دسته‌ها
پزشکی و سلامت پزشکی و سلامت ویژه پزشکی و سلامت

تاثیر تغذیه مناسب بر سفید شدن موها

علت رنگی بودن موها
به گزارش ویرلن از وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا : وجود رنگدانه هایی به نام ملانین در سلول های مو،مسئول رنگی شدن مو هستند. در واقع تجمع این رنگدانه ها در مو باعث می شود تا رنگ موی افراد در طیفی از مشکی تا بور و نهایتا خاکستری و سفید قابل مشاهده باشد.

 

علت طبیعی سفیدی مو
علت اصلی سفید شدن مو به خاطر عدم وجود رنگدانه ملانین در سلول های مو می باشد. با گذر عمر ممکن است برخی از سلول های مو، رنگدانه ملانین خود را از دست بدهند. به همین دلیل مو بدون رنگ (و سفید) رشد می کند و موهای سفیدی در بین موهای رنگی فرد ظاهر می‌شود. البته با بالارفتن سن تعداد تارهای مویی که این مشکل را دارند، بیشتر خواهد شد. به همین دلیل در بسیاری از موارد، سفید شدن طبیعی رنگ مو را یکی از نشانه های مسن شدن انسان ها می دانند. اما همیشه این موضوع صحیح نیست و برخی موارد، افراد در دوران جوانی نیز در سر خود شاهد موهای سفیدی می شوند که در این موارد باید علت به وجود آمدن این موهای سفید تشخیص و سپس درمان شود.

 

علل سفیدی مو در دوران جوانی
به دو علت رنگ مو زودتر از سن ۴۰سالگی سفید می شود. یکی، کمبود املاح، ویتامین ها و پروتیین تغذیه کننده مو و دیگری سابقه فامیلی و ژنتیک که البته با تغذیه مناسب می توان بر هر دو عامل غلبه کرد.

 

چه مواد غذایی می توانند باعث به تعویق افتادن سفید شدن مو شوند؟

 

مواد غذایی حاوی ویتامین B
برخی محققان علوم تغذیه معتقدند که مصرف منابع غذایی حاوی تیامین یا ویتامین B مانند جوانه عدس،جوانه ماش در صورتی که هر روز همراه با سالاد مصرف شوند، می توانند در پیشگیری از سفید شدن مو موثر باشند.

 

گوشت ماهی و بوقلمون
درضمن مصرف گوشت ماهی و بوقلمون نیز بدلیل دارا بودن اسیدهای آمینه ضروری مو به همراه اسید چرب امگا۳ و منیزینم می توانند از سفید شدن زود هنگام مو جلوگیری نمایند.

 

قرص مخمر آبجو
برخی متخصصان تغذیه معتقدند که مصرف قرص مخمر آبجو، البته طبق دستور پزشک می تواند در کنترل سفید شدن مو موثر باشد. چون که حاوی منبع غنی از ویتامین های گروه B می باشد و این ویتامین ها می توانند از بروز سفیدی مو پیشگیری نمایند.

 

سبوس برنج و گندم(ویتامین B1)
سبوس برنج و گندم نیز،در صورتی که بطور روزانه همراه غذا مصرف شوند، می توانند در پیشگیری از سفیدی مو موثر باشند. چون که سبوس برنج و گندم حاوی تیامین (ویتامین B1) لازم ،جهت حفظ رنگدانه های مو می باشند. بهترین توصیه برای مصرف سبوس ها آن است که سبوس را در هنگام خوردن غذا روی غذا بپاشید. چون که دم کردن سبوس و حرارت دادن آن میزان تیامین آن را کاهش می دهد. البته مصرف برنج قهوه ای و ماکارونی غنی شده با ویتامینB1 نیز سبب حفظ رنگدانه های مو می شود.
جایگزین کردن نان های سبوسدار مانند نان جو یا چاودار نیز به پیشگیری از سفید شدن زودرس مو کمک می کنند.

 

مصرف آجیل
مصرف روزانه انواع آجیل به جای تنقلات حاوی قند و شکر یا بیسکویت نیز تاحدی به عنوان عامل مهار کننده از بروز سفیدی مو مطرح می باشد.

 

مصرف آب
مصرف آب با توجه به وزن بدن، به‌دلیل کمک به دفع مواد زائد از بدن، سبب حفظ رنگدانه ملانین می شود. بدن شما به ازائ هر کیلوگرم وزن به ۳۰ میلی لیتر آب نیاز دارد. بطور مثال یک فرد ۶۰ کیلویی به ۱۸۰۰ سی سی آب نیاز دارد.

 

خواب کافی
تحقیقات جدید نشان می دهند که ترشح هورمون هایی مانند ملاتونین و هورمون رشد (هورمون‌های موثر در سلامت مو) تنها،زمان خواب و در تاریکی (ساعت ۳-۱۲ شب) بیشترین ترشح را خواهند داشت. پس برای پیشگیری از سفیدی مو حتما یک خواب ۸ ساعته آرام داشته باشید.

منبع: وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle