایپرفورین ،شرکت ها را در تولید عصاره غنی از این ترکیب کمک می‌کند.

 

سیلیمارین (silymarin  )

عصاره گیاه دارویی ماریتیغال زردبند می‌باشد،سیلیمارین برای درمان پارکینسون مناسب است.

 

ملاتونین

این ماده به شکل قرص‌های ۳ میلی‌گرمی موجود است.

 

رسوراترول ( resveratrol )

یک مکمل است که مصرف این مکمل برای درمان پارکینسون موثر است.

 

آستاگزانتین

یک سوپرآنتی‌اکسیدان طبیعی است که اثر درمانی بر روی پارکینسون دارد.که به صورت کپسول فروخته می‌شود.

جزء کاروتنوئیدها می‌باشد که از معروف‌ترین رنگدانه‌های طبیعی شناخته شده می‌باشند. این ترکیب نارنجی پررنگ، دارای فعالیت غیر معمول و بسیار قوی آنتی‌اکسیدانی می‌باشد که تاثیر زیادی روی سلامتی انسان دارد که از آن‌جمله می‌توان به پیشگیری ازبیماری های قلبی- عروقی، تقویت سیستم ایمنی بدن، جلوگیری و درمان انواع سرطان‌ها، جلوگیری از روند پیر شدن سلول‌ها اشاره کرد

 

جنیستئین

این ترکیب به صورت طبیعی در دانه سویا وجود دارد و شما با خوردن ارقام مختلف دانه سویا،‌ می‌توانید این ماده را دریافت کنید.

 

لوتئولین

لوتئولین ترکیب گیاهی است که در بسیاری از گیاهان مانند هویج، فلفل، کرفس، روغن زیتون، نعناع،رزماری و بابونه وجود دارد و شما با خوردن آن‌ها می‌توانید،این ماده را دریافت کنید.

اثر گلیکوزیدهای فنیل اتانوئید،سالویانولیک اسید A  salvianolic acid A ) )، سالویانولیک اسید B( salvianolic acid B ) ، اسید سالویانیک ( که این‌ها در یک‌سرس گیاهان و گل‌ها وجود دارند و قابل استخراج از آن‌ها هستند )، نیز مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته است و برای درمان ، مفید هستند.

 

عملکرد داروهای گیاهی و مواد طبیعی

این ترکیبات طبیعی و گیاهان از طریق مهار فعال شدن میکروگلیال، برای جلوگیری از التهاب به‌واسطه انحطاط نورون های دوپامینرژیک عمل می‌کنند و با مهار عوامل پیش التهابی و یا نسل دیسموتازها، اثرات ضد بیماری خود را اعمال می کنند.عصاره خام این گیاهان بالا را می توان به صورت یک گیاهی و یا چند گیاهی تهیه کرد و برای درمان بیماری پارکینسون از این گیاهان استفاده نمود.داروهای گیاهی این گیاهان در داروخانه‌ها و عطاری‌ها به‌صورت کپسول و شربت موجود است.

 

منبع:  وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle