دسته‌ها
اخبار تکنولوژی برترینها معماری هنری

معماری منحصر به فرد متروی مسکو

هر روز تا ۹ میلیون نفر از ۱۹۵ ایستگاه متروی مسکو استفاده می کنند. در شلوغ ترین ساعات رفت و آمد، فاصله ی زمانی بین دو قطار تا ۹۰ ثانیه کاهش یافته که این خود یک رکورد جهانی محسوب می شود

ساکنین مسکو مدت هاست که به “حکمرانی زیر زمین” که مملو از صدای قطارها و مردم است، عادت کرده اند. آنها پی کارهای خود، هیچ توجهی به زیبایی های اطراف خود ندارند. اما گردشگرانی که برای اولین بار وارد متروی مسکو می شوند، همه مبهوت می گردند. آخر در هیچ کجای دنیا چنین زیبایی را در زیر زمین مشاهده نخواهند کرد.

ویرلن : امروز نقشه ی متروی پایتخت همانند یک پازل با خطوط مختلف رنگی است که هر کدام به سویی رفته و در وسط به دایره ای ختم می شود. اما در ۸۰ سال پیش زمانی که متروی مسکو برای اولین بار شروع به کار کرد، فقط چند خط وجود داشت که در مرکز نقشه یکدیگر را قطع می کردند. هیچ حلقه ای در آن مشاهده نمی شد. گفته می شود که ساخت خط حلقه، تصادفی بود. گویا زمانی که استالین در حال شنیدن گزارش طرح توسعه ی مترو بود، فنجان خود را بر روی نقشه ی آن گذاشت. از زیر فنجان، لکه ی دایره شکلی، درست در منطقه ی مرکز شهر پدید آمد. و بدین شکل، خط قهوه ای رنگِ حلقه، بوجود آمد. حالا این حکایت افسانه یا حقیقت است، کسی مطمئن نیست، اما خط حلقه ساخته شد.

مترو
“حلقه”، خطی منحصر بفرد است.به گزارش اسپاتنیک نیوز کلیه ی ۱۲ ایستگاه آن جزو آثار معماری محسوب می شوند. از کل ایستگاه های متروی پایتخت، ۴۴ ایستگاه جزو آثار معماری شهر مسکو هستند. بسیاری از گردشگران برای دیدن نقاشی های بزرگ دیواری منحصربفرد، ستون های مرمری و موزائیک های رنگارنگ، مخصوصا بر روی این خط، سفر می کنند. اما معجزه ی متروی مسکو فقط به خط حلقه ختم نمی شود. بر روی خطوط قطری که از مرکز شهر عبور می کنند، ایستگاه هایی وجود دارد که توریست ها را به خود جذب می کنند. آنها با شنیدن این جمله از راهنمای تور که دست زدن به پوزه ی سگ برنزی در ایستگاه “پلوشاد روالوتسی” خوشبختی می آورد، آن را لمس می کنند. آنها دائما در حال عکسبرداری از نقاشی های موزائیکی و ویترایی ایستگاه های “مایاکوفسکایا” و “نوواسلابودسکایا” هستند. آخر در کجا می توان چنین زیبایی هایی را مشاهده کرد!

چقدر حکایت ها، شنیده ها و لطیفه ها راجع به مترو، جذاب هستند! تعداد آنها ظرف ۸۰ سال به اندازه ای است که تمامی ندارند. به عنوان مثال، در یکی از ایستگاه های خط حلقه که در اواسط قرن گذشته ساخته شده است، نقاشی یک سرباز با تلفن صحرایی وجود دارد. اما برخی از مسافران با قدرت تخیلی غنی، ادعا می کنند که نقاش توان پیش بینی داشته، و در واقع دست آن فرد، تلفن همراه است و در روبروی او یک لپ تاپ کشیده شده است. مسافران و مهمانان پایتخت از این شوخی خوششان آمده و اغلب در مقابل این نقاشی بزرگ دیواری، عکس می گیرند.
طرفداران داستان های ترسناک نیز بر این باورند که در تونل های مترو، موش های بزرگ غیر طبیعی زندگی می کنند که کابل ها را می جوند و نیروهای ویژه آنها را با آتشبار، شکار می کنند. این شایعه در دوره پروستریکا بوجود آمد و به نظر می رسد که دوام سختی هم دارد.
باز هم داستان های زیادی را می توان در متروی مسکو شنید که بعضی ها حقیقی و بعضی ها غیرواقعی هستند. اما بهتر است که در آن حضور یافت. آخر یک ضرب المثل روسی است که می گوید: “بهتر است یک بار ببینی تا صد بار بشنوی.” یا به زبان دیگر: “شنیدن کی بود مانند دیدن”.

 

moscow-metro-station-architecture-russia-bright-future-david-burdeny-6

مترو موسکو

moscow-metro-station-architecture-russia-bright-future-david-burdeny-4

moscow-metro-station-architecture-russia-bright-future-david-burdeny-5

moscow-metro-station-architecture-russia-bright-future-david-burdeny-2

moscow-metro-station-architecture-russia-bright-future-david-burdeny-14

moscow-metro-station-architecture-russia-bright-future-david-burdeny-10

moscow-metro-station-architecture-russia-bright-future-david-burdeny-3

moscow-metro-station-architecture-russia-bright-future-david-burdeny-8

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle