دسته‌ها
اخبار تکنولوژی علم و دانش نجوم

شناسایی اتمهای اکسیژن در اتمسفر مریخ

ناسا از اتفاقی هیجان انگیز خبر داده که می تواند سرآغازی دوباره برای کشف حیات در مریخ باشد: شناسایی اتمهای اکسیژن در اتمسفر مریخ.

به گزارش ویرلن، رصدخانه استراتوسفریک رصدی مادون قرمز (SOFIA) متعلق به آژانس فضانوردی آمریکا (ناسا)  برای نخستین بار طی ۴۰ سال گذشته موفق به این کشف مهم شده است. اتمهای اکسیژن مورد نظر در لایه های فوقانی اتمسفر مریخ موسوم به «مزوسفر» شناسایی شده است.

این کشف از آن جهت بااهمیت عنوان شده زیرا به باور دانشمندان از روی بررسی این موضوع می توان به چگونگی گریز سایر گازها از مریخ پرداخت و در نهایت به درک روشنتری از ساختار اتمسفریکی این سیاره دست یافت.

دانشمندان متوجه شده اند که تنها نیمی از اکسیژن مریخ از این سیاره گریخته است که این می تواند به واسطه تغییرات روی داده در اتمسفر سیاره سرخ باشد.

دانشمندان ناسا همچنان از SOFIA استفاده می کنند تا این متغیرها را با دقت بیشتری بررسی کرده و در نهایت به شناخت بهتری از اتمسفر مریخ دست یابند.

پاملا مارکوم از دانشمندان پروژه SOFIA می گوید: تشخیص اکسیژن آن هم در سطح اتمی در اتمسفر مریخ کار بسیار دشواری است و در این مسیر به ابزارآلاتی بسیار پیشرفته ای نیاز است که پروژه SOFIA از آن بهره مند است.

آخرین اندازه گیری ها درخصوص اکسیژن موجود در مریخ به دهه ۷۰ میلادی مربوط می شود جایی که مأموریتهای «وایکینگ» و «مارینر» موفق به انجام این کار شدند.

اکنون اما به لطف ارتفاع چشمگیری پرواز این رصدخانه پرنده (SOFIA) در ارتفاع ۳۷ هزار تا ۴۵ هزار فوتی این امکان فراهم شده که سطح اکسیژن مریخ بار دیگر مورد ارزیابی قرار گیرد.

SOFIA در واقع یک بوئینگ ۷۴۷SP تغییر کاربری یافته محسوب می شود که تلسکوپ بزرگی را در دل خود جای داده است. این یک پروژه مشترک میان ناسا و مرکز هوافضای آلمان است.

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle