دسته‌ها
پزشکی و سلامت پزشکی و سلامت ویژه پزشکی و سلامت

تغذیه مناسب برای رهایی از بی‌خوابی و مشکلات خواب

تغذیه و اختلالات خواب

به گزارش ویرلن از وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا :امروزه اکثر انسان‌هامی‌دانند که مثلاً نوشیدن قهوه اسپرسو در ساعت ۴ عصر یا خوردن بیش از حد دسرهای شیرین، باعث بی‌خوابی می‌شود؛ اما احتمالاً نمی‌دانند که خوردن بعضی از غذاها، که اتفاقاً بخشی از رژیم غذایی سالم نیز هستند، می‌توانند روی خواب شبانه تأثیر منفی بگذارند. بنابراین در ادامه به غذاهایی اشاره می‌کنیم که نباید شب‌ها بخورید.

 

غذاهایی که نباید شب بخورید

 

 کلم

یکی از این غذاها، انواع کلم است. درست است که سبزیجاتی مثل کلم بروکلی و گل کلم، سرشار از مواد شیمیایی گیاهی، ویتامین‌ها و املاحی هستند که نقش آن‌ها در فرآیند سم‌زدایی از بدن و حتی تأثیر آن‌ها در جلوگیری از سرطان، اثبات شده است. ضمناً کلم‌ها حاوی تریپتوفان (یک اسید آمینه خواب آور است که به تولید سروتونین در بدن  کمک می‌کند) هستند که خواب را تنظیم می‌کند. با این‌حال، نکته منفی این‌جاست که کلم‌ها سرشار از فیبر نامحلول هستند که هضم خیلی کُندی دارند. در واقع، اگر در ساعات منتهی به خواب از مقدار زیادی فیبر نامحلول استفاده کنید، بدن شما دقیقاً در ساعاتی که می‌خواهید بخوابید، مجبور است که برای هضم این فیبرها فعالیت کند. پس طبیعی است که این وضعیت، مانع از خواب طبیعی و مطلوب شما شود. البته معنای نکاتی که گفته شد، این نیست که نباید از کلم‌ها استفاده کنید، بلکه مسئله این‌جاست که نباید  ساعاتی قبل از خواب شب، کلم بخورید.

 

سس گوجه‌فرنگی

سس گوجه‌فرنگی سرشار از ویتامین C، آهن و لیکوپن (نوعی آنتی اکسیدان که خطر ابتلا به بیماری قلبی، سرطان و دژنراسیون ماکولا را کاهش می‌دهد) است. مسئله این‌جاست که سس گوجه‌فرنگی خیلی اسیدی است و همین خصوصیت می‌تواند به سوزش سر معده و سوء هاضمه در طول شب منجر شود. بنابراین برای جلوگیری از اختلالات خواب، در ساعات منتهی به خواب شبانه، پیتزا یا ماکارونی همراه با سس گوجه‌فرنگی نخورید. اگر هنوز هم می‌خواهید شب‌ها از این سس‌ها استفاده کنید، حداقل ۳ ساعت زودتر از این‌که به رخت‌خواب بروید، این کار را انجام دهید.

 

شکلات تلخ

کسانی که علاقه زیادی به شکلات‌ها دارند، ممکن است شب‌ها بعد از شام، شکلات تلخ بخورند، چون سرشار از آنتی‌اکسیدان است و مزیت‌های زیادی برای سلامت انسان‌ها دارد. با این‌حال، اگرچه یک یا دو تکه شکلات تلخ بعد از شام می‌تواند گزینه مناسبی برای دسر باشد، ولی اصلاً برای خواب شبانه مفید نیست، چون کافئین آن مانع از خواب راحت می‌شود. در واقع، مقدار کمی شکلات تلخ به‌اندازهیک‌چهارم فنجان قهوه کافئین دارد. ضمن این‌که هرچه قدر شکلات تلخ، خالص‌تر باشد، کافئین بیشتری هم در آن وجود دارد. این نکته را هم نباید فراموش کرد که شکلات تلخ حاوی اسید آمینه‌ای به نام تیروزین است که می‌تواند بسیار محرک باشد.

 

گوشت قرمز 

استفاده از گوشت قرمز در ساعات منتهی به خواب شبانه، مانع از خواب مطلوب و راحت می‌شود. در حالی که گوشت قرمز حاوی پروتئین  است و می‌توان انواع بدون چربی آن را هم انتخاب کرد، اما باز هم نمی‌شود چرب بودن آن را انکار کرد چرا که بافت گوشت، حاوی چربی نامرئی است که ممکن است قابل رویت نباشد. همین چربی گوشت قرمز، یکی از عواملی است که هضم آن را سخت‌ترمی‌کند و بدیهی است که هضم سخت، خواب شبانه را مختل خواهد کرد.  مثلاً  اگر استیک یا چیزبرگر برای شام  بخورید، با مشکل مواجه می‌شوید، چون بدنتان دقیقاً در ساعاتی که می‌خواهید بخوابید، باید شدیداً فعالیت کند تا بتواند محتویات درون معده شما را هضم کند و همین وضعیت، شما را تا زمان زیادی بیدار نگه می‌دارد. به همین دلیل است که متخصصان، معتقدند رژیم‌های غذایی پر پروتئین، با آپنه خواب مرتبط می‌شوند و در نهایت کیفیت خواب را شدیداً کاهش می‌دهند.

 

گوشت دودی و پنیر کهنه

پنیرهای کهنه و گوشت‌های دودی شده حاوی تیرامین هستند که این آمینو اسید، آزاد شدن نور اپی‌نفرین را تحریک می‌کند و این ماده محرکی است که باعث هوشیاری بیشتر می‌شود.

 

غذاهای تُند و ادویه‌دار 

می‌توانند متابولیسم بدن را افزایش دهند و از این طریق به کاهش وزن کمک کنند. با این‌حال، غذاهای تُند این خصلت را هم دارند که خواب شبانه را آشفته کنند. در واقع، غذاهای تُند باعث افزایش درجه حرارت مرکزی بدن می‌شوند و برای همین ، تأثیر منفی روی خواب شبانه می‌گذارد. ضمن این‌که غذاهای تُند باعث سوزش سر معده می‌شوند و این مشکل، وضعیت را بدتر می‌کند و باعث اختلال در خواب شبانه خواهد شد.

منبع:  وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle